Er is een masterplan in opmaak om de fietsinfrastructuur in het havengebied grondig te verbeteren. Dat zegt het Antwerps Havenbedrijf dinsdag nadat verzekeraar Vanbreda een forse stijging van het aantal fietsongevallen bij havenarbeiders optekende. Er wordt al gewerkt aan enkele concrete pijnpunten, zoals de veiligheid voor fietsers aan spooroverwegen, bij sluizen en aan oversteekpunten bij havenbedrijven. [naar artikel]
Wie door de Antwerpse binnenstad fietst, kent het wel: de angst om met een wiel in de tramsporen vast te raken. In de haven bestaan nog tientallen punten waar treinsporen gevaarlijk zijn voor fietsers. Het Havenbedrijf legt er nu chicanes aan, zodat fietsers veiliger een spoor kunnen kruisen. [naar artikel]
De gemeente Riemst heeft het Masterplan Kanne klaar, dat het dorp optimaal moet inrichten voor de komst van ‘Fietsen onder de Grond’. Maandag staat het plan op de gemeenteraad, nadien wordt ook de bevolking erbij betrokken. [naar artikel]
Port of Antwerp zal de komende jaren meer dan 40 miljoen euro investeren in meer en betere fietspaden in het havengebied. Het Antwerpse havenbedrijf heeft naar eigen zeggen de ambitie om een vrijliggend fietspad in asfalt te creëren tot aan elke werkgever in het gebied. [naar artikel]
Er komt een nieuw netwerk van fietsroutes in en rond de haven van Zeebrugge. Het zogenoemde masterplan van 32,5 miljoen euro is vandaag voorgesteld. Een aantal bestaande fietspaden zullen aan elkaar gekoppeld worden zodat ze een ruit vormen rond de haven, maar er zullen ook een aantal assen door het havengebied lopen. [naar artikel]
Het aantal fietspaden langs Vlaamse gewestwegen dat in uitstekende of behoorlijke staat verkeert, is gestegen tot 63,8 procent. Dat is een stijging van 3,3 procent sinds 2021, blijkt uit het nieuwe fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In totaal telt Vlaanderen ongeveer 7.000 kilometer fietspaden langs gewestwegen. [naar artikel]
Voor de tweede keer in één week is in het zuiden van de Gentse haven een verkeersdode gevallen. Een 27-jarige bromfietser werd gegrepen, opnieuw door een vrachtwagen die een bedrijventerrein wou uitrijden. De straten staan al een tijdje op de planning om (fiets)veiliger te worden gemaakt, zegt havenwoordvoerder Johan Bresseleers. “De veiligheid in de haven moet omhoog.” [naar artikel]
Het Havenbedrijf Antwerpen werkt volop aan een netwerk van elektrische fietsen. Die moeten werknemers het havengebied helpen doorkruisen, want openbaar vervoer rijdt er nu nauwelijks of niet. De start is voorzien voor het voorjaar. [naar artikel]
Fietsen we ooit over fietspaden die in het donker oplichten met dank aan de zonne-energie van overdag? Of over fietspaden met verlichting die de [naar artikel]
Met een verwachte totale overslag van 235 miljoen ton goederen is 2018 alweer een recordjaar voor de haven van Antwerpen. Dat heeft het Havenbedrijf Antwerpen vrijdag bekendgemaakt. Ten opzichte van 2017 verwacht het Havenbedrijf er 5,1 procent op vooruit te gaan. [naar artikel]
Midden volgende maand start aan het Havenbedrijf Antwerpen een mobiliteitsmanager. Die moet mee naar oplossingen zoeken voor de door congestie geplaagde haven. [naar artikel]
Het Havenbedrijf Antwerpen is gestart met een zoektocht naar een internationaal pr-bureau. “De haven van Antwerpen speelt mee in de premier league van de wereldhavens”, luidt de motivatie. Zo wil de haven zich nu ook profileren in het buitenland. [naar artikel]
De Antwerpse haven voelt de impact van de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van het Havenbedrijf. In april is er een verlies van -9,5% als we naar alle goederen kijken. Het aantal containers (in TEU) daalt met 3%. Het Havenbedrijf is voorzichtig als het vooruitblikt op de rest van dit jaar. “Het herstel zal afhangen van hoe snel de economie zich weer op gang trekt.” [naar artikel]
Kunnen fietspaden langs jaagpaden veiliger? Dat is de vraag die leeft sinds dat een vrouw zaterdagnacht met haar fiets in de Zenne belandde. Hoe kon dit gebeuren? "De kwaliteit van de fietspaden langs de jaagpaden laat vaak te wensen over," zegt Dirk Lauwers, mobiliteitsprofessor aan de Universiteit Antwerpen, in "De wereld vandaag" op Radio 1. [naar artikel]
Fietspaden in Vlaanderen. Het wil niet overal perfect lukken. Hieronder een bloemlezing van de meest vreemde fietspaden in ons land. [naar artikel]
Fietsen in de Denstraat wordt veiliger. Ter hoogte van de N41 krijgt de straat immers een nieuw fietspad aan beide zijden. Op termijn komen er ook... [naar artikel]
De gewestweg Beringen-Diest (N29) krijgt in Schaffen gescheiden of verhoogde fietspaden, andere voetpaden en een herinrichting van de kruispunten. Dat moet de veiligheid voor vooral fietsers en voetgangers verhogen. [naar artikel]
Het Antwerpse Havenbedrijf laat een van zijn sleepboten ombouwen om te varen op de duurzame brandstof methanol. Dat zegt het havenbedrijf, Port of Antwerp, woensdag. De “methatug” moet operationeel zijn in 2022 en wordt wereldwijd de eerste in zijn soort. [naar artikel]
Zowel in de Ronde als in Parijs-Roubaix vielen de renners weer als vliegen. Ook bij recreatieve fietsers blijft het aantal valpartijen hoog, vaak met zware letsels tot gevolg. Kan een airbag fietsen veiliger maken? [naar artikel]
De gemeente Boechout gaat snelle elektrische fietsen weren op fietspaden van straten waar er maximaal 50 per uur gereden mag worden. Er was deze week nog heel wat discussie over de zogenaamde Speed pedelecs, de snelle elektrische fietsen. Onder meer de Fietsersbond vindt dat de fietspaden in ons land er niet op voorzien zijn, omdat ze gewoon te smal zijn. En dat leidt tot gevaarlijke situaties, als iemand met zo'n snelle fiets een gewone fietser wil voorbijsteken, vandaar de maatregel in Boechout. [naar artikel]
Tegen eind dit jaar wil Havenbedrijf Antwerpen de grote parking Goordijk aan de Noorderlaan beter beveiligen. Zonder link met de haven kom je er niet meer in. “De parking blijft wel gratis”, zegt Gert Ickx van het Havenbedrijf. [naar artikel]
De Vlaming is best tevreden over het leven in zijn thuisstad of -gemeente. Maar de fietspaden, dat is een ander verhaal. Slechts de helft vindt dat hij veilig kan fietsen in zijn buurt. En amper één op de drie stuurt zijn kind met een gerust hart het verkeer in. “Ze hebben gelijk”, zegt verkeersexpert Dirk Lauwers (UGent). “Met een auto is het gewoon vaker veiliger.” [naar artikel]
De Antwerpse haven voelt de impact van de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van het Havenbedrijf. In april is er een verlies van -9,5 procent als we naar alle goederen kijken. Het aantal containers (in TEU) daalt met 3 procent. Het Havenbedrijf is voorzichtig als het vooruitblikt op de rest van dit jaar. “Het herstel zal afhangen van hoe snel de economie zich weer op gang trekt.” [naar artikel]
Met haar kantoor aan het stadspark en haar woning op het Eilandje kent marketeer Carole Lamarque (45) Antwerpen als haar broekzak. De haven moet ze nog leren kennen, iets waar ze als kersvers bestuurder van het Havenbedrijf nu volop aan werkt. [naar artikel]
18:52 Antwerpse havenbedrijven willen de technologie achter de bitcoin gebruiken om containeroverslag veiliger te maken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.