In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde 'mystery calls' bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. De bedoeling is om na te gaan hoe zo'n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen. Het initiatief voor de mystery calls gaat uit van de werkgevers, ter uitvoering van het actieplan van minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) tegen discriminatie in de dienstenchequesector. [naar artikel]
Dat vindt het Het Minderheidsforum. Het forum plaatst enkele kanttekeningen bij de ‘mystery calls’ die de Vlaamse dienstenchequesector gaat invoeren, om na te gaan hoe zo’n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen [naar artikel]
Het Minderhedenforum heeft enkele bedenkingen bij de "mystery calls" die de Vlaamse dienstenchequesector gaat invoeren, om na te gaan hoe zo'n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant. "Het is positief dat dat het probleem van discriminatie erkend wordt, maar eenzijdige zelfregulering door een werkgeverskoepel biedt onvoldoende garanties hiertegen", zegt directeur Landry Mawungu van het Minderhedenforum. [naar artikel]
20:51 Het Vlaams Parlement heeft woensdag het licht op groen gezet voor de invoering van praktijktesten in de dienstenchequesector. Een erkenning zal alleen mogelijk zijn door deel te nemen aan 'mystery cal... [naar artikel]
In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde “mystery calls” bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. De bedoeling is om na te gaan hoe zo’n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen. Het initiatief voor de mystery calls gaat uit van de werkgevers, ter uitvoering van het actieplan van minister […] [naar artikel]
Dat de werkgevers uit de sector van de dienstencheque met mystery calls gaan starten om discriminatie aan te pakken, is volgens de vakbonden een "gemiste kans". "Want de werkgevers organiseren die mystery calls zelf. Vakbonden, overheid of andere partners worden er niet bij betrokken", zegt het vakbondsfront donderdag, daags na de aankondiging. [naar artikel]
In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde mystery calls bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. [naar artikel]
Bijna een jaar nadat het gebruik van ‘mystery calls’ tegen arbeidsmarktdiscriminatie mogelijk gemaakt werd, is de techniek nog nooit gebruikt. Dat schrijft De Morgen. Volgens minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zijn er wel vier dossiers lopende “waarin mystery calls ingezet zijn of zullen worden.” [naar artikel]
Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) is blij met het initiatief van de Vlaamse dienstenchequesector om mystery calls te organiseren. Het wettelijk kader dat hij zelf heeft voorbereid, gaat verder. Dat kader werd overigens door de ministerraad definitief goedgekeurd en gaat nu naar de Kamer. “De koudwatervrees die aanvankelijk bestond tegenover mystery calls verdwijnt […] [naar artikel]
Vanaf maart mag de sociale inspectie mystery calls gebruiken om bedrijven te controleren op het discrimineren van kandidaat-werknemers. Dat is goed nieuws. Mystery calls zijn geen wondermiddel, ze zullen de discriminatie niet uit de wereld helpen. Maar deze beslissing is wel een krachtig signaal van de regering dat het haar menens is met haar strijd tégen discriminatie en vóór een gezonde arbeidsmarkt. [naar artikel]
De mystery calls op de arbeidsmarkt leveren voorlopig geen enkel resultaat op. Tot nu toe werd er voor vier mogelijke gevallen van discriminatie een aanvraag ingediend om mystery calls uit te voeren. Slechts in twee gevallen kwam er toestemming, telkens konden er geen inbreuken vastgesteld worden. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V) op een vraag van onder meer Evita Willaert (Groen), schrijft De Morgen. [naar artikel]
NV-A is geen voorstander van het voorstel van Minister Peeters om de mystery calls toch door te voeren. Open VLD ziet er wel graten in, maar stelt een aantal garanties voor. [naar artikel]
Sp.a-fractieleidster Meryame Kitir heeft een wetsvoorstel ingediend om zogenaamde mystery calls op de arbeidsmarkt in te voeren, om discriminatie... [naar artikel]
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) laat onderzoeken hoe de overheid mystery calls kan uitvoeren om discriminatie op de arbeidsmarkt op te sporen. N-VA en Open Vld zijn tegen. [naar artikel]
Oppositiepartij Groen roept minister van Werk Kris Peeters op om, ondanks het verzet van N-VA, door te zetten met de invoering van mystery calls. [naar artikel]
Sociale Inspecteurs mogen zich bij bedrijven binnenkort voordoen als (potentiële) klanten of werknemers om discriminatie aan te tonen. De Kamer heeft vandaag immers het licht op groen gezet voor die zogeheten mystery calls. Unia reageert tevreden maar zegt dat dit nog maar een begin is, "Praktijktesten Nu" vreest dat de mystery calls een doodgeboren kind zullen worden. [naar artikel]
Bijna een jaar nadat het gebruik van mystery calls tegen arbeidsmarktdiscriminatie mogelijk gemaakt werd, is de techniek nog nooit gebruikt. Dat schrijft De Morgen. Volgens minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zijn er wel vier dossiers lopende “waarin mystery calls ingezet zijn of zullen worden.” Een deel van de oorzaak moet worden gezocht bij het […] Het bericht Een jaar mystery calls zonder resultaat verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
CD&V legt het gevoelige dossier van de praktijktesten opnieuw op tafel. Kamerleden Nahima Lanjri en Nawal Farih dienen een wetsvoorstel in om de zogenaamde mystery calls te hervormen. Dat schrijft De Zondag. [naar artikel]
19:24 Minster van werk Kris Peeters (CD&V) heeft een wetsontwerp klaar om mystery calls in te zetten bij de strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Coalitiepartner N-VA is niet helemaal mee. [naar artikel]
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft zijn voorontwerp van de wet over mystery calls rondgestuurd en wil het zo snel mogelijk afkloppen binnen de regering. Peeters wil niet langer wachten om de discriminatie op de arbeidsmarkt aan te pakken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.