Direct naar artikelinhoud

Wel heb je ooit: Microsoft is weer cool

Het voelt nog wat onwennig, die massale lof over Microsoft lezen op het web. Maar het valt niet te ontkennen: met de recente veelbelovende hardware-aankondigingen heeft de technologiereus zich sinds heel lang weer in de kijker gespeeld. 'Microsoft is back! And badass!'

Wie herinnert het zich nog, drie jaar geleden? De technologiewereld was in de war. Microsoft had net een hybride tablet/laptop gelanceerd, met hippe flashy kleurtjes, en de meeste commentatoren wisten niet goed wat ze ervan moesten vinden. Dat was de allereerste Microsoft Surface.

Het was een interessant experiment, vonden velen, maar evengoed leek het vis noch vlees: een gebrek aan duidelijke keuzes. Apple-CEO Tim Cook deed er ook wat lacherig over: "Je kunt een broodrooster en een koelkast in elkaar schuiven, maar dat zal vermoedelijk niemand echt aangenaam vinden."

Nog geen jaar later moest de toenmalige Microsoft-baas Steve Ballmer toegeven dat de verkoop niet was gelopen zoals het bedrijf had gehoopt. Microsoft verloor aan de Surface zowat 900 miljoen dollar. Het was in die periode ook niet echt verrassend. Het bedrijf probeerde wel Apple bij te benen in de markt van mobiele hardware, maar het was duidelijk dat Microsoft de nodige 'coolfactor' miste.

De samenwerking met - en later overname van - Nokia was een ander voorbeeld. Het was een poging om toch nog een kruimel van de intussen al lang door Apple, Samsung en Google verorberde smartphonecake te bemachtigen. Ze resulteerde in al even flashy Lumia-smartphones, die evenmin een denderend succes waren.

Maar in 2014 leek het tij te keren. In het begin van dat jaar nam Satya Nadella het roer over. In mei kwam de Surface Pro III uit, een toestel dat plots wel volop lof oogstte. Dit jaar liggen de verkoopcijfers van de Surface al dubbel zo hoog als vorig jaar.

En toen moest de grootste opsteker nog volgen: Apple lanceerde in september plots een 'grote tablet', de iPad Pro. "Apple bewijst dat Microsoft gelijk had", klonk het toen wat meesmuilend. Cooks spottende opmerking van een paar jaar geleden werd uiteraard weer opgerakeld. En ook Google sprong mee in het bad, met zijn Pixel C. Het mag duidelijk zijn: hybride toestellen zijn voor de grote techbedrijven de toekomst.

"Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer het de laatste keer was dat Microsoft op zulke manier de leiding nam", klinkt het bij de website Mashable. Of zoals Business Insider een paar dagen geleden met een boutade opmerkte: "Iedereen kopieert plots Microsoft."

Nu Microsoft voelt dat het weer meetelt, laat het bedrijf niet meer los, zo bewijst ook de best indrukwekkende presentatie van dinsdag. Met een nieuwe Surface Pro 4 tablet/laptop-hybride, de allereerste Surface Book-laptop, een rist krachtige nieuwe Lumia-telefoons en een verbeterde Microsoft Band-fitnesstracker, blies het bedrijf de aanwezigen van hun sokken.

Vooral de Surface Book - die recht in het hart van Apples MacBook Pro-segment mikt - oogst erg veel lof bij techwatchers. "Microsoft is back! And badass!", oordeelt Betanews. Of Mashable: "Voor het eerst sinds lang slaagde Microsoft erin zowel de juiste toon aan te slaan in zijn presentatie als aantrekkelijke, interessante producten te introduceren."

Na de presentatie kreeg vooral CEO Nadella de bloemen toegegooid. Met die kanttekening: Nadella heeft beseft dat Microsoft op de smartphonemarkt nooit meer Apple en Google zal inhalen, dus richt hij zich op alle andere toestellen waarmee het bedrijf wel nog spannende dingen kan doen. "Kijk, zo filter ik dat: heeft de wereld zoiets nodig? En heeft het dat van Microsoft nodig?", zo onthulde hij in The New Yorker.

Met de Surface Book heeft het bedrijf veel geld gestoken in onderzoek en ontwikkeling om zo te kunnen aantonen dat laptops wel weer opwindende hebbedingen kunnen zijn. "Misschien wel zo spannend als smartphones." Maar dan moet je het ook kunnen waarmaken, natuurlijk.

Menselijker gelaat

Niet alleen strategisch heeft Nadella de Microsoft-tanker gekeerd, ook qua toon. Steve Ballmer was de hyperactieve stier aan het hoofd van een hypercompetitief bedrijf. De bedaarde, vriendelijk ogende Nadella heeft de firma weer een menselijker gelaat gegeven.

De rust lijkt weergekeerd en kijk, daar zijn plots ook de positieve reviews. "Jarenlang leek Microsoft te slapen, terwijl Apple hit na hit produceerde", besluit The Next Web. "Maar vandaag is het weer wakker geworden. Het bedrijf is hongerig en happig om verloren terrein terug te winnen. En het zou eindelijk nog eens kans kunnen hebben om daarin te slagen."