De nieuwe eindtermen, die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen, zijn zo ambitieus dat een grote groep leerlingen zonder diploma dreigt te eindigen. Die ongemakkelijke boodschap staat in het nieuwe boek van de grote baas van het katholiek onderwijs Lieven Boeve. Wat denk jij? Worden de eindtermen best bijgestuurd naar de realiteit, of moet het onderwijs gewoon beter? [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft vrijdag nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. “Wat voorligt is een gereduceerde set eindtermen die ambitieus en duidelijk zijn”, klinkt het bij Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd, maar tot en met het schooljaar 2024-2025 zal wel nog volgens de nieuwe eindtermen kunnen worden gewerkt. Eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar minimaal moet kennen en kunnen. Het Grondwettelijk Hof is van mening dat de nieuwe eindtermen het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof spreekt zich vandaag uit over de eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Het gaat dan om wat leerlingen minimaal in het secundair onderwijs moeten kennen en kunnen. Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen van het derde middelbaar les op basis van die nieuwe eindtermen. Maar tegenstanders vinden die zo uitgebreid dat de vrijheid van onderwijs volgens hen in gevaar komt. Als het Hof vandaag die redenering volgt, worden de nieuwe eindtermen vernietigd. [naar artikel]
De eindtermen voor leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn te uitgebreid en te ambitieus. Dat zegt Lieven Boeve, de topman van de katholieke onderwijskoepel, in zijn nieuwe boek. "Er wordt te veel van leerlingen gevraagd. Omdat de lat te hoog ligt, bestaat het risico dat velen geen diploma zullen halen. De nieuwe eindtermen moeten dringend worden aangepast." [naar artikel]
De twee grootste onderwijskoepels van Vlaanderen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun visie op de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de nieuwe eindtermen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, het Gemeenschapsonderwijs zal ze actief verdedigen. Tegelijk zijn alle onderwijskoepels, politieke partijen en experten het over één ding wel eens: enkel nieuwe eindtermen volstaan [naar artikel]
De politieke discussie van de nieuwe eindtermen is nog niet afgerond. De tijd dringt, maar de knelpunten blijven: vage of concrete eindtermen, en toezicht op levensbeschouwelijke vakken. [naar artikel]
Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, waarschuwt ervoor dat de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs te ambitieus zijn. Volgens Boeve legt de overheid de lat zo hoog dat er heel wat leerlingen riskeren om geen diploma te halen. Dat schrijft hij in zijn nieuwe boek, ‘Het evangelie volgens Lieven Boeve’. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs is tevreden dat het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs heeft goedgekeurd. Al ligt er nog heel wat werk op de plank, want de nieuwe eindtermen moeten ingaan bij de start van het nieuwe schooljaar. Katholiek Onderwijs Vlaanderen overweegt dan weer om naar het Grondwettelijk Hof te stappen, omdat de nieuwe eindtermen onhaalbaar zouden zijn. [naar artikel]
Ook meerderheidspartij Open Vld wil de invoering van de nieuwe eindtermen met een jaar uitstellen tot 1 september 2019. “1 september 2018 is niet realistisch”, zegt Open Vld-onderwijsexpert Jo De Ro. De Ro noemt het akkoord in de meerderheid over de eindtermen “een eerste belangrijke stap”, maar geeft toe dat zijn partij graag verder had willen gaan. De liberaal betreurt ook dat er “politieke spelletjes” gespeeld worden over het dossier. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof vernietigde donderdagmiddag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Die eindtermen zouden een fundamentele inbreuk zijn op de vrijheid van onderwijs, zo oordeelde het Hof. Het katholiek onderwijs was die procedure gestart nadat die nieuwe eindtermen goedgekeurd werden in het Vlaams Parlement. Zij geven donderdagnamiddag een persconferentie over de beslissing van het Grondwettelijk Hof. Volg het hier live. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. In die nieuwe eindtermen wordt meer nadruk gelegd op kennis, naast vaardigheden en attitudes. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement heeft de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. Op 1 september 2019 moeten ze van kracht worden, samen met de modernisering van het secundair onderwijs. Met de goedkeuring van de nieuwe eindtermen is “geschiedenis geschreven”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. Hoe belangrijk zijn die eindtermen? Wat zal er veranderen en waarom ligt het katholiek onderwijs dwars? [naar artikel]
Het Katholiek Onderwijs betreurt dat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) niet is ingegaan op zijn vraag om de nieuwe eindtermen minder te versoberen. Volgens Lieven Boeve wijzigt er fundamenteel niks en komt de minister ook niet tegemoet aan de kritiek van de Raad van State dat de nieuwe eindtermen te gedetailleerd en te uitgebreid zijn. [naar artikel]
De nieuwe eindtermen voor het basisonderwijs worden wellicht uitgesteld. De nieuwe set streefdoelen had normaal in september 2022 moeten worden ingevoerd. [naar artikel]
Het kaderdecreet over de eindtermen in het onderwijs is gisteren goedgekeurd in het Vlaams parlement. De huidige eindtermen dateren van 20 jaar geleden, toen smartphones, digitalisering of burn-outs geen deel uitmaakten van de leefwereld van jongeren. Commissies gaan nu aan de slag om de nieuwe ontwikkelingsdoelen uit te werken. [naar artikel]
De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons. [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) stapt mee in de verdediging van de eindtermen. Zo komt het lijnrecht tegenover het Katholiek Onderwijs Vlaanderen te staan, dat de eindtermen via het Grondwettelijk Hof wil laten schorsen en vernietigen. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en het Belang van Limburg woensdag. [naar artikel]
Er worden meer en nieuwe vaardigheden verwacht van leerlingen in het middelbaar. “Veel ambitieuzer”, zo noemt de Vlaamse regering de uitgebreidere eindtermen voor de tweede en de derde graad die ze dit weekend goedkeurde. Het katholiek onderwijs uitte al zware kritiek. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.