Direct naar artikelinhoud

Scholen met een eigen agenda

Van holistische basisscholen tot instellingen waar de leerlingen constant moeten switchen tussen Nederlands, Frans en Engels, op de eerste schooldag openen in Vlaanderen tal van nieuwe scholen. Privéonderwijs, vaak met een fors prijskaartje, zit duidelijk in de lift.

Drietalige lagere school

- In Brussel
- 10 inschrijvingen
- 13.000 euro schoolgeld

Drietaligheid troef aan het Arboretumcollege in het Brusselse Kraainem. Het is de eerste school in ons land die lessen in drie talen aanbiedt. In het college, dat zich in een huis bevindt dat in de achtertuin van directrice Murielle De Bergeyck staat, beginnen tien leerlingen. Zij moesten slechts aan een voorwaarde voldoen: een goede beheersing van het Nederlands of het Frans. En, natuurlijk, ouders hebben die 13.000 euro per jaar willen neertellen. De Bergeyck: "Ik had het liever goedkoper, maar we het blijft een privéschool. Bedenk wel dat een internationale school tot 30.000 euro kost."

De kinderen op haar school moeten echte Belgen worden. "Maar het kind hoeft niet tweetalig te zijn opgegroeid", zegt Bergeyck. "Ook zijn de lessen verdeeld. De helft vindt plaats in het Nederlands, de andere in het Frans. Daarboven krijgen zij vier uur taalonderwijs in onze landstalen en het Engels."

Naast ruime aandacht voor taal zet de school in op praktijklessen met bedrijfsleiders. "Een slim kind zal zich hier niet vervelen. Het leert om ondernemer te worden. Niet bang zijn, vragen durven stellen en zelfredzaam zijn. We willen hun laten voelen dat ze alles kunnen bereiken." Wegens het beperkt aantal leerlingen zal de school in eerste instantie parttime gerund worden.

Holistische school

- In Kortrijk
- 3 inschrijvingen
- 550 euro

Kinderen beslissen zelf wat ze leren en wanneer ze dat doen. Dat, gecombineerd met extra aandacht voor het emotionele en het lichamelijke aspect, vormt de basis van De Eigenwijze Bedding, een nieuwe, holistische basisschool die vandaag de deuren opent in Marke, een deelgemeente van Kortrijk.

"In onze visie vinden wij dat kinderen zelf het best geplaatst zijn om te beslissen wat ze willen leren", zegt initiatiefneemster Lieve Melis. "Bovendien is er volgens in het gewone onderwijs veel te weinig aandacht voor een totaalvisie op de mens. Het gevoelsleven en het lichamelijke aspect komen veel te weinig aan bod. Daar willen wij op focussen."

Het enige ijkpunt in de schooldag is de ochtend. "Dan beginnen we met beweging", zegt Melis. "Dat kan yoga, dans of sport zijn. De rest van de dag is vrij in te vullen. We hebben wel een wekelijks overleg en werken we ook elke week rond geweldloze communicatie." De lessen beginnen in de woonkamer van een sympathisant. Omdat zowel Melis als de andere begeleidster gratis werken, kan het schoolgeld relatief laag gehouden worden. Op het einde van de schoolloopbaan krijgen de kinderen een 'talentenportfolio'. "Daarmee kunnen ze naar bedrijven stappen."

Artistieke basisschool

- In Brussel
- 58 inschrijvingen
- Gratis

De Sint-Lukasbasis-school, vlak bij de gelijknamige humaniora en hogeschool, moet de allerjongsten een creatieve opleiding geven. De nadruk zal daarbij liggen op muziek, zo geeft directeur Wim Van den Brulle aan. "Er was nood aan, zodat er meer artistiek geschoolde kinderen zijn. De vakken zullen evenwaardig zijn aan die op een gewone school, maar worden anders ingevuld."

Zo geeft de school geen cijfers, maar worden de doelstellingen een voor een afgevinkt. "Wij volgen de leerplannen van het VSKO en geven evenveel lezen en rekenen. Maar bij evenwijdige lijnen denken wij aan de schilder Piet Mondriaan. Van daaruit leren we kinderen hoe driehoeken en vierkanten ontstaan. Onze leraren kijken naar de wereld met een oog voor kunst."

De insteek boekt succes. Zowel de onthaalklas (22 leerlingen) als de peuterklas (22 leerlingen) zitten vol. Ook het eerste leerjaar is met 14 kinderen volzet. Van den Brulle: "We hebben tientallen ouders, vooral Nederlandstalige, moeten weigeren."

School voor hoogbegaafden

- In Berchem
- 8 inschrijvingen
- 15.000 euro

Het nieuwe schooltje dat Tessa Kieboom, die in Antwerpen het Centrum voor Begaafd-heidsonderzoek leidt, opstart, is een doorstroomschool.

Kieboom hoopt, in tegenstelling tot de andere nieuwe scholen, kinderen weer zo snel mogelijk te zien vertrekken. "We willen kinderen in een of twee jaar weer klaar te krijgen om naar een gewone school over te stappen", zegt ze.

Haar pupillen zijn hoogbegaafde kinderen die op hun eigen school volledig zijn vastgelopen. "Er zijn basisscholen met een goede werking voor hoogbegaafden," zegt Kieboom, "maar helaas zijn er ook nog veel die zich enkel het lot van zwakkere leerlingen aantrekken en vinden dat sterkere kinderen geen extra ondersteuning nodig hebben. Hoogbegaafde kinderen komen daardoor soms echt in de knoop te zitten. Ze doen vervelend in de klas, soms zelf agressief, worden depressief... De acht kinderen met wie wij beginnen komen uit alle hoeken van Vlaanderen en ze hebben op dit moment nood aan meer begeleiding dan het onderwijs kan geven."

Bedoeling is om in de voormiddag zo goed als individuele begeleiding voor taal en wiskunde te geven aan de kinderen, die allemaal in de lagere school zitten. In de namiddag is er dan ruimte voor hoeken- of contractwerk en eventuele extra verdieping.


TREND

Themascholen ontstaan vaak door plaatsgebrek

Privéscholen van allerlei strekking zijn niet alleen in Vlaanderen populair, ze zijn wereldwijd aan een opmars toe. Dat blijkt uit een recent rapport van de OESO. "Het is een golfbeweging", weet onderwijsdeskundige Pedro De Bruyckere van de Arteveldehoge-

school. "In de jaren zeventig zag je ook een stroming waarbij er veel mensen een eigen school oprichtten. Sommige methodescholen hebben de tand des tijds doorstaan. Nu zijn we aan een nieuwe golf begonnen."

De reden om een eigen school met een eigen invalshoek op te starten is divers. "De motivatie is vaak om meer keuze aan te bieden en om creativiteit en innovatie in het onderwijs te vergroten", denkt De Bruyckere. Al is er voor Vlaanderen nog een specifieke reden waarom de initiatieven net nu als paddenstoelen uit de grond schieten. "Ik heb de voorbije tijd veel gesproken met mensen die rondlopen met plannen om een eigen school op te richten", zegt De Bruyckere. "Deels is het uit onvrede, maar zij verwijzen ook vaak naar de capaciteitsproblematiek. U zou verbaasd zijn hoeveel mensen om die reden met een school willen beginnen. En als ze dan van nul starten, geven ze er meteen een eigen invulling aan."