Direct naar artikelinhoud

Guido Dumarey lonkt naar perserij Ford Genk

Ex-Punch-topman Guido Dumarey onderhandelt met Ford Genk over een overname van de perserij op de site in Genk. Hoewel hij het nieuws zelf niet wilde bevestigen, mag het niemand echt verbazen. De West-Vlaamse ondernemer legde de voorbije decennia een even succesvol als bochtig parcours af, waarin autotechnologie vaak de rode draad was.

Het was een fraaie lenteavond in het al even schitterende château Hôtel Mont Royal in Chantilly, een onooglijk dorpje een eind voorbij Parijs. "Ons arendsnest hier in Frankrijk", zoals Dumarey het zelf monkelend omschreef. De glazen waren leeg, de maaltijd verteerd, alles gezegd. Restte ons enkel nog de taxirit terug richting ons hotel in Parijs, maar dat was buiten de autofanaat in Guido Dumarey gerekend. "Ik breng je wel", klonk het. "Een kleine moeite op dit uur." Aan het bordes van het hotel wachtte de BMW 750 diesel: acht versnellingen, drie turbo's, indrukwekkende acceleratie. Een halfuurtje, 50 kilometer en twee snelheidsboetes later dropte hij me op de stoep van het hotel.

Het tekent de figuur Dumarey beter dan wat ook: snel in zijn denken, gedreven in zijn doen, de collateral damage neemt hij er zonder morren bij. Klappen krijgen, soms zelfs tegen de touwen gaan, maar altijd ook weer opstaan: het zit de man in de genen. Gekoppeld aan zijn twee grootste kwaliteiten - een buitengewoon inzicht in de autosector en een opmerkelijke neus voor goede zaakjes - levert dat een rasondernemer op die de voorbije decennia op de meest onverwachte plaatsen en momenten opdook.

Dumarey maakte in de jaren '80 faam als oprichter, hoofdaandeelhouder én CEO van Punch International, een industriële holding die vooral leverde aan de grafische sector en de auto-industrie. Op een bepaald moment stelde de groep ruim 2.000 mensen te werk, maar na een kapitaalsverhoging werd het ooit zo succesvolle bedrijf in 2009 opgeknipt, waarbij een aantal afdelingen werden opgedoekt en Dumarey er uit stapte.

Intussen had hij ook Xeikon opgekocht, een ooit bijzonder veelbelovend bedrijf uit de grafische sector dat in 2000 op de Amerikaanse technologie-index Nasdaq nog op 800 miljoen dollar werd gewaardeerd. Toen Dumarey Xeikon overnam, betaalde hij nog welgeteld 20 miljoen euro. "Mijn bankier waarschuwde me toen: 'blijf daar met je vingers af, je gaat je verbranden'. Ik heb dat advies feestelijk aan mijn laars gelapt, omdat het businessmodel van Xeikon volledig op datamanagement gebaseerd was, en daar ken ik toevallig alles van. Toen ik Xeikon in 2009 van de hand moest doen, haalden we een jaaromzet van 118 miljoen euro, met een nog veel groter potentieel. Uitdagingen spreken me aan, uiteraard, maar ik ga nooit onbezonnen te werk."

Koppig karakter

Dumarey geniet ook de reputatie - we blijven beleefd - nogal koppig te zijn en koestert een haast viscerale afkeer voor belastingen en vakbonden. Een vakbondsafgevaardigde die in 2009 aan de poorten van Punch Graphix in Lier kennismaakte met de vuist van Dumarey - een uitschuiver die hij tot vandaag betreurt - weet daar alles van.

De voorbije jaren verdween Dumarey een tijdlang uit de schijnwerpers, maar zie, in 2013 krabbelde de straatvechter weer overeind en kondigde hij doodleuk de overname van de transmissiefabriek van General Motors in Straatsburg aan. "Vijf jaar ben ik hier al mee bezig", vertelde hij ons die avond in Chantilly. "In 2009 wilden de Chinezen het hele zaakje overnemen. Niet om de fabriek te redden, maar om de technologie in te pikken. Die deal ketste toen gelukkig af, en uiteindelijk heeft Barclays Bank mij benaderd met de vraag of ik nog altijd interesse had. Ik heb toegehapt, aan de financiële voorwaarden van 2010 weliswaar. Hier start ik binnenkort met de productie van achtversnellingsbakken voor Europese luxewagens."

Er zijn in ons land maar weinig ondernemers die zo gepassioneerd zijn door auto's als Dumarey. Niet alleen bedrijfsmatig, want hij bouwde ook een indrukwekkende privécollectie uit, met als absoluut pronkstuk een Porsche 935 die in de jaren zeventig nog furore maakte in de 24 uren van Le Mans. Het nieuws dat hij nu verregaande interesse heeft in de Ford-perserij, is dan ook amper een verrassing te noemen.

bio

Guido Dumarey

1950: Wordt geboren in Knokke, waar zijn vader een steenbakkerij bezit. De jonge Dumarey is amper drie als zijn vader omkomt in een auto- ongeluk.

1982: Na de overname van een failliete drukkerij richt Dumarey Punch op, een industriële holding.

2002: Dumarey neemt het noodlijdende Xeikon over, en maakt het bedrijf in enkele jaren opnieuw gezond.

2009: De holding Punch International, waar intussen ruim 2.000 mensen aan de slag zijn, valt volledig uit elkaar als gevolg van de economische crisis.

2010: Dumarey maakt een doorstart met Punch Metals, en gaat opnieuw op het overnamepad.

2013: Met de overname van de oude GM-fabriek in Straatsburg, inclusief 1.000 werknemers, realiseert de West-Vlaamse ondernemer zijn grootste stunt ooit.