Direct naar artikelinhoud

SMILE, u wordt niet gefilmd

Ook al hebben ze er de peperdure apparatuur voor, agenten mogen al vijf jaar lang geen overtreders meer filmen vanuit anonieme wagens. 'Door een lacune in de wet vergaren de apparaten van liefst 10.000 euro per stuk stof.' Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de wetgeving aanpassen.

Tussen 2000 en 2011 kraaiden de federale wegpolitie en vele lokale politiezones van de pret. Dankzij enkele flinke investeringen konden ze een state-of-the-art camerasysteem inbouwen in hun anonieme wagens. Daarmee konden ze "discreet en efficiënt" wegpiraten van de baan halen. Heel wat anonieme Peugeots 406, Volkswagens Passat en Mercedessen C220 werden uitgerust met het fameuze ProVida-systeem. Agenten volgden ook een speciale opleiding om ermee te mogen werken.

"Het systeem is fantastisch", luidt het bij lokale politiezones. "Zie je een snelheidsduivel voorbijkomen, dan kun je die lange tijd ongemerkt volgen en lik op stuk geven. Je duwt gewoon op een knopje en de camera doet de rest. Na pakweg twee kilometer berekent hij de gemiddelde snelheid. Onderweg wordt op de koop toe elk gevaarlijk manoeuvre gefilmd. Als je dan een overtreder aan de kant zet, is er weinig reden tot discussie. Dat werkt écht ontradend." Of beter: werkte.

In 2011 werd een nieuwe camerawetgeving van kracht waaronder plots ook dit "prachtige" systeem viel. "De wetgeving is duidelijk: heimelijk gebruik van camera's mag niet. Alleen nog politiewagens met een dikke streep mogen nog rijdend 'flitsen'. Maar ja, die ziet iedereen van kilometers afstand naderen." Terwijl de federale politie in 2010 nog acht uur per dag met ProVida controleerde, werden de toestellen een jaar later al helemaal niet meer gebruikt. "Het systeem is bij onze anonieme wagens afgevoerd", aldus een woordvoerster.

'Eerlijk systeem'

Bij lokale zones staan de peperdure systemen van gemakkelijk 10.000 euro per stuk nog stof te vergaren. Hoeveel dat er zijn, was afgelopen weekend onduidelijk. Maar van Limburg tot in West-Vlaanderen hebben zones de systemen aangeschaft.

"Zonde van het geld", valt in sommige zones te horen. "Het zou ons werk nochtans veel gemakkelijker maken. Nu moeten we lange tijd langs de weg stilstaan. Met dat systeem kunnen we méér patrouilleren én tegelijk op snelheid controleren. Bovendien is het systeem eerlijker, want je werkt met een gemiddelde snelheid over een langere afstand. Het zijn geen momentopnames."

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil alvast een versoepeling van de camerawetgeving. Zo kan de politie straks ook dashcams gebruiken. "Willen we het aantal doden op onze wegen drastisch naar beneden krijgen, dan moeten onze diensten in staat zijn om allerhande middelen in te zetten", luidt het op zijn kabinet. "Zeker degene die al voorhanden zijn."