Direct naar artikelinhoud

Ontdieselen

Mathias Bienstman is beleidscoördinator bij Bond Beter Leefmilieu, de federatie van meer dan 140 natuur- en milieuvereni- gingen in Vlaanderen

De Vlaamse regering zette maandag een stevige stap vooruit in de sturing richting een minder vervuilend wagenpark. Dieselwagens, die de uitstootnormen voor stikstofoxiden tot op heden niet halen, zullen fiscaal minder aantrekkelijk worden. Zuinige voertuigen die de lucht minder vervuilen krijgen een duw in de rug. Maar de verdieseling van het bedrijfswagenpark en meer bepaald de leasingwagens blijft een heikel punt. Nochtans is er nu al heel wat mogelijk.

De Vlaamse regering gaat met een steeds breder arsenaal aan maatregelen de luchtvervuiling door voertuigen tegen. Het gaat niet enkel over de groene verkeersbelastingen die deze week zijn aangekondigd. Ook de Lage Emissie Zones of de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens zullen vanaf 2016 een effect hebben op de samenstelling van het voertuigenpark. De beslissing van de federale overheid om de accijnzen op diesel en benzine geleidelijk gelijk te schakelen, zal nog een extra impuls geven aan de 'ontdieseling'.

In schril contrast daarmee staan de bedrijfswagens en meer specifiek de leasingwagens. Meer dan 80 procent zijn dieselvoertuigen. Uit Dieselgate weten we dat zelfs de modernste dieselwagens vijf keer meer stikstofoxiden uitstoten dan toegelaten en tot de helft meer brandstof verbruiken dan aangegeven. De groene sturing van de Vlaamse verkeersbelasting en Belasting op Inverkeerstelling (BIV) werkt wél voor bedrijfswagens van bijvoorbeeld zelfstandigen maar níét voor de honderdduizenden leasingwagens. De Vlaamse overheid vreest immers fiscale concurrentie als die belastingen verschillend berekend worden in de drie gewesten. De leasingmaatschappijen zouden zich dan vestigen in het gewest waar de minste belasting verschuldigd is voor hun vloot.

Om die patstelling te doorbreken is er een samenwerkingsakkoord nodig tussen de gewesten en de federale overheid. De overheden moeten het eens geraken over dezelfde, groene criteria om de fiscaliteit voor leasingwagens vorm te geven. De discussie is er niet eenvoudiger op geworden nu er zeven politieke partijen rond te tafel zitten uit de vier regeringen. Zal het leasingpark dan nog jaren een bastion voor diesels blijven?

Dat hoeft zo niet te zijn. De federale overheid en de minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) hebben nu al de instrumenten in handen om de 'ontdieseling' te versnellen. Al wat er nodig is, is een minieme aanpassing in de fiscale regels voor bedrijfswagens. De berekening van het 'voordeel van alle aard' of de aftrekbaarheid van kosten van bedrijfswagens zouden een groter onderscheid moeten maken tussen diesels en andere aandrijftechnologieën. Op die manier wordt een dieselwagen minder voordelig voor de werknemer én het bedrijf. Zo een hervorming kan de federale overheid infaseren om de ondernemingen de kans te geven te 'ontdieselen'.

Of hoe een federale minister van de N-VA een probleem sneller kan oplossen dan Vlaanderen. Als hij wil tenminste.