Direct naar artikelinhoud

Besparen bij de NMBS? De minister heeft keuze genoeg

Luxueuze nieuwe stations, een bedrijf dat groene stroom moet produceren, maar daar in zeven jaar tijd nog niet in slaagde en tal van andere excessen. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) weet niet waar eerst besparen bij de NMBS.

Dat ze 'geschrokken' was van de verspilling en de wildgroei van filialen en structuren bij de spoorwegen en meer kon besparen dan de voorziene 663 miljoen euro, gaf de nieuwe minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) toe. Het imperium van de NMBS en Infrabel vertakt zich tot een woud van zo'n tachtig dochterbedrijfjes. Zoals Brussels Wood Renewable (BWR), een dochterbedrijf van Infrabel dat dwarsliggers wil recycleren tot houtpellets. In haar zevenjarig bestaan heeft het nog geen enkele dwarsligger verhakseld, laat staan één kilowatt elektriciteit geproduceerd.

De afgelopen tien jaar is ook het aantal kaderleden bij de NMBS en Infrabel verdubbeld. Om en bij de 500 onder hen zouden volgens een bron bij de NMBS 200.000 euro per jaar verdienen. Er zouden ook dienstchefs zijn met amper twee personeelsleden onder zich.

"Met een vlakkere structuur zou je vele tientallen miljoenen kunnen besparen", zegt een bron.

Geen enkel ander bedrijf in dit land heeft een apart ziekenfonds. Dat ziekenfonds schrappen zou al een besparing van 18 miljoen euro inhouden.

En dan zijn er de monumentale stations. Zoals dat van de Spaanse toparchitect Santiago Calatrava in Luik, goed voor een prijskaartje van 437 miljoen euro. Calatrava heeft ook een station voor Bergen ontworpen, met een eigen luxerestaurant met aparte sigarenkaart. Kostprijs: 150 miljoen.

Galant houdt de lippen nog stijf op elkaar over welke filialen ze wil opdoeken en hoe diep ze wil snoeien in het topkader. "Ik zal pas communiceren over mijn moderniseringsplan wanneer dat klaar is, in maart of april", zegt Galant. Maar mogelijkheden om te wieden in het woud van dochterbedrijven zijn er alleszins bij de vleet.