Direct naar artikelinhoud
Vervoer

Greenpeace Limburg heropent ­symbolisch station van Gingelom

De spoorlijn Luik-Leuven ter hoogte van Gingelom, waar geen halte meer in gebruik is.Beeld BELGA

In Limburg heeft Greenpeace gisteren het station van de gemeente Gingelom na meer dan 30 jaar symbolisch heropend. De organisatie wil met de actie de nood aan vlot, comfortabel en betaalbaar openbaar vervoer onder de aandacht te brengen.

Greenpeace Limburg kondigde met een spandoek de heropening van het station aan, maar in het echt daar is geen sprake van. Volgens de organisatie moet daarin dringend verandering komen. “Het station werd in 1838 geopend en is het oudste van Limburg. Tien jaar na de aanleg van de E40-autostrade werd de spoorweghalte echter gesloten”, legt Matias Irizar uit. “We vragen dat de halte op spoorlijn 36 Luik-Leuven hier opnieuw ingericht wordt. Dat zal niet enkel veel auto’s van de weg halen, maar ook de dorpskern van Gingelom doen heropleven en aantrekkelijk maken voor jonge gezinnen.”

Daarnaast wil Greenpeace Limburg dat de stations van Kermt en Hoeselt, die na de aanleg van de E313 gesloten werden, opnieuw geopend worden. “In die tijd werden auto en autosnelwegen als de toekomst gezien. Nu weten we dat het spoorvervoer essentieel is om leefbaarheid van onze dorpen en steden te garanderen en om het dichtslibben van het wegennet te voorkomen”, zegt Wim Stevens. “In Noord- en Oost-Limburg is de nood aan openbaar spoorvervoer nog groter. De Vlaamse regering en De Lijn moeten sneller werk maken van het Spartacus-project dat zal zorgen voor de ontsluiting van deze regio.”

De organisatie benadrukt dat zowel betere dienstverlening in Limburg als meer investeringen in het Belgisch spoornet dorpskernen aantrekkelijker zal maken voor jonge gezinnen, terwijl het aantal auto’s op de weg aanzienlijk zal verminderen. “Investeringen in openbaar vervoer zijn noodzakelijk om meer mensen uit de auto te krijgen, zodat we met zijn allen de broodnodige shift kunnen maken naar een klimaatvriendelijke mobiliteit”, besluit Niele Geypens.