Direct naar artikelinhoud

Bespaar dit jaar 2.400 euro zonder veel moeite te doen

Ondanks de crisis kan een gemiddeld gezin het komende jaar makkelijk 2.400 euro besparen. Beter nog: je hoeft je levens-standaard zelfs niet aan te passen. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop.

Wie zich heeft voorgenomen om meer geld opzij te zetten in 2013, hoeft daarvoor niet voortdurend de vinger op de knip te houden. "Slimme keuzes maken volstaat om heel wat geld uit te sparen", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. Overschakelen op een andere, goedkopere energieleverancier kan een gezin met twee kinderen in een jaar tijd al 560 euro extra opleveren. "Zeker nu je op het internet makkelijk tarieven kan vergelijken, kan je op die manier snel bezuinigen."

Elektriciteit en aardgas is niet het enige waarop je eenvoudig kan beknibbelen. Jaarlijks spendeert een gemiddeld gezin rond 12 procent van zijn budget aan voeding. Slim boodschappen doen scheelt al snel 500 euro per jaar. Niet altijd de duurste supermarkt kiezen helpt bijvoorbeeld al. Mechels: "Uit onze vergelijkende warenhuistest blijkt dat Colruyt het voordeligst is als het op merkproducten aankomt. In ketens zoals Match betaal je zowat 28 procent meer." Maar ook wie verknocht is aan een bepaald warenhuis in de buurt kan veel geld uitsparen door eersteprijsproducten en huismerken aan te schaffen. "Merkproducten zijn vaak veel duurder, terwijl we zien dat huismerken in veel gevallen een uitstekende prijs-kwaliteit bieden."

Derde grote kost waarop bespaard kan worden zijn telecomrekeningen. Volgens Mechels betalen alle Belgen samen elk jaar ongeveer 1 miljard euro te veel aan gsm-kosten. Een euvel dat makkelijk verholpen kan worden als iedereen online prijzen zou vergelijken. Ook hier kan overschakelen op een goedkopere gsm-operator per jaar 100 euro opbrengen. Voor vaste telefonie, internet en digitale televisie is dat nog eens 30 euro per jaar.

Opteren voor een goedkoop tankstation levert al snel 70 euro extra per jaar op, bij een andere bank aankloppen voor een woningverzekering spaart 150 euro uit. "Ook bij hospitalisatie- en autoverzekeringen merk je veel verschillen in prijs", zegt Mechels. "Wie onze online-rekenformule raadpleegt, merkt dat je hier eveneens honderden euro's op kan besparen."

Vraag is waarom veel mensen dan toch voor de duurdere variant blijven opteren. Onwetendheid? "Mogelijk, maar gemakzucht speelt evengoed een grote rol", zegt Steven Van Belleghem, marketingdocent en onderzoeker bij InSites. "We zien op tegen de inspanning om over te schakelen op een andere bank of operator, want dat betekent dat we tijd moeten vrijmaken. Zelfs als we weten dat we een financieel voordeel kunnen doen, of die inspanning vrij beperkt blijft. Pas als er veel heisa over wordt gemaakt, zoals over energie, gaan we over tot actie."

En soms drijft een acute nood of pure vergeetachtigheid ons naar het duurste warenhuis of tankstation. "Ik weet dat ik per liter tien cent bespaar als ik achter de hoek tank. Alleen vergeet ik dat voortdurend, waardoor ik toch altijd langs de autosnelweg de auto moet volgieten." Ook de kracht van bepaalde merken blijkt sterker dan ons voornemen om te bezuinigen. "Als iedereen puur rationeel zou kiezen in de winkels, zouden we inderdaad massa's geld kunnen uitsparen. Dat we toch voor een pot Nutella kiezen in plaats van een goedkoper wit product heeft vaak niet met smaak te maken. Wél met het feit dat Nutella een bepaalde emotie, zoals nostalgie, oproept. Hetzelfde geldt voor Coca Cola, met dank aan de sterke marketing die er achter schuil gaat. Witte producten zijn eerder emotieloos. De Belg is wat dat betreft ook een beetje een gewoontedier."

www.test-aankoop.be