Direct naar artikelinhoud

Bedrijven blijven zweren bij dieselwagens

De ambitie van de Vlaamse regering om tegen 2020 zo'n 100.000 groene wagens op onze wegen te krijgen, wordt geen gemakkelijke opdracht. Drie op de vier bedrijven geven aan dat diesels een belangrijk deel van hun wagenpark zullen blijven uitmaken.

Die vaststelling blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring. Uit een bevraging bij 490 Belgische bedrijven blijkt dat diesel nog comfortabel op de troon zit. Liefst 99 procent heeft dieselwagens in zijn vloot zitten, 13 procent heeft ook hybridewagens, 5 procent elektrische voertuigen. Opvallend is wel dat ondernemingen die over een groter wagenpark beschikken ook meer interesse tonen voor hybride (35 procent) en elektrische (17 procent) wagens.

De overheid hoopt de komende vijf jaar het aantal elektrische wagens op Vlaamse wegen op te drijven van 2.000 naar 60.500. Maar de bedrijven hebben niet de intentie om hun wagenpark drastisch te veranderen. "Wie dacht dat dieselauto's op korte termijn zouden verdwijnen, heeft het verkeerd voor", aldus Touring. "Drie kwart van de fleetverantwoordelijken geeft immers aan dat diesel ook in de toekomst de voorkeur blijft uitdragen."

Toch is er stilletjes een kentering aan de gang, merkt Touring op. Zo geeft een beperkt deel van de ondervraagde ondernemers aan meer hybride (33 procent) en elektrische (25 procent) wagens te willen gebruiken. "Een vijfde denkt eraan in de toekomst ook een zogenaamd 'mobiliteitsbudget' beschikbaar te stellen, naast de bedrijfswagens", weet Touring.

Met zo'n mobiliteitsbudget kunnen werknemers zelf kiezen welke mobiliteitsoplossingen hen het best liggen, tegen dezelfde fiscale voordelen. Oplossingen die bedrijven daarbij willen voorstellen, zijn onder meer het openbaar vervoer (51 procent), de fiets (42 procent) en carpooling (34 procent). Touring dringt er bij de overheid dan ook op aan om werk te maken van een wettelijk en fiscaal kader voor het mobiliteitsbudget.