Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

Denemarken gaat ‘influencers’ op sociale media reguleren

10/07/2019 - 10:48
" Ook voor influencers moet er een regelgevend kader komen. Dat heeft Pernille Rosenkrantz-Theil, Deens minister voor jeugd en onderwijs, gezegd. Aanleiding voor de uitspraken van de politica is de commotie die in Denemarken rond de influencer Fie Laursen is ontstaan. Laursen had immers op Instagram een zelfmoordbericht gepubliceerd. Deze gebeurtenis maakt volgens minister Rosenkrantz-Theil duidelijk … The post Denemarken gaat ‘influencers’ op sociale media reguleren appeared first on Express."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Oplossing gevonden voor influencers die thuisadres niet willen vermelden op sociale media (28/09/2022 - Het Belang van Limburg)

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, heeft een oplossing gevonden voor de problematiek rond adresvermeldingen van influencers op sociale media. Afgelopen zomer ontstond paniek omdat influencers voortaan wettelijke verplicht zouden worden om hun vestigingsadres te vermelden bij berichten. [naar artikel]


2. Nieuw onderzoek: influencers lappen massaal regels aan laars (14/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]


3. Stad Gent zet "influencers" in om coronaregels bij jongeren en anderstaligen te krijgen via sociale media  (12/11/2020 - VRT NWS)

Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen te krijgen. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. [naar artikel]


4. Oliereuzen doen er niet langer geheimzinnig over: ze bundelen krachten met influencers om jongeren te verleiden op sociale media (18/08/2023 - Express)

De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media. In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig. De details: Vooral in de VS, maar ook […] [naar artikel]


5. Fiscus gaat achter goed boerende influencers aan (04/05/2023 - De Standaard)

Drie influencers moeten samen 400.000 euro extra aan belastingen ophoesten op niet-aangegeven inkomsten, zoals geld of dure producten in ruil voor promotie op de sociale media. [naar artikel]


6. Dalle vraagt aan De Bleeker dat influencers bedrijfsgegevens niet moeten delen op sociale media (08/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden moeten delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). [naar artikel]


7. Boete dreigt voor Belgische influencers die adres niet delen op sociale media (07/08/2022 - De Tijd)

14:03 Belgische influencers die hun adres en ondernemingsnummer niet vermelden op hun sociale media, riskeren boetes van 208 tot 80.000 euro. 'Ik ga dit niet doen', reageert youtuber Nathan Vandergunst, ali... [naar artikel]


8. Vlaams minister van Media Benjamin Dalle wil dat influencers hun adres niet hoeven te delen op sociale media (08/08/2022 - VRT NWS)

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden hoeven te delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). [naar artikel]


9. Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media? (23/10/2017 - VRT NWS)

Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen -  te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"? [naar artikel]


10. 8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media (28/05/2020 - VRT NWS)

8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media en bijna 2 op de 10 kopen ook producten omdat die door hen worden aangeprezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar de liefde is niet altijd wederzijds, want 20 procent van de jongeren volgt ze bewust niet. [naar artikel]


11. Influencers zijn acht uur bezig met hun sociale media: "Maar ze zijn geen leeghoofdige beauty's die op alles ja zeggen" (22/05/2019 - VRT NWS)

Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun sociale mediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in.  [naar artikel]


12. Gokbedrijven zetten ‘influencers’ in op sociale media: “Je kan je afvragen of dat ethisch wel oké is” (23/06/2018 - Gazet van Antwerpen)

Nu het WK iedereen bezighoudt, vinden gokkantoren hun weg op sociale media. Zo is ex-miss België Joke van de Velde ‘ambassadrice’ van gokbedrijf Ladbrokes op Instagram. Geen probleem, vindt ze. Bedenkelijk, oordeelt de Kansspelcommissie. Want sociale media zijn bij uitstek het terrein van minderjarigen. [naar artikel]


13. "Mijn foto’s legde ik naast die van slanke modellen en dacht er kan nog wel wat af": jongeren getuigen over de impact van sociale media (28/09/2022 - VRT NWS)

"Sociale media zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt een knop om te volgen en om te ontvolgen. Als een persoon je irriteert of slecht doet voelen, dan ontvolg je gewoon." Dat vertelt presentatrice Siska Schoeters in #BelRiadh over de impact die sociale media kunnen hebben op je zelfbeeld. Maar kwetsbare jongeren vertellen daar dat ze zich vaak spiegelen aan het perfecte plaatje dat influencers voorschotelen. Terwijl influencers aangeven dat ze hun volgers net positief willen inspireren. [naar artikel]


14. Russisch nepnieuws weren? 'Sociale media reguleren!' (05/09/2019 - Knack)

In de Letse hoofdstad bestudeert het NAVO-centrum voor Strategische Communicatie de maatschappelijke en geopolitieke effecten van nepnieuws op de sociale media. Knack ging op bezoek. [naar artikel]


15. Banken waarschuwen voor valse beloftes van influencers (18/03/2024 - De Tijd)

16:40 Influencers die financieel advies geven op sociale media, hebben vaak slechte bedoelingen. Daarvoor waarschuwt de bankenfederatie Febelfin in een persbericht. [naar artikel]


16. Influencers vol lof over FOD Financiën (20/11/2019 - Het Belang van Limburg)

De FOD Financiën schakelt op sociale media influencers in om de website MyMinfin.be beter bekend te maken bij het grote en vooral jonge publiek. [naar artikel]


17. Reclamesector beteugelt influencers (08/10/2018 - De Tijd)

14:42 Als influencers op sociale media een commerciële boodschap posten, dan moeten ze daar melding van maken. Die aanbeveling legt de reclamesector zichzelf op. [naar artikel]


18. Influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen berispt door Mediaregulator (07/02/2024 - De Standaard)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen gewaarschuwd omdat betaalde advertenties op hun sociale media niet duidelijk als zodanig te herkennen waren. [naar artikel]


19. Influencers hoeven ondernemingsadres - meestal ook hun thuisadres - niet rechtstreeks meer te delen op sociale media (02/01/2024 - VRT NWS)

Influencers hoeven niet langer hun ondernemingsadres rechtstreeks te delen op sociale media. Dat schrijft De Standaard. Ze mogen nu ook verwijzen naar een website waar dat adres kenbaar wordt gemaakt . De regels zijn niet veranderd, maar de interpretatie ervan door de FOD Economie is blijkbaar versoepeld. [naar artikel]


20. “Ik ga niet beweren dat ik de zwaarste job ter wereld heb, maar het is wél een job.” 7 influencers reageren op de vooroordelen over hun vak (29/05/2021 - Het Laatste Nieuws)

Een perfecte setting creëren, daarvan een foto op sociale media zwieren, er bakken geld mee verdienen en intussen je zelfvertrouwen opkrikken met die duizenden likes. Over influencers doen er heel wat vooroordelen de ronde. Wij leggen acht clichés voor aan zeven content creators. Gaat het om een complete misvatting of zit er toch een bron van waarheid in? “Je hebt influencers die de ene dag een post delen over bodypositivity en de dag erop een samenwerking aangaan met een merk van dieetshakes. Dan bedrieg je de boel.” [naar artikel]


21. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


22. De invloed van influencers: hoe ze jongeren (maar ook volwassenen) massaal weten te verleiden (11/05/2022 - VRT NWS)

1 op de 3 Belgen die influencers volgen op sociale media, heeft de voorbije 3 maanden iets gekocht nadat ze er reclame voor hebben gezien bij een influencer. Dat blijkt uit een studie van Arteveldehogeschool en Comeos. Bijna 9 op de 10 (87 procent) van de Belgische jongeren volgen influencers, bij volwassenen is dat nog niet de helft. [naar artikel]


23. Influencers: mensen met invloed (16/11/2017 - VRT NWS)

De rellen van gisteren zijn begonnen met de komst van Vargasss92. Met net geen 60.000 volgers op Instagram is hij geen kleintje in de wereld van de sociale media. Maar wat doen influencers en valt er ook iets mee te verdienen?   [naar artikel]


24. Vijftien influencers kregen al pv omdat ze nieuwe reclameregels niet naleven (31/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Vijftien influencers kregen al een pv aan hun gesponsorde broek omdat ze de nieuwe reclamerichtlijnen van de economische inspectie niet naleefden. Sinds eind april moeten influencers op sociale media met een duidelijke hashtag aangeven dat ze reclame maken. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!