Direct naar artikelinhoud

Ergste lijkt achter de rug te zijn voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen

Dalende olieprijs als reddende engel

Het ergste lijkt voorbij voor de luchtvaartmaatschappijen van de Verenigde Staten. Anders dan bij hun Europese en Aziatische collega's doen de doorgevoerde capaciteitsverminderingen en de goedkopere brandstof de cijfers bij hen minder rood kleuren.

DE TIJD

ATLANTA l De kwartaalcijfers die de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen de afgelopen dagen bekendmaakten, doen vermoeden dat ze het ergste achter de rug hebben. Van euforie is geen sprake, maar algemeen wordt aangenomen dat het vanaf nu enkel maar beter kan gaan. Die stelling gaat in geen geval op voor de Europese en de Aziatische luchtvaartgroepen.

Delta Airlines, Continental en UAL, de holding boven United Airlines, waren de laatste om met hun resultaten over het eerste kwartaal uit te pakken. Ze boekten alle drie aanzienlijke verliezen, maar die verliezen waren minder erg dan analisten hadden verwacht.

Delta is na de overname van Northwest de grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. De fusiegroep dook in het eerste kwartaal wel voor 794 miljoen dollar in het rood. Exclusief uitzonderlijke items was het verlies per aandeel van 0,84 dollar milder dan de 1 dollar waarop analisten gemiddeld gerekend hadden. De omzet zakte met 15 procent tot 6,7 miljard dollar.

Ook bij UAL was het verlies van 382 miljard dollar minder uitgesproken dan gevreesd werd. Hier daalde de omzet in het eerste kwartaal 22 procent tot 3,7 miljard dollar.

De toplui van beide maatschappijen toonden zich gematigd optimistisch over de toekomst, waarbij United het voorzichtigst bleef. "Wat me vooral bijblijft, is dat er op basis van de recente boekingen sprake is van een stabilisatie", aldus luchtvaartanalist Matthew Jacob van Majestic Research. "En stabilisatie is de eerste stap naar beterschap."

Of om het met Deltatopman Ed Bastian te zeggen: "Het gaat niet goed, maar het wordt er ook niet erger op."

Bij Continental, de nummer vier in de VS, kwam het verlies per aandeel uit op 1,07 dollar, terwijl analisten uitgegaan waren van 1,18 dollar.

Eerder hadden ook al de andere grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun kwartaalcijfers de wereld ingestuurd. Net als Delta en UAL slaagde AMR, de holding boven American Airlines en na Delta de grootste in de VS, het verlies binnen de perken te houden. De beleggers waren zelf zo opgetogen over het nettoverlies van 'slechts' 375 miljoen dollar dat ze het AMR-aandeel prompt 19 procent de hoogte instuurden.

Southwest, de grootste budgetvlieger ter wereld, was de vreemde eend in de bijt. Hier was het verlies van 91 miljoen dollar, het derde kwartaalverlies op rij, groter dan verwacht. Dat komt vooral omdat Southwest vrij laat overging tot capaciteitsverminderingen.

De andere Amerikaanse maatschappijen waren bij de eerste om dat wél te doen, wat meteen verklaart waarom de internationale luchtvaartvereniging IATA ervan uitgaan dat de Amerikaanse spelers dit jaar de enige zullen zijn die een goede kans maken uit de rode cijfers te blijven. Voor de Europese en Aziatische maatschappijen rekent IATA op aanzienlijke verliezen. Blijkbaar hadden zij de crisis aanvankelijk niet zien aankomen.

Olieprijs

Maar er is nog een andere verklaring voor het feit dat de toekomst zich iets minder somber aandient voor de Amerikaanse maatschappijen. Zij hebben meer dan hun Europese branchegenoten kunnen profiteren van de dalende brandstofprijzen.

Maatschappijen als Air France dekten zich ongelukkig genoeg massaal in via hedgingcontracten toen de brandstofprijzen vorig jaar recordhoogten bereikten. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen deden dan veel minder, met als gevolg dat ze nu brandstof kunnen inkopen tegen prijzen die 30 tot 50 procent lager zijn dan enkele maanden geleden. Voor de Europese spelers zal de prijsdaling pas over enkele maanden beginnen doorsijpelen.

Deltatopman Ed Bastian

Het gaat niet goed, maar het wordt er ook

niet erger op

n De voornaamste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen wisten de verliezen binnen de perken te houden.