Direct naar artikelinhoud

Zuid-Afrika wil alcoholreclame verbieden

Zuid-Afrika wil een verbod instellen tegen reclame voor alcohol. Dat heeft de regering bekendgemaakt.

De maatregel werd gisteren aangekondigd door minister van Volksgezondheid Aaron Motsoaledi. Hij maakte het initiatief bekend bij de start van een conferentie van de Wereldgezondheidsorganisatie.

"De vraag luidt niet of, maar wanneer het zal gebeuren", stelde de bewindsman. "Alcohol is een factor van geweld", zo verklaarde hij. Hij verwees daarbij naar zijn eigen land, waar geweld de tweede doodsoorzaak is na aids. "Wij keren niet terug op de kwestie van de controle op alcohol, met inbegrip van een verbod op alcoholreclame", zei de politicus. "Het is maar een kwestie van tijd."

"En indien iemand ons als een kinderjuf behandelt omdat wij de mensen beschermen, dan draag ik graag die naam", voegde Motsoaledi nog toe.

Al weken lang woedt in Zuid-Afrika een debat over een verbod op alcoholreclame. Een regeringsteam werkt aan een rapport waaruit de zakenkrant Business Day eerder berichtte dat het pleitte voor "betekenisvolle beperkingen" en een verbod voor reclame in sommige segmenten van de media. Een algeheel verbod zou er niet komen, aldus nog de regering.

Media en sommige sportcompetities, die voor een groot deel leven van reclame voor alcohol, kijken met spanning uit naar de uiteindelijke beslissing.

Zuid-Afrika staat 52ste op de wereldranglijst voor alcoholgebruik, met een gemiddelde van 7,81 liter per jaar voor de plus-vijftienjarigen, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie. Volgens het Zuid-Afrikaanse ministerie van Industrie is de alcoholproductie in het land jaarlijks goed voor 94.2 miljard rand (9,3 miljard euro).