Bij het Kinderrechtencommissariaat zijn in het afgelopen werkjaar 1.224 vragen, klachten en signalen binnengekomen, waarvan ongeveer een derde... [naar artikel]
Het Kinderrechtencommissariaat is ervan overtuigd dat er geen fouten zijn gemaakt bij de selectieprocedure voor de nieuwe Vlaamse Kinderrechtencommissaris. Het commissariaat suggereert dan ook om de procedure verder te zetten. Dat schrijft het Kinderrechtencommissariaat in een brief aan het Uitgebreid Bureau van het Vlaams Parlement. [naar artikel]
14:59 De Ombudsdienst Pensioenen ontving vorig jaar 1.533 klachten en verzoeken, een stijging met 41 procent in vergelijking met 2022. Wel waren slechts vier op tien klachten gegrond, een laagterecord. [naar artikel]
Het aantal klachten over uitzendbureaus is in tien jaar tijd met 145 procent gestegen. Vorig jaar kreeg de christelijke vakbond ACV 1.926 klachten... [naar artikel]
De federale ombudsdienst heeft vorig jaar 6.852 dossiers behandeld, 10 procent meer dan in 2018. Het ging om 5.168 nieuwe klachten (+13 procent) en 1.684 vragen om informatie (+2,5 procent). 59 procent van de klachten bleken ontvankelijk, 1.973 zijn niet ontvankelijk verklaard. [naar artikel]
Tien jaar bestaat de faculteit rechten van Universiteit Hasselt en dat zetten ze in de kijker met een nieuwe eredoctor: kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen krijgt op 15 januari het eredoctoraat officieel opgespeld. Het kinderrechtencommissariaat, onder zijn leiding sinds 2009, onderzoekt klachten, bemiddelt en probeert het beleid in de goede richting te duwen. [naar artikel]
In 2016 ontving de ombudsdienst voor de Postsector 15.856 nieuwe klachten. Dit is een sterke stijging van 25 procent tegenover 2015. Zowel het aantal klachten over brievenpost (+29 procent) als over pakjes (+36 procent) stijgt. Opvallend is hierbij de stijging van klachten over de verwerking van zendingen (brieven of pakjes komen te laat toe, verdwijnen in het postcircuit, zijn beschadigd, worden geleverd aan het verkeerde adres ... ) de basisdienst van de sector. [naar artikel]
De Vlaamse overheidsdiensten hebben vorig jaar een recordaantal klachten binnengekregen, tien procent meer dan het jaar daarvoor. Meer dan 60.000 [naar artikel]
Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]
Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]
Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]
De Ombudsdienst voor telecommunicatie kreeg vorig jaar de meeste klachten over facturen, overstappen naar een andere operator, en roaming. Dat laatste – duurder bellen en surfen in het buitenland – is sinds midden vorig jaar afgeschaft in de landen van de Europese Unie, maar dus niet in alle Europese landen, maar dat weet duidelijk nog niet iedereen. In totaal kreeg de ombudsdienst 16.249 klachten. Dat is 9,21 procent meer dan in 2016. 96 procent van de klachten kreeg een oplossing. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]
Het Kinderrechtencommissariaat wil jongeren vanaf 16 jaar de kans geven om tijdens de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2018 naar het stemhokje te trekken. [naar artikel]
De meeste van de klachten die de federale Ombudsdienst voor Energie vorig jaar tegen energieleveranciers ontvangen heeft waren gericht tegen Luminus, gevolgd door Engie Electrabel, Essent en Eni. Luminus kreeg 28,02 procent van de klachten (1.370 tegenover 1.346 in 2016), terwijl het goed was voor 20,23 procent van de aansluitingspunten. Tegen Engie Electrabel werd 18,65 […] Het bericht Ombudsdienst Energie krijgt meeste klachten tegen Luminus verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De meerderheid van de klachten over dierenmishandeling worden door het parket geseponeerd. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Carina Van Cauter (Open VLD) heeft opgevraagd en staat vandaag in Het Nieuwsblad. Gemiddeld belanden bijna zes op de tien klachten in de vuilnisbak. "Ongehoord", vindt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. [naar artikel]
09:39 Bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie zijn vorig jaar 65 procent meer klachten binnengekomen dan in 2022. Telenet spant de kroon met een verdriedubbeling van het aantal klachten. [naar artikel]
Klachten over de klimaatberichtgeving maken op hun eentje een kleine 6 procent uit van alle klachten die ik als nieuwsombudsman dit jaar heb binnengekregen. In 2019 klopt het thema “klimaat” moeiteloos het thema “migratie”. Ik had vaak ook wel begrip voor de klachten. [naar artikel]
Het kan niet de bedoeling zijn dat alleen kinderen uit bemiddelde gezinnen via het M-decreet de stap naar het reguliere onderwijs kunnen zetten, terwijl er signalen zijn dat dat in de praktijk wel het geval is. Daarvoor waarschuwt kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen naar aanleiding van de voorstelling van het jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat vandaag. “We hebben […] [naar artikel]
De christelijke vakbond ACV kreeg vorig jaar 1.926 klachten binnen van uitzendkrachten, tien jaar geleden waren dat er nog maar 796. Een stijging met 142 procent. En toch maakt de sectorfederatie zich sterk dat er niets aan de hand is. “De regelgeving is ingewikkeld, dan zijn fouten nooit uitgesloten.” [naar artikel]
Volgens het kinderrechtencommissariaat zitten 550 kinderen uit het buitengewoon onderwijs elke dag langer dan drie en een half uur in de bus. Dat staat in het nieuwe jaarverslag dat het kinderrechtencommissariaat vandaag in het Vlaams Parlement voorstelt. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg in 2023 meer dan 15.000 klachten over de Belgische telecomoperatoren. Een spectaculaire stijging van 65 procent in vergelijking met 2022. Vooral de grote ICT-problemen bij Telenet wegen zwaar door in de cijfers. Meer dan 40 procent van de klachten ging over Telenet. Maar ook over de andere grote spelers, zoals Proximus en Orange, kreeg de ombudsman opvallend meer klachten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.