Direct naar artikelinhoud

Brussels Beursplein autovrij

De actie Picnic the streets van filosoof Philippe Van Parijs haalt z'n slag thuis: de Brusselse Anspachlaan wordt autovrij tussen het Beursplein en de Verversstraat. Dat staat in het beheersakkoord van het nieuwe schepencollege onder leiding van Freddy Thielemans (PS).

De Brusselse centrale lanen zullen niet langer toegankelijk zijn voor het transitverkeer. Het autovrije stuk blijft wel toegankelijk voor hulpdiensten en leveringen, zoals ook de eerder al autovrij gemaakte straten rond de Grote Markt. De rest van de centrale lanen moet afgesloten worden voor het transitverkeer, zegt het nieuwe bestuursakkoord, maar 'zonder de doorstroming tussen oost naar west in gevaar te brengen'. Het akkoord bevat op het gebied van mobiliteit meerdere zinnetjes die lijken te wijzen op een moeizaam compromis.

De stad Brussel wordt de komende zes jaar bestuurd door een coalitie van PS, MR, sp.a en Open Vld. Het nieuwe college telt twee Nederlandstalige schepenen: Els Ampe (Open Vld) en Ans Persoons (sp.a). De socialisten hadden zich uitgesproken voor een autovrije laan tussen De Brouckère en Fontainas. MR en Open Vld toonden zich weigerachtig. Ze betuigden wel hun steun aan Picnic the streets, maar wilden de autovrije zone beperken tot het Beursplein, eventueel met een tunnel eronder. Beide partijen beloven nu te ijveren voor "een stad waar de voetganger koning is". Het bestuursakkoord vermeldt ook een verkeersarme Unesco-zone, uitgebreid in de richting van de centrale lanen.

De komende zes jaar wil het nieuwe college vooral grote projecten opzetten die banen en welzijn moeten creëren voor alle Brusselaars. "Dat moet Brussel nadrukkelijker op de internationale kaart zetten en haar status van Europese hoofdstad benadrukken", zegt burgemeester Thielemans. Zo zal het Neoproject op de Heizel worden voortgezet. "We willen met het project meer dan 3.000 arbeidsplaatsen creëren", zegt Thielemans. "Dat is veel, maar we rekenen erop dat we daarin slagen."