Direct naar artikelinhoud

'Kleine' Belgen verkopen grote kunst

Voor het eerst zijn in België werken van Gauguin en Pissarro te koop. Familiebedrijf Boon Gallery heeft van zulke primeurs haar handelsmerk gemaakt, met dank aan goede connecties en het kunsthistorisch oog van zoonlief.

Vandaag gaat de verkoopstentoonstelling Masters of Art: Impressionism to Abstract Art van start in Boon Gallery. Zo'n veertigtal topwerken van impressionistische en abstracte meesters als Claude Monet, Camille Pissarro, Paul Gauguin, Pablo Picasso, Lucio Fontana, Joan Miró en Jean-Michel Basquiat zijn momenteel te bewonderen en -- voor wie daar het budget voor heeft - te koop in Knokke. De galerij gespecialiseerd in de Europese schilderkunst van de laat negentiende en twintigste eeuw kon vorig jaar al uitpakken met de werken van de Franse impressionist Claude Monet, en heeft ook dit jaar twee primeurs in de aanbieding. Zo komen Pontoise (1882) van de impressionistische schilder Camille Pissarro en L'église Saint-Ouen (1884) van postimpressionistische tijds- en landgenoot Paul Gauguin hier voor de eerste keer op de markt.

De werken van Monet gingen onder de hamer voor prijzen tussen de 6 en 10 miljoen euro, voor de Pissarro is de vraagprijs nu 3,2 miljoen, voor Gauguin 2,8 miljoen. Maar het draait niet alleen om het geld, zo benadrukt Christophe Boon van Boon Gallery. "Door deze namen naar België te halen willen wij een zo breed mogelijk publiek laten kennismaken met de wereldtop van de kunst, wie daartoe in staat is, kan die uiteraard ook kopen."

Spaarcenten

Hoe krijgt een Belgisch familiebedrijfje het kruim van de kunstwereld in handen? Een verklaring lijkt te vinden in de combinatie van vers bloed met de juiste connecties en oog voor de kunsthistorische waarde van werken.

Na zijn studies kunstgeschiedenis aan het Sotheby's Institute of Art in Londen liep de 32-jarige Christophe Boon stage bij veilinghuis Christie's in Parijs om daarna mee te stappen in het familiebedrijf dat voortvloeide uit de kunstpassie van zijn grootouders. "Als kind ging mijn vader al mee naar alle veilingen die mijn opa afschuimde. In 1970, toen hij veertien was, kocht hij met zijn spaarcenten zijn eerste kunstwerk: een bloemenstukje van een Belgische schilder, omgerekend goed voor zo'n 800 euro."

In 1985 professionaliseert Jos Boon de hobby van zijn vader en richt Boon Gallery op die hij samen met zijn vrouw Dominique leidt. Aanvankelijk ligt de focus vooral op het werk van de Belgische impressionisten, maar sinds de galerij drie jaar geleden van de Brusselse Zavel naar de Knokse Kustlaan verhuisde, bieden ze steeds meer internationale topartiesten aan; met dank aan zoon Christophe. "Daar is meer vraag naar, en er was ook nog niemand in België die het op dat niveau deed. Tja, die drang om globaal te gaan is typisch new generation, zeker", verklaart hij.

Discrete verzamelaars

Zo beheren de ouders van Christophe nu de permanente collectie, en reist hij de wereld rond om privéverzamelaars te bezoeken. Dat hij er wonderwel in slaagt hen te overtuigen, heeft hij te danken aan de goede connecties die hij overhield aan zijn buitenlandse studeer- en werkervaringen, gecombineerd met de reputatie die Boon Gallery geniet.

"Het succes van onze galerij ligt in het samenspel van de commerciële aantrekkingskracht en museale kwaliteit van de werken", denkt Christophe Boon. "Zo tonen en verkopen wij met Pissarro nu een topschilder die een grote invloed heeft gehad op de Belgische impressionisten en daarbij ook een link met Knokke heeft. In 1896 heeft hij nog een aantal maanden doorgebracht in het huis van Théo van Rysselberghe."

Daarbovenop lijkt de verkoopstentoonstelling op het juiste moment te komen: doordat er in augustus weinig gebeurt op de internationale kunstmarkt hoeft Masters of Art niet te wedijveren met andere grote veilingen of expo's.

Welgestelde vakantiegangers die ook vanuit de buurlanden naar Knokke afzakken, frequenteren regelmatig Boon Gallery, maar uiteindelijk zal het merendeel van zijn cliënteel ook bij deze verkoopstentoonstelling toch Belgisch zijn, gelooft Boon. "Ons land herbergt echt een aantal enorme privéverzamelingen, maar Belgen zijn daar doorgaans erg discreet over."