Direct naar artikelinhoud

Streaming is de toekomst, maar niet voor iedereen

Amazon en Netflix tasten diep in hun portemonnee op het Sundance Film Festival en zenden zo een duidelijke boodschap uit: wij spelen mee. Toch krijgen ze niet altijd de bovenhand.

Dé ontdekking van het Sundance Film Festival dit jaar is ongetwijfeld The Birth of a Nation. Nee, geen remake van D.W. Griffiths stille film die op een zeer bedenkelijke manier zwarten portretteert, maar een heus epos over een van de belangrijkste slavenopstanden in de Amerikaanse geschiedenis.

Nate Parker zette zijn acteercarrière op pauze om de film te maken. Hij zorgde zelf voor de financiering, schreef het script, regisseerde de film en nam de hoofdrol voor zijn rekening. Er werd reikhalzend uitgekeken naar de première, zeker na de controverse rond #OscarsSoWhite, en de film stelde niet teleur.

Na afloop volgde een staande ovatie en de meeste filmstudio's haasten zich om een bod te doen. Netflix was bereid om 18,4 miljoen euro neer te tellen, maar Parker koos uiteindelijk toch voor een samenwerking met Fox Searchlight, dat 'slechts' 16 miljoen euro betaalde voor de rechten.

In The Hollywood Reporter vertelt Parker waarom hij niet op het aanbod van de streaminggigant inging. "Ik wou een gepassioneerde partner vinden en als dat minder geld betekende, was ik daartoe bereid." Met 16 miljoen euro heeft hij hoe dan ook geen reden tot klagen: het is de grootste verkoop in de geschiedenis van het festival.

Het was echter bang afwachten voor Sundance, want de twee 'break-outs' vorig jaar - Dope en Me and Earl and the Dying Girl - vonden achteraf niet voldoende publiek. Daar zouden de streamingdiensten wel voor iets tussen kunnen zitten: wanneer een film onmiddellijk op Netflix te zien is, gaat niemand meer naar de bioscoop. Dat werd vorig jaar pijnlijk duidelijk met Beasts of No Nation. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een filmmaker kiest voor een volwaardige bioscooprelease.

The Birth of a Nation lijkt nu al een Oscar-film en in dat opzicht is Fox Searchlight een perfecte match. De twee vorige Oscar-winnaars waren Birdman en 12 Years a Slave, allebei van Fox Searchlight.