Direct naar artikelinhoud

Acties Zaventem: wachtrijen en verliezen

Het ene sociale conflict na het andere steekt de kop op bij de luchthaven van Zaventem. Het cabinepersoneel bij Brussels Airlines verwerpt het compromis dat de werkdruk moet verlichten. Intussen verscherpen de douaniers hun stiptheidsacties. De economische schade groeit, en dat doen ook de wachtrijen.

De vakbonden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines worden door hun achterban teruggefloten. Het bereikte voorakkoord dat met de directie van de luchtvaartmaatschappij werd bereikt over de werkdruk van het cabinepersoneel is onvoldoende voor het personeel. Als er binnen de 24 uur geen alternatief wordt gevonden, zijn stakingen niet langer te verhinderen.

"De directie van Brussels Airlines krijgt 24 uur om concrete oplossingen te bieden op de veertien problemen in verband met de werkdruk. Zo niet zullen er stakingen volgen in de loop van volgende week", meldt het gemeenschappelijk vakbondsfront.

De syndicale delegaties vinden onder meer dat de vluchtschema's te zwaar zijn en dat daardoor de veiligheid van het personeel in het gedrang komt. Ze hadden een actieplan met veertien punten, met onder meer eisen over de duur en invulling van missies, de rusttijd ertussen, gezonde maaltijden en voldoende ruststoelen voor het cabinepersoneel op langeafstandsvluchten. Bij Brussels Airlines zijn circa 1.200 werknemers als cabinepersoneel aan de slag.

Over het bereikte compromis toonden de bonden zich vorige week nog tevreden. Het werd bereikt na moeizame gesprekken tussen vakbonden en directie van Brussels Airlines, onder toezicht van een sociaal bemiddelaar. Brussels Airlines wou voorlopig nog niet reageren op het afschieten van het akkoord.

Aanschuiven

Luchtvaartspecialist Eddy van de Voorde (Universiteit Antwerpen) vreest voor de gevolgen. "Brussels Airlines opereert in een uiterst concurrentiële omgeving waar er geen marge overblijft. Ze vechten om te overleven. Dit betalen ze in cash."

En de luchthaven heeft nog wel meer zorgen. Pas vandaag schuiven de vakbonden van de federale overheidsdienst Financiën aan tafel met de overheid om overleg te plegen over de gewijzigde ploegensystemen. Tot dan gaan de stiptheidsacties van de douaniers op de luchthaven gewoon door.

Intussen hebben hun collega's in Bierset (Luik) zich aangesloten bij de actie. Met die acties willen de douaniers protesteren tegen een nieuw besluit over ploegenarbeid en onregelmatige prestaties. Dat bepaalt dat ze binnenkort in de havens en luchthavens dag en nacht, zeven dagen op zeven, zullen werken in een shiftensysteem en dit voor een vast forfaitair bedrag. Tot nu toe kregen ze een vergoeding voor overuren, weekend- en nachtwerk.

"We hebben begrepen dat er een probleem is met de weekendwerk. Daarom zullen we op het overleg voorstellen om toch een extra vergoeding te voorzien per gewerkte weekenddag", stelt Noël Colpin, de topman van douane en accijnzen, in een reactie op de stiptheidsacties.

Door die acties worden de aankomende passagiers gehinderd, wat zorgt voor lange wachtrijen en frustraties. Maar ook voor het vrachtverkeer ontstaan bij Brucargo stilaan files en wachttijden. Brussels Airport schat dat daardoor tot 3.000 ton vracht per dag blijft staan. De economische schade kan oplopen tot 9 miljoen euro per dag.

BA reageert afwijzend op de stakingsaanzegging en ontvangt een delegatie morgen vrijdag.

Morgen in de krant: het imagoprobleem van Zaventem