Met 446 kilometer file was de ochtendspits gisteren de op twee na drukste van het jaar. Vroeger zat er op zo’n moment weinig anders op dan te sakkeren achter het stuur. Nu neem je de smartphone en ontvlucht je de file met almaar populairder wordende apps zoals Waze. Met een forse toename aan sluipverkeer tot gevolg [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dat navigatie-apps zoals Waze niet altijd de snelste weg aanbieden. Als het van de minister afhangt, sturen de apps sluipverkeer niet langer langs landwegels, scholen of door villawijken. Om dat te vermijden, stelt Weyts zijn hoop in Europees overleg met de app-bouwers, dat twee jaar geleden is opgestart. [naar artikel]
Waze gebruiken is onethisch. Dat stelt VUB-computerwetenschapper Tias Guns. Door de populaire app te gebruiken, rijden automobilisten langs wegen die bedoeld zijn voor lokale bewoners, zei de professor vanochtend in het Radio 1-programma "Bij Debecker". VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman treedt hem bij. "Je creëert hierdoor risico’s die er anders niet zouden zijn." [naar artikel]
Er komt kritiek op enkele nieuwe abonnementen van Proximus, waarbij gebruikers onbeperkt naar bepaalde apps kunnen surfen. Daardoor bevoordeelt het telecombedrijf bepaalde diensten, zo vindt onder andere computerwetenschapper Jeroen Baert. Al ziet de telecomwaakhond niet meteen een probleem. [naar artikel]
505 kilometer file stond er gisteren op de Belgische snelwegen. Daarmee was het de drukste filedag van het jaar. En dus halen alle ervaren chauffeurs Waze boven. Die applicatie stelt namelijk automatisch een alternatieve, snellere route voor en is daardoor de laatste jaren steeds populairder geworden. Ontzettend drukke #ochtendspits vanmorgen. Heb jij een #WazeWin? Laat […] The post Het Belgische fileleed: Waze wordt een deel van het probleem appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Steeds meer automobilisten gebruiken apps, zoals Waze, om de files te ontwijken. Maar tijdens een drukke ochtendspits, zoals vanochtend in Antwerpen bieden die apps geen uitweg. Want er zijn gewoon te veel auto's tegelijk op de weg en dan kunnen die file-apps ook geen uitweg meer bieden, stelt Stef Willems van verkeersinstituut Vias vast. [naar artikel]
Sommige gebruikers van de populaire navigatieapp Waze zullen vorige week iets vreemds gemerkt hebben: ze kregen een tragere of onlogische route voorgeschoteld, terwijl de app zich toch sterk maakt dat je altijd via de snelste route ter bestemming komt. "Een fout in een kaartupdate van 19 augustus", zegt Waze-vrijwilliger Stefaan Schroeyers aan VRT NWS, "sinds gisterenmorgen zouden de problemen opgelost moeten zijn". [naar artikel]
De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alchol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack. Door die apps konden chauffeurs tot nu controles ontwijken en dat wil de Franse overheid tegengaan. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of zo'n verbod er in ons land ook kan komen. [naar artikel]
De ellenlange file van vanochtend op de A12 Antwerpen en Brussel is volgens expert Verkeer bij VRT NWS, Hajo Beeckman, een logisch gevolg van het plaatsen van de "conflictvrije verkeerslichten". "Automobilisten zullen echt rekening moeten houden met een langere wachttijd, vanwege de rode stoplichten waar ze voor gaan staan." [naar artikel]
Er is almaar meer bezorgdheid over het verslavend karakter van smartphones en tablets. Zelfs kinderen lopen het gevaar verslaafd te raken. Dat baart ouders zorgen. Aandeelhouders van Apple deden zelfs een oproep aan hun bedrijf om zijn verantwoordelijkheid te nemen en daar iets op te vinden. De vraag blijft: hoe kunnen we kinderen wapenen tegen de verleidelijke schermpjes? "Terzake" sprak met leerlingen uit het zesde leerjaar en met professor Lieven De Marez van UGent. Volgens hem zijn niet zozeer de smartphones het probleem, maar de apps. [naar artikel]
Wie de populaire navigatieapp Waze gebruikt om files te omzeilen, is onethisch. Die straffe uitspraak deed Tias Guns, professor en computerwetenschapper aan de VUB, vanochtend op Radio 1 in het programma ‘Bij Debecker’. Waze zou veel meer dan andere apps sluipverkeer in de hand werken, met de nodige overlast als logisch gevolg. [naar artikel]
Door Waze een straat in gestuurd worden waar eigenlijk eenrichtingsverkeer geldt: is het u ook al overkomen? Navigatieapps zoals Waze, Tom Tom en Google Maps blijken niet altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Dat komt omdat de makers van die apps geen toegang hebben tot een volledige databank met alle nieuwe informatie over de wegcode, zo legt VTM NIEUWS uit in bovenstaande reportage. [naar artikel]
De politie heeft contact opgenomen met navigatiebedrijven als Waze, Coyote en TomTom. Hen wordt gevraagd om in de routebegeleiding van hun apps geen alternatieven aan te bieden die grens- en verkeerscontroles ontwijken. [naar artikel]
"Waarom hoor je op de radio nog een uitgebreid verkeersoverzicht terwijl bijna iedereen over een gps-systeem beschikt?" Die vraag krijgt de VRT-verkeersredactie vaker binnen. "Uit onderzoek blijkt dat mensen van ons vooral willen weten wáárom ze in de file staan", zegt VRT-verkeersanker Hajo Beeckman. [naar artikel]
Standard zal de komende uitmatchen geen tickets verkopen voor zijn fans. Mario Bronckaerts (Cup of Standard Tienen): "Ik kan me daar totaal niet in vinden." [naar artikel]
Door Waze een straat in gestuurd worden waar eigenlijk eenrichtingsverkeer geldt: is het u ook al overkomen? Navigatieapps zoals Waze, Tom Tom en Google Maps blijken niet altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Dat komt omdat de makers van die apps geen toegang hebben tot een volledige databank met alle nieuwe informatie over de wegcode, zo legt VTM NIEUWS uit in bovenstaande reportage. [naar artikel]
Het wordt niet eenvoudig om een oplossing te vinden voor de grens tussen Ierland en Noord-Ierland, dé kwestie waar de brexit-gesprekken momenteel rond draaien. "Eigenlijk had men dit kunnen weten", zegt Joost Augusteijn, professor Europese Geschiedenis aan de universiteit van Leiden, in een gesprek met "Vandaag" op Radio 1. "Mogelijk wordt dit probleem verder vooruitgeschoven, en dat kan de positie van Ierland verzwakken." [naar artikel]
Vanaf 1 november zal de Franse overheid navigatie-apps als Waze en Coyote verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of zo’n verbod er ook in ons land kan komen. [naar artikel]
De baas van Facebook Mark Zuckerberg heeft in een post toegegeven dat de beveiliging van de gegevens van de gebruikers in het verleden onvoldoende was om de privacy te garanderen. Zuckerberg voegt er wel aan toe dat het "specifieke probleem met de werkwijze van Camebridge Analytica in 2014 vandaag niet meer mogelijk zijn met de vernieuwde apps". "Maar dat verandert niet wat er in het verleden is gebeurd", schrijft Zuckerberg. [naar artikel]
Acht op de tien Vlamingen wonen graag in hun buurt. Maar als ze zich aan iets storen, dan is het wel aan het lawaai van het straatverkeer. Een op... [naar artikel]
Fiscaal expert Michel Maus maakte zich op Twitter behoorlijk boos over het vele belastinggeld dat we betalen voor bijklussende politici. We vroegen om die boosheid te ventileren in een opinietekst. Meteen waren twee nieuwe woorden geboren: "cumulitis" en "fiscalitis". Hij heeft ook een oplossing. [naar artikel]
De regering-Trump wil niet dat Amerikaanse bedrijven hun apps aanbieden in de appwinkel van Huawei, en wil ook geen Chinese apps op Amerikaanse... [naar artikel]
We vinden het allemaal wel irritant: de file. De radio opzetten of naar een podcast luisteren verzacht de pijn. Maar elke dag opnieuw in dezelfde file staan: liever niet. Wie creatief is, zoekt naar alternatieve routes om files te omzeilen en wordt daar anno 2018 gretig mee geholpen door apps op de smartphone zoals Waze. Daardoor komen we soms in dorpen terecht, waar ze die toevloed aan nieuw verkeer niet graag zien komen. Weg met het sluipverkeer, klinkt het daar. [naar artikel]
De luisteraars van Radio 1 hebben in het kader van "Stop 30" de meest frustrerende file verkozen. Vrijdag wordt "Hautekiet" uitgezonden vanuit de file op de Brusselse Ring. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.