Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Transporteconomen: "Met superslimme kilometerheffing kunnen files verdwijnen"

22/08/2019 - 09:09
"Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. "Er is bewijs dat het werkt.""

Gerelateerde krantenkoppen:

1. ‘Superslimme kilometerheffing kan files doen verdwijnen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


2. De vertrektijden van automobilisten zo spreiden dat alle files verdwijnen: zo ziet de superslimme kilometerheffing eruit (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


3. ‘Superslimme heffing zal files doen verdwijnen' (22/08/2019 - De Tijd)

12:34 Terwijl het politieke debat over rekeningrijden weer oplaait, stellen twee Vlaamse professoren een ‘superslimme kilometerheffing’ voor, waarbij de prijs ook binnen de spitsuren varieert. [naar artikel]


4. Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” (22/08/2019 - Metro)

Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. “Er is bewijs dat het werkt.”  Het systeem gaat een stapje verder dan het klassieke rekeningrijden, want veel fijnmaziger. Grosso modo werkt het zo: wie op […] Het bericht Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


5. Wetenschappers leggen ‘superslimme’ kilometerheffing op tafel: ‘Tot 6,66 euro tol per rit en files verdwijnen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]


6. Is een superslimme kilometerheffing ook superverstandig? (24/08/2019 - VRT NWS)

In volle onderhandelingen voor een nieuw Vlaams regeerakkoord, is autofiscaliteit weer helemaal actueel. Daarbij komt ook een kilometerheffing opnieuw ter sprake. Zo'n kilometerheffing zal zeker werken, schrijft professor Michel Maus, aangezien mensen altijd naar de "minst belaste weg" zoeken. Maar, vraagt Maus zich af, zal naast de bestuurder ook de maatschappij zich aanpassen aan het rekeningrijden? Want wat heeft een alleenstaande moeder die om uiterlijk 18 uur bij de crèche moet zijn aan verminderde kilometertarieven vanaf 19.30 uur? [naar artikel]


7. Jean-Marie Dedecker in debat met mobiliteitsexpert: "Automobilist wordt uitgemolken" vs. "Met kilometerheffing rijdt iedereen vlotter"  (08/04/2019 - VRT NWS)

Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken".  [naar artikel]


8. Touring niet per se tegen superslimme kilometerheffing ‘maar kosten voor de automobilist mogen niet stijgen’ (22/08/2019 - De Morgen)

Touring ziet een ‘superslimme kilometerheffing’ als een van de mogelijke maatregelen voor de oplossing van het fileprobleem, maar vindt wel dat de totale factuur van de automobilist niet verder mag oplopen door die heffing. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor sociale correcties en roept de politici op om werk te maken van een groter draagvlak voor de kilometerheffing. [naar artikel]


9. "Enkel slimme kilometerheffing voor álle voertuigen kan files echt oplossen" (24/04/2018 - Het Laatste Nieuws)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]


10. "Kilometerheffing verhoogt algemene welvaart" (28/05/2018 - De Morgen)

Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag. "Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten." [naar artikel]


11. Kilometerheffing is begraven, maar hoe gaan we de files dan wél oplossen? Expert: “Gewoon doen zoals in de middeleeuwen” (10/04/2019 - Het Nieuwsblad)

De politiek heeft de kilometerheffing begraven, maar we blijven met zijn allen vaststaan in het verkeer. Meer dan ooit zelfs, want ook vorig jaar namen de files toe. Met vier procent in Antwerpen, met drie procent in Brussel, in Kortrijk zelfs met acht procent. Die files moeten verminderen, en nog liever verdwijnen. Dat vindt iedereen. Maar als het niet met rekeningrijden kan gebeuren, hoe dan wel? [naar artikel]


12. Hoe lossen we de files op zonder kilometerheffing? (10/04/2019 - De Tijd)

15:15 De verschillende politieke partijen trekken hun handen af van de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Wat zijn de alternatieven om de files te bestrijden? [naar artikel]


13. Transportsector: "Voer kilometerheffing in voor alle voertuigen" (30/11/2016 - Het Laatste Nieuws)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. [naar artikel]


14. Gebiedsdekkende kilometerheffing efficiëntste manier om files te verminderen en vervuilers te laten meebetalen (16/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files... [naar artikel]


15. Unizo: "Helft ondernemers wil kilometerheffing voor personenwagens" (31/07/2016 - Het Laatste Nieuws)

De helft van de ondernemers is voor een kilometerheffing voor personenwagens, maar enkel als dat de files en zo ook de economische schade [naar artikel]


16. Transportsector: "Enige oplossing? Kilometerheffing voor alle voertuigen" (30/11/2016 - Het Laatste Nieuws)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. [naar artikel]


17. Kilometerheffing moet files wegwerken (12/04/2019 - De Morgen)

Een kilometerheffing voor personenwagens en stipter en sneller openbaar vervoer moeten de files op onze snelwegen wegwerken. Dat staat in het ontwerp van mobiliteitsplan dat dit voorjaar aan de Vlaamse regering wordt voorgelegd. [naar artikel]


18. Reacties op klimaatplan : "Waar is kilometerheffing?" en "40% emissiereductie onvoldoende" (04/11/2021 - VRT NWS)

Het klimaatplan van de Vlaamse regering wordt niet overal laaiend enthousiast onthaald. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vindt dat het plan "de juiste klemtonen legt", maar is wel teleurgesteld dat de kilometerheffing andermaal niet wordt ingevoerd. Milieuorganisatie Greenpeace zegt dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent "absoluut onvoldoende" is. [naar artikel]


19. "Malta Files": 491 Belgen genoemd in nieuw onderzoek (20/05/2017 - De Redactie)

13 Europese media zijn gestart met de publicatie van de "Malta Files", meer dan 150.000 vertrouwelijke documenten uit de "coulissen van het miskende fiscaal paradijs", Malta. [naar artikel]


20. "Breid wegennet kilometerheffing uit" (13/07/2017 - Het Laatste Nieuws)

Uit de eerste resultaten van het onderzoek naar sluipverkeer als gevolg van de kilometerheffing blijkt dat het systeem best wordt uitgebreid met [naar artikel]


21. Kilometerheffing verhoogt algemene welvaart: “Lagere lasten, minder files én schonere lucht” (28/05/2018 - Gazet van Antwerpen)

Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat blijkt uit een nieuwe studie. “Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten.” [naar artikel]


22. Nederlandse truckers: "Belgische kilometerheffing blijft falen" (22/08/2017 - De Redactie)

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes". [naar artikel]


23. Twee systemen van kilometerheffing in één land? "Complete politieke absurditeit" (28/12/2018 - VRT NWS)

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk.  [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!