Direct naar artikelinhoud

NMBS-cijfers kleuren minder rood dan vroeger

Voor het eerst in lange tijd is er nog eens goed nieuws voor de NMBS. Niet alleen is het marktaandeel van het spoor in het goederenvervoer verder gegroeid tot 13 procent, maar het bedrijf blijkt bovendien zijn operationeel verlies over de eerste zes maanden van 2010 gehalveerd te hebben van 143 tot 74 miljoen euro. En het wordt allicht nog beter, want die cijfers houden nog geen rekening met de nieuwe boekhoudnormen, die volgens de NMBS-top de cijfers positief zullen beïnvloeden.

Zowel qua inkomsten als qua uitgaven doet de spoorwegmaatschappij het beter dan vorig jaar. De inkomsten zijn in het eerste halfjaar fors gestegen van 117,5 naar 152,9 miljoen euro. En ze zijn vooral sneller gestegen dan de kosten, die in het eerste halfjaar van 2009 afklokten op 140 miljoen euro, en nu op 155 miljoen. “Dat komt omdat we efficiënter werken”, zegt NMBS-baas Descheemaecker, “en omdat er de voorbije maanden honderden mensen die vertrokken, niet vervangen zijn.” De cijfers houden wel geen rekening met de transferten naar Technics, de onderhoudspoot van de NMBS. Die dienst werkt zowel voor de openbare diensten als voor de geprivatiseerde goederenpoot. En Technics factureert aan NMBS-Logistics tegen marktprijzen die onder de reële kostprijs liggen. “De tekorten van het goederenvervoer worden bijgepast uit de kas van de openbare dienstverlening”, fulmineert Jos Digneffe van de socialistische spoorvakbond. “Overheidsgeld wordt via een bocht naar de goederenpoot van de NMBS afgeleid.” De NMBS-top ontkent die aantijging.