Direct naar artikelinhoud

Consument lust 'koekje bij de koffie'

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft over 2011 een winstgroei van zo'n 3 procent geboekt. De eenmalige effecten van de verkoop van Harry's Benelux zitten niet langer in de cijfers. Het bedrijf heeft zijn winstcijfers ook te danken aan een mooie omzetgroei. Zonder concrete cijfers te geven mikt Lotus ook voor het lopende boekjaar op verdere groei.

De omzet klokte af op 275,6 miljoen euro, een stijging van 4,1 procent. Als geen rekening gehouden wordt met de weggevallen contracten met McVities (Jaffa-cake) en IKEA (Anna's pepparkakor) bedraagt de omzetgroei ongeveer 6 procent. De koekjesbakker slaagde erin meer winst te genereren. De recurrente bedrijfswinst (rebit) groeide met 4 procent tot 36,4 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 23,8 miljoen euro. De raad van bestuur stelt een brutodividend voor van 9,40 euro per aandeel, een stijging met 6,8 procent in vergelijking met vorig boekjaar.

In de groeiende Belgische koekjesmarkt kon Lotus zijn marktaandeel naar eigen zeggen "in belangrijke mate versterken". In Nederland profiteerde het bedrijf van de groei in de markt voor ontbijtkoek. De totale waarde van die markt bedraagt ruim 100 miljoen euro. Daarin groeide het marktaandeel van Lotus met 19 procent. Om die groei te kunnen aanhouden, wordt continu geïnvesteerd, met als jongste project de herschikking van de activiteiten in Nederland.