Direct naar artikelinhoud

De hogesnelheidslijn is er al, nu is het wachten op de treinen

Door nieuwe veiligheidsnormen EU loopt bouw hst's voor traject Brussel-Amsterdam vertraging op

De hogesnelheidsverbinding tussen Brussel en Amsterdam wordt in maart opengesteld voor het treinverkeer. Alleen zijn er geen treinen. Die worden in Italië aangepast aan de nieuwe veiligheidsnormen van de Europese Unie.

door Tina De Gendt

Brussel l De eerste hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam wordt in maart opengesteld voor het treinverkeer, met amper een jaar vertraging. Sinds 2000 was men in België en Nederland bezig met de bouw van de Noord-Zuidverbinding. Het volledige traject van Brussel-Zuid naar Amsterdam-Centraal zou dan op amper 1 uur en 39 minuten afgelegd moeten zijn, ruim een uur minder dan nu (2 uur en 50 minuten).

Dat zou het geval geweest zijn als de Europese Unie enkele maanden geleden niet op de proppen was gekomen met de introductie van een volledig nieuw veiligheidssysteem voor de nieuwe hogesnelheidstreinen. De bouw van de nieuwe treinen, die eigenlijk vorig jaar al afgerond moest zijn, heeft daardoor nog meer vertraging opgelopen. De Italiaanse fabrikant Ansaldobreda zegt de treinen nu ten vroegste over anderhalf jaar te kunnen leveren.

In België en Nederland houdt men de vingers gekruist om tegen eind 2009 toch een dienstregeling voor hst's te kunnen opzetten. Voorlopig wordt het dus behelpen door de klassieke treinen wat sneller te laten rijden. Vanaf juni hoopt de NMBS zo al een snellere verbinding tussen Brussel en Antwerpen op gang te kunnen brengen.

In Nederland hoopt men hetzelfde voor het traject Amsterdam-Rotterdam. Maar het blijft voorlopig bij hopen. "In Nederland hebben we ons voorgenomen geen data meer voorop te zetten", zegt men bij Rijkswaterstaat, de Nederlandse tegenhanger van Infrabel. "De vorige twee deadlines hebben we niet gehaald (eind 2005 en april 2007, TDG) en voor de derde (oktober 2008, TDG) ziet het er al even slecht uit."

Zelfs als de treinen er tegen dan zouden zijn, blijven er enkele schoonheidsfoutjes. Zo zijn er twee 'kleine knelpunten' tussen Brussel en Antwerpen die nog moeten worden opgelost. In het station van Mechelen en in een bocht in Duffel moeten treinen nu noodgedwongen vertragen. "Dat levert op het hele traject een vertraging van hoogstens enkele minuten op", relativeert Frederic Petit, woordvoerder van Infrabel. "Tegen 2012 moeten die knelpunten weg zijn gewerkt, waardoor de hst tussen Brussel en Antwerpen 160 kilometer per uur kan rijden en voorbij Antwerpen 300 kilometer per uur."

In totaal heeft het project 1,56 miljard euro gekost aan Infrabel. Een deel van de aanleg van het traject tussen Antwerpen en de Nederlandse grens werd wel betaald door de Nederlandse overheid, omdat zij erop stond dat de E19 zou worden opgeschoven om de aansluiting met Nederlandse steden te vergemakkelijken. De NMBS legde voor de verbouwingen aan Antwerpen-Centraal nog eens 120 miljoen euro bovenop.

Italiaanse fabrikant zegt de nieuwe hogesnelheidstreinen ten vroegste over anderhalf jaar te kunnen leveren