Direct naar artikelinhoud

Spreekt de slimste mens straks Frans?

Woestijnvis heeft de ambitie om televisie te maken in Franstalig België. Het productiehuis praatte er al met de zenders over, maar afspraken zijn er nog niet.

L'homme le plus intelligent du monde of Le tribunal. Als het aan Woestijnvis ligt, zouden ze de volgende jaren maar wat graag een Franstalige versie maken van hun succesprogramma's. Of zelfs nieuwe formats ontwikkelen voor de Franstalige kijkers.

"Het plan en de wil zijn er in ieder geval, maar voorlopig ligt er nog niets concreets op tafel", zegt Christophe Deborsu, tv-maker bij Woestijnvis. "We praten er nog over met de tv-bazen." Deborsu is een van de troeven die Woestijnvis uitspeelt bij het verleiden van de Franstalige tv-zenders. Een tweede troef is Marc Delire, die bij Woestijnvis op de voetbalcel werkt en voor Proximus TV mee het voetbal verslaat. Onbekend hier, maar wel een bekende Waal.

In theorie klinken de plannen van Woestijnvis logisch: Franstalige en Vlaamse zenders zijn geen concurrenten van elkaar. Programma's kun je dus best in twee versies maken. "Zo is ook het idee gegroeid", geeft Deborsu aan. "Daarnaast speelt ook mee dat Woestijnvis geen exclusiviteitscontract met de VRT meer heeft. Nu is er meer mogelijk." Al speelt ook het omgekeerde mee: omdat Woestijnvis in Vlaanderen alleen voor VIER werkt, moet het productiehuis op zoek naar extra afzetgebieden als het wil groeien. Bij VTM en VRT blijft de deur immers gesloten.

Een uitstap over de taalgrens is echter geen simpel tochtje omdat het televisielandschap er helemaal anders is dan in Vlaanderen. De Franse zenders halen ongeveer 40 procent marktaandeel, waardoor veel reclamegeld richting Frankrijk vloeit. Daardoor hebben de zenders minder middelen om eigen programma's te maken. In vergelijking met VTM of VIER zendt RTL veel meer Amerikaanse programma's uit. RTBF maakt meer programma's zelf, maar produceert die bijna allemaal zelf. Franstalig België kentdaardoor geen rijke markt van productiehuizen, zoals in Vlaanderen.

Maar die gesloten markt hoeft geen probleem te zijn, verklaarde programmadirecteur Sam De Graeve gisteren in Le Soir. "Dat was twintig jaar geleden ook zo in Vlaanderen. We werken nu al goed samen met Franstaligen voor het voetbal. Als we elkaar tegenkomen, zijn we er ons telkens van bewust dat we allen iets Belgisch in ons hebben. We denken dat een programma dat succes heeft in Vlaanderen ook succes kan hebben in Wallonië."

In Le Soir verwelkomen de bazen van RTL en RTBF de plannen, al geven ze ook toe dat het niet simpel wordt. Klopt, zegt Deborsu. "Maar we riskeren hier niets mee. Als het lukt, des te beter. Als het niet lukt, dan is het maar zo. Het zou gewoon jammer zijn om het niet te proberen."