Direct naar artikelinhoud

Super Bowl is kapitale business

Coca-Cola, Chevrolet, Merce- des Benz, Walt Disney, Moto- rola, PepsiCo, AB Inbev... Alle grote adverteerders tekenen zondag present, als Fox de Super Bowl uitzendt. Tradi- tiegetrouw presenteren ze er nieuwe spotjes, waarmee ze hopen hun deel van de aandacht te krijgen. Voor Fox wordt het dan ook een hoogdag. De tv-rechten voor het American football zijn superduur - vier Amerikaan- se zenders betalen jaarlijks samen iets meer dan drie miljard dollar - maar de re- clame-inkomsten maken veel goed. Alle blokken zijn uitverkocht, en met een prijs van 2,8 à 3 miljoen dollar voor dertig seconden, wordt verwacht dat Fox een re- cordopbrengst zal boeken. Meer dus dan NBC, de zender die vorig jaar de Super Bowl uitzond en voor 260 miljoen dollar verkocht.

Adverteren tijdens de Super Bowl is dus duur, maar toch zijn het niet alleen de grote multinationals die het doen. Dit jaar heeft bijvoorbeeld ook Groupon, de site waarop je samen met anderen lagere prijzen kunt bedingen voor een product, spotjes voor, tijdens en na de Super Bowl gekocht. “Het is een ferme stap, om als bedrijf dat pas enkele jaren bestaat zo naast grote, gevestigde merken te staan”, zegt directeur Rob Solomon in The New York Times. “Maar omdat we zelf zo’n groot merk willen worden, moeten we nu starten.”