Het aantal ongevallen van trams met fietsers en voetgangers is in 2019 gedaald in Brussel. Dat is goed nieuws, omdat de trams steeds vaker uitrijdt en meer mensen de fiets gebruiken. Het aantal gewonden zakt zelfs met een derde. Dat maakt de MIVB bekent aan de start van een nieuwe sensibiliseringscampagne. [naar artikel]
Aan het nieuw aangelegde kruispunt van de Brouwersvliet met de Rijnkaai krijgen fietsers en voetgangers op hetzelfde moment groen als de kruisende trams die er sinds begin augustus rijden. Een gevaarlijke situatie want fietsers en voetgangers rekenen er niet op dat ze tijdens het oversteken plots moeten stoppen voor een tram. [naar artikel]
Het is deze ochtend levensgevaarlijk op de Gentse wegen. Het is overal spekglad, na de eerste winterprik. Van overal komen meldingen van gevallen voetgangers en fietsers, op de B401 alleen al gebeurden vijf ongevallen. De trams rijden intussen weer normaal, voor fietsers en voetgangers blijft het opletten. [naar artikel]
Maandag start de eerste avondspits na de herfstvakantie grotendeels in het donker. Dat heeft natuurlijk te maken met het winteruur. Cijfers bewijzen dat er dan vaker ongevallen gebeuren waarvan vooral voetgangers en fietsers het slachtoffer zijn. De Fietsersbond, mobiliteitsorganisatie Touring en Brussel Mobiliteit geven concrete tips voor fietsers én automobilisten om aanrijdingen te vermijden. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Het aantal ongevallen in Brussel met een tram enerzijds en voetganger of fietser anderzijds is het voorbije jaar verder gedaald. Dat blijkt uit cijfers van vervoersmaatschappij MIVB. Nochtans rijden er alsmaar meer trams rond. Het aantal ongevallen waarbij een tram en een fietser betrokken zijn, daalde tussen 2017 en 2018 van 17 naar 15, of […] Het bericht Aantal ongevallen met trams en voetgangers of fietsers gedaald verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In 2019 werden 247 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd waarbij gewonden vielen. Dat zijn er bijna 100 minder dan het jaar voordien. Toen... [naar artikel]
In het Finse Helsinki en het Noorse Oslo waren in 2019 geen fietsers of voetgangers betrokken bij dodelijke ongevallen. Dat is een prestatie in een wereld waarin dagelijks 3.700 mensen omkomen in het verkeer. Tegen 2030 zullen verkeersongevallen zelfs de op vier na belangrijkste doodsoorzaak zijn geworden, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het Scandinavische succes moet […] The post ‘Go for zero’ is een feit in Scandinavische steden: in 2019 geen fietsers of voetgangers verongelukt appeared first on Business AM. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Post-covid zijn er terug meer mensen en trams op de baan, dat heeft u vast al gemerkt. Maar drukker verkeer leidt ook tot meer ongevallen. Zo werden er vorig jaar 1.083 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd, 82 meer dan in 2020. Trambestuurders krijgen daarom extra opleiding. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Het is deze ochtend levensgevaarlijk op de Gentse wegen. Het is overal spekglad, na de eerste winterprik. Van overal komen meldingen van gevallen voetgangers en fietsers, op de B401 alleen al gebeurden vijf ongevallen. De tramverkeer was even verstoort maar verloopt intussen weer normaal. Voor fietsers en voetgangers blijft het opletten. [naar artikel]
Groen wil dat in de strijd tegen verkeersongevallen met fietsers in Vlaanderen gecombineerde verkeerslichten worden geplaatst. Dat zijn verkeerslichten die gelden voor fietsers en voetgangers samen. In Brussel bestaan die al. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
Zowat alles wat beweegt of stilstaat op de Antwerpse wegen valt onder schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Hij moet ervoor zorgen dat trams, bussen, auto’s, brommers, fietsers, voetgangers, deelauto’s, taxi’s, stadsvelo’s en waterbussen in één vloeiende beweging elke dag weer vlot op hun bestemming geraken, liefst zonder accidenten, in een leefbare stad, met parkeerplaatsen te over voor bewoners, pendelaars en shoppers, trillingvrije fietspaden en liefst ook zo snel mogelijk een fietsbrug, een Oosterweelverbinding en een overkapte Ring. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias. Voetgangers en fietsers zijn het vaakste het slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
Stad Mechelen neemt extra maatregelen zodat voetgangers en fietsers zich veilig kunnen verplaatsen in tijden van corona. Op plekken waar het mogelijk is, mogen voetgangers naast het voetpad ook het fietspad gebruiken. Fietsers verhuizen dan naar de rijbaan. Die plek wordt dan tijdelijk een fietsstraat. [naar artikel]
Het is vroeg donker dezer dagen, en de weersomstandigheden maken de zichtbaarheid op de weg soms slecht. Dat leidt helaas tot ongevallen. Het verkeersinstituut Vias geeft tips waar alle weggebruikers, zowel automobilisten, fietsers en voetgangers, extra op kunnen letten. "Verkeersveiligheid is een samenwerking tussen iedereen", beklemtoont Stef Willems, woordvoerder van Vias. [naar artikel]
Wie te voet of met de fiets op de dijk van Knokke flaneert, kijkt maar beter uit zijn of haar doppen. Uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de Zeedijk van Knokke de ‘gevaarlijkste’ van allemaal is. In 2018 raakten acht voetgangers en acht fietsers gewond bij ongevallen. In Koksijde en De Panne gebeuren dan weer beduidend minder ongevallen. [naar artikel]
Wie te voet of met de fiets op de dijk van Knokke flaneert, kijkt maar beter uit zijn of haar doppen. Uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de Zeedijk van Knokke de ‘gevaarlijkste’ van allemaal is. In 2018 raakten acht voetgangers en acht fietsers gewond bij ongevallen. In Koksijde en De Panne gebeuren dan weer beduidend minder ongevallen. [naar artikel]
Het is deze ochtend levensgevaarlijk op de Gentse wegen. Het is overal spekglad, na de eerste winterprik. Van overal komen meldingen van gevallen voetgangers en fietsers, op de B401 alleen al gebeurden vijf ongevallen. Het tramverkeer was even verstoord maar verloopt intussen weer normaal. Voor fietsers en voetgangers blijft het opletten. “We zien absoluut de gevolgen van de gladde wegen op onze spoeddienst", klinkt het bij het UZGent. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn’, eist Vandenbroucke nu. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias vandaag. Voetgangers en fietsers zijn de eerste slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
Het aandeel van voetgangers en fietsers in de statistieken van dodelijke verkeersongevallen neemt onrustwekkend toe. 'Vlaanderen moet dringend een inhaalbeweging maken', zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.