Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Beter een filmpje dan een poster: zo strijden politieke partijen online om de kiezers

20/05/2019 - 03:07
"De nieuwe verkiezingsposters zijn advertenties op Facebook. Daar kunnen partijen hun boodschap voor een prikje overmaken en ze kunnen nog eens kiezen wie wat te zien krijgt. Niet verwonderlijk dus dat zowat elke politicus aanwezig is op sociale media. “Het grote voordeel is dat je zo kunt inspelen op de actualiteit en gericht kunt adverteren”, zegt Angelo Callant van het publiciteitsbureau Shortcut."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Gebrek aan vertrouwen in politieke partijen dreef kiezers richting Vlaams Belang (22/07/2019 - De Morgen)

Het vertrouwen in de politieke partijen, in de politici en in het federaal parlement ging er tussen 2009 en 2019 gestaag op achteruit. En dat had invloed op het stemgedrag van de kiezers. Dat blijkt voor het eerst uit een ­bevraging door een team van onderzoekers van de VUB, de ULB en KU Leuven, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad maandag. [naar artikel]


2. Politieke partijen strijden om als eerste lijst in te dienen (15/09/2018 - Het Belang van Limburg)

De Herkse politieke partijen en/of bewegingen vertonen een grote gretigheid om zich in de strijd om de zetels in de gemeenteraad te smijten. Dat bewezen ze vandaag met het indienen van hun lijsten. [naar artikel]


3. Politieke partijen maken zichzelf slapend rijk (07/03/2019 - Apache)

De royale subsidiëring van politieke partijen zorgt voor rentenierspartijen. Sommige partijen hebben zoveel inkomsten uit vermogen, dat ze op de duur geen kiezers meer nodig zullen hebben. Belgische partijen behoren in Europa tot de koplopers als het gaat om subsidies ontvangen, merken de auteurs van het boek ‘De prijs van politiek’ op. Tot 1989 moesten [naar artikel]


4. Politieke propaganda tijdens de sperperiode: 'Partijen zullen natuurlijk niets aangeven wat niet mag' (23/05/2019 - Knack)

Nu de campagne er bijna op zit, lijsten wij graag nog eens op welke methoden politieke partijen wel en niet mogen gebruiken om potentiële kiezers te bereiken. En wie controleert de partijen? 'De controle van het reglement gebeurt op basis van de uitgavenaangiftes van de partijen. Die zullen natuurlijk niets aangeven wat niet mag.' [naar artikel]


5. De socialemediastrategie van politieke partijen is een zwarte doos. Moeten ze die niet stilaan openen? (08/06/2018 - De Morgen)

Van lokale afdelingen die hun kandidaten via filmpjes voorstellen, over een plotse schare volgers uit India, tot goed gemikte advertenties op Google: politieke partijen ondervinden de kracht en de valkuilen van de sociale media. Moeten we niet meer transparantie eisen over de online praktijken van politieke partijen? [naar artikel]


6. N-VA is geen partij van populisten (06/04/2019 - De Morgen)

N-VA en LDD zijn geen populistische partijen. Vlaams Belang en PVDA zijn dat wel. Maar kiezers van alle politieke partijen in Vlaanderen zijn nagenoeg even vatbaar voor uitspraken als 'ministers zouden zich beter meer onder het gewone volk begeven'. Dat blijkt uit een sociologische studie bij 2.000 Vlamingen. [naar artikel]


7. Vlaamse politieke partijen geven meer dan 800.000 euro uit aan online-advertenties (17/05/2019 - VRT NWS)

De Vlaamse partijen gebruiken massaal advertenties op Facebook en Google om kiezers te overtuigen, dat blijkt uit cijfers van de twee bedrijven. Vooral Vlaams Belang investeert fors, sinds begin maart heeft de partij meer dan 400.000 euro uitgegeven aan Facebook-advertenties. [naar artikel]


8. Het DNA van Vlaanderen: gaan de traditionele partijen overleven? En wat als N-VA federaal niet mee bestuurt?  (12/05/2020 - VRT NWS)

Waar liggen de Vlamingen* wakker van? En hoe kijken ze naar de verschillende Vlaamse politieke partijen? De antwoorden op die vragen kunnen een belangrijke les zijn. Voor de traditionele politieke partijen bijvoorbeeld, die al jarenlang kiezers verliezen. En voor de N-VA, de grootste Vlaamse partij die momenteel federaal aan de zijlijn staat. VRT-Wetstraatjournalist Ivan De Vadder en communicatie-expert Jan Callebaut schreven hun politiek marktonderzoek en politieke analyse neer in het boek “Het DNA van Vlaanderen”, dat vandaag wordt voorgesteld. [naar artikel]


9. 'Rol big data in Vlaamse politiek beperkt' (19/03/2018 - De Tijd)

16:34 Tegenover de VS staat het databeheer van de Vlaamse politieke partijen nog in haar kinderschoenen, zegt Reinout Van Zandycke. Hij wordt door alle politieke partijen in Vlaanderen voor hun online campa... [naar artikel]


10. Misleiding of niet? Tientallen online petities van politieke partijen hengelen enkel naar jouw data   (10/09/2022 - VRT NWS)

Online petities van politieke partijen lijken op het eerste gezicht onschuldig. Maar die vele petities over 'het recht op abortus' of 'goedkoper tanken' dienen eigenlijk zelden om ergens een verschil te maken. Meer nog, ze worden niet eens aanvaard in het federaal of Vlaams parlement. De politieke partijen willen enkel uw gegevens en als gebruiker weet je amper waar die voor worden gebruikt en hoe lang ze worden bijgehouden, blijkt uit steekproef van VRT NWS. Privacyregels vragen nochtans dat dat allemaal helder wordt aangegeven én uitgelegd. [naar artikel]


11. Staatsveiligheid brieft partijen over gevaren online inmenging in verkiezingen (05/02/2019 - Knack)

De politieke partijen op het risico wijzen van online inmenging uit het buitenland in de verkiezingen van 26 mei en hen weerbaarder maken voor zo'n beïnvloeding. Dat was het opzet van een thematische briefing die de Staatsveiligheid en de militaire inlichtingendienst ADIV dinsdag georganiseerd hebben voor de voorzitters van de partijen die vertegenwoordigd zijn in het federale parlement. [naar artikel]


12. Waarom de meest succesvolle partijen het verst van hun kiezers staan (22/05/2021 - De Standaard)

De Vlaamse kiezer kampeert in het politieke centrum. En toch wordt hij vooral aangetrokken door partijen die daar niet zitten. Een raadsel dat zich laat kraken. [naar artikel]


13. Als partijen precies weten waar hun kiezers zitten (08/06/2018 - De Tijd)

01:02 Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur hengelen de partijen met nieuwe strategieën naar stemmen. Met big data kunnen ze potentiële kiezers opsporen en hen gerichte advertenties voorschotelen. ‘... [naar artikel]


14. Partijen kochten al voor ruim 200.000 euro Facebook-advertenties (14/05/2019 - Apache)

De Vlaamse politieke partijen en hun voorzitters gaven de laatste twee maanden al minstens 205.300 euro uit om kiezers via Facebook te overtuigen. [naar artikel]


15. Politieke partijen geven 2,4 miljoen euro uit aan online advertenties (09/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse politieke partijen hebben dit jaar al zowat 2,4 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op sociale media. Dat meldt AdLens, een collectief van onderzoekers. [naar artikel]


16. Meeste jonge kiezers voor PVDA en Groen, N-VA-kiezers plaatsen zich meer aan rechterzijde dan Vlaams Belang-kiezers (09/01/2019 - VRT NWS)

PVDA en Groen trokken het hoogste percentage jonge en nieuwe kiezers aan bij de lokale verkiezingen van 14 oktober. Dat blijkt uit een exitpoll van onderzoekers van verschillende universiteiten, uitgevoerd op vraag van VRT en Knack. “Dat is niet helemaal vreemd", zegt een van de onderzoekers Kristof Steyvers in "De ochtend" op Radio 1: "We weten dat jongeren vaker geneigd zijn om te kiezen voor linkse of ecologische politieke partijen.” Uit de exitpoll blijkt ook dat N-VA kiezers zichzelf meer aan de rechterzijde plaatsen dan dan kiezers van Vlaams Belang.  [naar artikel]


17. Politieke partijen spenderen miljoenen aan online advertenties: wij duiken in de cijfers (16/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Twijfelt u nog dat de verkiezingscampagne echt uit de startblokken geschoten is? Zelfs in 2023 draaide het op sociale media al op volle toeren, want alle politieke partijen samen spendeerden samen miljoenen aan advertenties. Heeft dat ook een effect of is het gewoon geld dumpen in een bodemloze put? “Geert Wilders heeft geen euro geïnvesteerd in online advertenties en toch heeft hij de Nederlandse verkiezingen gewonnen.” [naar artikel]


18. Stop de politieke advertentiewedloop op Facebook (21/11/2019 - Apache)

Vlaamse politieke partijen besteden heel wat geld aan Facebook om hun politieke boodschappen te verspreiden. Lang niet alle problemen met online politieke beïnvloeding die aan het licht kwamen in het onderzoek rond Cambridge Analytica zijn verholpen. Een update van de huidige regelgeving dringt zich dan ook op. [naar artikel]


19. Meer dan 23 miljoen euro sinds 2020: nergens in Europa spenderen politieke partijen zo veel aan online advertenties (16/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Twijfelt u nog dat de verkiezingscampagne echt uit de startblokken geschoten is? Zelfs in 2023 draaide het op sociale media al op volle toeren, want alle politieke partijen samen spendeerden samen miljoenen aan advertenties. Heeft dat ook een effect of is het gewoon geld dumpen in een bodemloze put? “Geert Wilders heeft geen euro geïnvesteerd in online advertenties en toch heeft hij de Nederlandse verkiezingen gewonnen.” [naar artikel]


20. MIVB haalt vrouwonvriendelijke poster weg na protest (03/01/2018 - VRT NWS)

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB heeft beslist om een reclamecampagne van een online casinobedrijf stop te zetten. Op de posters is een naakte vrouw te zien, bedekt met geld. Verschillende gebruikers van het openbaar vervoer doen op sociale media hun beklag over de poster. [naar artikel]


21. Nederland kiest tussen versplintering en rustige vastheid van Rutte (19/03/2018 - Apache)

Aan de vooravond van de Nederlandse Gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is de politieke eensgezindheid tussen de politieke elite en de roerige achterban geregeld ver te zoenen. De verkaveling van het politieke landschap is onstuitbaar en stijgt op gemeentelijk niveau exponentieel. De liberale VVD heeft zich ondanks blunders en schandalen kunnen handhaven. De middelgrote partijen strijden [naar artikel]


22. Solden in de Wetstraat (29/03/2019 - De Morgen)

Van 720 tot 2.340 euro voordeel per jaar. De politieke partijen slaan de kiezers al om de oren met belastingvoordelen. Maar, zo stellen economen unisono, die hebben één ding gemeen: ze zijn onrealistisch. 'De partijen laten slechts de helft van het verhaal zien. Dit is pure sinterklaaspolitiek', zegt hoogleraar economie Paul De Grauwe. [naar artikel]


23. Staatsveiligheid brieft partijen over online inmenging bij verkiezingen in mei (06/02/2019 - Het Nieuwsblad)

Russen of Chinezen die in de aanloop naar 26 mei fake news verspreiden om politieke partijen in diskrediet te brengen. Het lijkt ver van ons bed, maar er wordt wel degelijk rekening mee gehouden. Om zich te wapenen, werden de partijen gisteren door de Staatsveiligheid gebrieft over de gevaren. [naar artikel]


24. Voormalige Republikeinen en Democraten vormen derde politieke partij in VS (29/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Verenigde Staten heeft een tweepartijenstelsel, waarbij slechts twee politieke partijen er de lakens uitdelen. Dat zijn de Republikeinse partij en de Democratische partij. Tientallen leden van die twee partijen hebben nu aangekondigd een derde nationale partij op te richten in de VS. De initiatiefnemers willen daarmee miljoenen kiezers aanspreken die volgens hen ontgoocheld zijn in het huidige, alsmaar meer gepolariseerde tweepartijensysteem. [naar artikel]


25. Als het over eigen middelen gaat, blijkt nagenoeg elk parlementslid hier van hetzelfde geloof (24/11/2017 - Het Belang van Limburg)

Als grootste Vlaamse partij heeft N-VA een vermogen van bijna 39 miljoen euro opgebouwd. Dat heeft politicoloog Jef Smulders van de KU Leuven berekend. Voor een gewone sterveling mag dat een abstract begrip zijn, een vergelijking met Nederland werkt verhelderend. De N-VA is bijna vijf keer rijker dan de VVD van premier Mark Rutte, en heeft zelfs meer vermogen dan alle Nederlandse partijen samen. Ook CD&V is dubbel zo rijk als haar Nederlandse zusterpartij CDA. Nochtans vertegenwoordigen de Vlaamse partijen samen 7 miljoen kiezers, terwijl de Nederlandse partijen 17 miljoen kiezers bedienen. Uitgezonderd Spanje zijn er in Europa nergens politieke partijen te bespeuren die meer in het geld zwemmen dan de Belgische. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!