Direct naar artikelinhoud

'Niets doen is gewoon geen optie meer'

In tijden waarin alles steeds sneller moet, pleit reclameman Peter Ampe net voor een omgekeerde beweging. "Onder invloed van het internet en diensten als Twitter hebben kranten zichzelf moeten heruitvinden. In plaats van pure nieuwsverhalen brengen ze nu veel meer analyses, opinies en langere interviews."

En laat dat nu precies datgene zijn waar de magazines vroeger het verschil mee maakten. "Magazines moeten dus op zoek naar een andere manier om dat te doen", concludeert Ampe. "Wat snelheid betreft, kunnen ze de kranten en zeker het internet nooit kloppen. Daarom pleit ik om te kiezen voor traagheid. Om in plaats van elke week slechts één keer om de drie maand met een nieuw nummer te komen. Maar dan moet het wel een nummer zijn dat de moeite is, qua inhoud als qua vorm. Met een harde kaft zodat je het nadien een plaats kunt geven in je boekenkast."

Om het verlies aan inkomsten te compenseren wanneer je als weekblad plots 4 keer in plaats van 52 keer per jaar in de winkel ligt, kijkt Ampe naar het internet. "Zo'n driemaandelijks blad kan op zijn site gerust korter op de bal spelen om daar advertentie-inkomsten te sprokkelen. Akkoord, het is een gok, maar als je ziet dat de meeste uitgevers een hele reeks magazinetitels in hun portefeuille hebben, die allemaal rode cijfers laten optekenen, dan moet je toch met een van die bladen iets durven proberen? Niets doen is gewoon geen optie meer."