Direct naar artikelinhoud
Julie Cafmeyer
ColumnJulie Cafmeyer

‘Het klinkt misschien zielig, maar ik haal troost uit een rodebietlatte’

Julie Cafmeyer is columnist bij De Morgen. 

Ik zit een koffie te drinken met mijn beste vriend, Vos. “Hoe gaat het in de liefde?”, vragen we elkaar elke dag. Vos is wat ontmoedigd in de liefde, dus vraag ik hem: “En, nog seks gehad?” 

“Volgens mij heeft mijn favoriete sekspartner mij geblokkeerd. Ik kan hem op geen enkel platform meer terugvinder; Grindr, Tinder, Hornet, Scruff, … Weer iemand die me geschrapt heeft.”

We bestellen nog een koffie. Ik zeg dat we te veel consumeren: lactosevrije cappuccino’s, vegan flat breads, tiramisutaart, gepekelde sojascheuten, sunny side up eggs, haverkoekjes, wortelhummus. Alsof consumeren de enige activiteit is die we nog kunnen verzinnen.

Hij zegt: “Als ik in het weekend ook nog alleen moet eten, kan je me bij elkaar rapen. Het klinkt misschien zielig, maar ik haal troost uit een rodebietlatte.”

Stunt van de dag

Even later zet een serveerster een knalroze koffie verkeerd op ons tafeltje. Vos scrolt wat op zijn smartphone en zegt verveeld: “Ik denk dat ik een stunt van de dag ga boeken. Een beetje zon gaat me deugd doen.” Een stunt van de dag is een reispromotie omdat “elke Belg recht heeft op een welverdiende budgetvriendelijke vakantie”.

Als Vos klaar is met het invullen van zijn gegevens voor een citytrip Madrid, ziet hij dat alles automatisch is verrekend naar twee personen. Wat Vos ook doet, hij krijgt zijn reis niet verrekend naar één persoon. Het motto van de promo luidt: “Iedereen wil weleens op adem komen en ontsnappen aan de drukte van de dag.”

Vos zit nu in een chatgesprek met een zekere Jennifer van de klantenservice. Hij heeft zin om te typen: “Ik word zo eenzaam van de paasvakantie. Ik word zo eenzaam van kikkererwtenspreads. Ik word zo eenzaam van dit chatvenster.” Maar hij typt: “Zijn jullie stunts ook te verkrijgen voor één persoon?”

Jennifer typt dat wie alleen op reis wil naar een andere klantenservice moet bellen. Deze service kost 30 cent per minuut en dan wordt je reis telefonisch geboekt door een medewerker. 

“Kan ik het echt niet zelf doen via de website?”

“Nee, alleen via de hulplijn.”

“Ik wil alleen op reis en heel mijn autonomie wordt me afgenomen omdat ik niet in jullie systeem pas?”

Vos legt de telefoon neer en is helemaal van streek: “Ik wil even ontsnappen aan alles en dan krijg ik dit? Een hulplijn? Omdat ik single ben!”

Vos gaat naar de bar om nog een latte te bestellen. Enkele minuten later komt hij lijkbleek terug: de rodebietlatte is net op. Niet te geloven.