Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Tien procent klachten extra bij Kinderrechtencommissariaat

22/11/2017 - 12:12
"Het laatste jaar klopten 1.200 mensen aan bij het Kinderrechtencommissariaat (KRC). Dat is tien procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit het jaarverslag dat vandaag wordt voorgesteld. ‘We moeten voluit kiezen voor het kinderrechtenperspectief en de krachten bundelen.’ "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Kinderrechtencommissariaat behandelde vorig jaar ruim 1.200 meldingen (21/11/2018 - Het Laatste Nieuws)

Bij het Kinderrechtencommissariaat zijn in het afgelopen werkjaar 1.224 vragen, klachten en signalen binnengekomen, waarvan ongeveer een derde... [naar artikel]


2. Kinderrechtencommissariaat: 'Procedure nieuwe commissaris foutloos verlopen' (13/03/2019 - Knack)

Het Kinderrechtencommissariaat is ervan overtuigd dat er geen fouten zijn gemaakt bij de selectieprocedure voor de nieuwe Vlaamse Kinderrechtencommissaris. Het commissariaat suggereert dan ook om de procedure verder te zetten. Dat schrijft het Kinderrechtencommissariaat in een brief aan het Uitgebreid Bureau van het Vlaams Parlement. [naar artikel]


3. Fors meer klachten over pensioen, maar minder dan helft is gegrond (17/04/2024 - De Tijd)

14:59 De Ombudsdienst Pensioenen ontving vorig jaar 1.533 klachten en verzoeken, een stijging met 41 procent in vergelijking met 2022. Wel waren slechts vier op tien klachten gegrond, een laagterecord. [naar artikel]


4. 2.000 klachten over uitzendbureaus (17/06/2019 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten over uitzendbureaus is in tien jaar tijd met 145 procent gestegen. Vorig jaar kreeg de christelijke vakbond ACV 1.926 klachten... [naar artikel]


5. Federale ombudsman behandelde vorig jaar 13 procent meer klachten (29/04/2020 - VRT NWS)

De federale ombudsdienst heeft vorig jaar 6.852 dossiers behandeld, 10 procent meer dan in 2018. Het ging om 5.168 nieuwe klachten (+13 procent) en 1.684 vragen om informatie (+2,5 procent). 59 procent van de klachten bleken ontvankelijk, 1.973 zijn niet ontvankelijk verklaard. [naar artikel]


6. Kinderrechtencommissaris wordt eredoctor van UHasselt (28/11/2018 - Het Belang van Limburg)

Tien jaar bestaat de faculteit rechten van Universiteit Hasselt en dat zetten ze in de kijker met een nieuwe eredoctor: kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen krijgt op 15 januari het eredoctoraat officieel opgespeld. Het kinderrechtencommissariaat, onder zijn leiding sinds 2009, onderzoekt klachten, bemiddelt en probeert het beleid in de goede richting te duwen. [naar artikel]


7. Ombudsdienst Post kreeg vorig jaar kwart meer klachten (27/06/2017 - Het Nieuwsblad)

In 2016 ontving de ombudsdienst voor de Postsector 15.856 nieuwe klachten. Dit is een sterke stijging van 25 procent tegenover 2015. Zowel het aantal klachten over brievenpost (+29 procent) als over pakjes (+36 procent) stijgt. Opvallend is hierbij de stijging van klachten over de verwerking van zendingen (brieven of pakjes komen te laat toe, verdwijnen in het postcircuit, zijn beschadigd, worden geleverd aan het verkeerde adres ... ) de basisdienst van de sector. [naar artikel]


8. Record: overheid kreeg 60.000 klachten (08/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse overheidsdiensten hebben vorig jaar een recordaantal klachten binnengekregen, tien procent meer dan het jaar daarvoor. Meer dan 60.000 [naar artikel]


9. Kinderrechtencommissariaat: “Essentiële rechtsgaranties ontbreken in jeugddelinquentierecht” (12/11/2018 - Het Laatste Nieuws)

Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]


10. Kinderrechtencommissariaat: “Essentiële garanties ontbreken in jeugddelinquentierecht” (12/11/2018 - Het Laatste Nieuws)

Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]


11. Kinderrechtencommissariaat niet mals voor jeugddelinquentierecht: “Essentiële rechtsgaranties ontbreken” (12/11/2018 - Het Laatste Nieuws)

Het Kinderrechtencommissariaat heeft kritiek op het jeugddelinquentierecht dat in Vlaanderen op 1 januari 2019 van start moet gaan. "Essentiële... [naar artikel]


12. Aantal klachten in telecom met 10 procent gestegen: nu ook veel klachten over roaming (29/03/2018 - VRT NWS)

De Ombudsdienst voor telecommunicatie kreeg vorig jaar de meeste klachten over facturen, overstappen naar een andere operator, en roaming. Dat laatste – duurder bellen en surfen in het buitenland – is sinds midden vorig jaar afgeschaft in de landen van de Europese Unie, maar dus niet in alle Europese landen, maar dat weet duidelijk nog niet iedereen. In totaal kreeg de ombudsdienst 16.249 klachten. Dat is 9,21 procent meer dan in 2016. 96 procent van de klachten kreeg een oplossing. [naar artikel]


13. Klachten over energieleveranciers gaan meer en meer over dubieuze verkooppraktijken (03/05/2018 - VRT NWS)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]


14. Kinderrechtencommissariaat pleit voor stemrecht vanaf 16 jaar (23/05/2017 - Knack)

Het Kinderrechtencommissariaat wil jongeren vanaf 16 jaar de kans geven om tijdens de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2018 naar het stemhokje te trekken. [naar artikel]


15. Ombudsdienst Energie krijgt meeste klachten tegen Luminus (03/05/2018 - Metro)

De meeste van de klachten die de federale Ombudsdienst voor Energie vorig jaar tegen energieleveranciers ontvangen heeft waren gericht tegen Luminus, gevolgd door Engie Electrabel, Essent en Eni. Luminus kreeg 28,02 procent van de klachten (1.370 tegenover 1.346 in 2016), terwijl het goed was voor 20,23 procent van de aansluitingspunten. Tegen Engie Electrabel werd 18,65 […] Het bericht Ombudsdienst Energie krijgt meeste klachten tegen Luminus verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


16. Dierenmishandeling: zes op de tien klachten belanden in de vuilnisbak (12/02/2018 - VRT NWS)

De meerderheid van de klachten over dierenmishandeling worden door het parket geseponeerd. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Carina Van Cauter (Open VLD) heeft opgevraagd en staat vandaag in Het Nieuwsblad. Gemiddeld belanden bijna zes op de tien klachten in de vuilnisbak. "Ongehoord", vindt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. [naar artikel]


17. Ruim dubbel zoveel klachten over telecom in 2023 (21/03/2024 - De Tijd)

09:39 Bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie zijn vorig jaar 65 procent meer klachten binnengekomen dan in 2022. Telenet spant de kroon met een verdriedubbeling van het aantal klachten. [naar artikel]


18. Klachten over klimaatberichtgeving (en wat de nieuwsombudsman daarvan vindt) (15/12/2019 - VRT NWS)

Klachten over de klimaatberichtgeving maken op hun eentje een kleine 6 procent uit van alle klachten die ik als nieuwsombudsman dit jaar heb binnengekregen. In 2019 klopt het thema “klimaat” moeiteloos het thema “migratie”. Ik had vaak ook wel begrip voor de klachten. [naar artikel]


19. Jaarverslag Kinderrechtencommissariaat: “Moeten erover waken dat M-decreet segregatie niet in de hand werkt” (22/11/2017 - Metro)

Het kan niet de bedoeling zijn dat alleen kinderen uit bemiddelde gezinnen via het M-decreet de stap naar het reguliere onderwijs kunnen zetten, terwijl er signalen zijn dat dat in de praktijk wel het geval is. Daarvoor waarschuwt kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen naar aanleiding van de voorstelling van het jaarverslag van het Kinderrechtencommissariaat vandaag. “We hebben […] [naar artikel]


20. 140% meer klachten van uitzendkrachten, vooral over foute uitbetaling loon (17/06/2019 - Het Belang van Limburg)

De christelijke vakbond ACV kreeg vorig jaar 1.926 klachten binnen van uitzendkrachten, tien jaar geleden waren dat er nog maar 796. Een stijging met 142 procent. En toch maakt de sectorfederatie zich sterk dat er niets aan de hand is. “De regelgeving is ingewikkeld, dan zijn fouten nooit uitgesloten.” [naar artikel]


21. Meer dan drie uur op een bus om naar school te gaan: dagelijkse realiteit voor 550 kinderen in Vlaanderen (21/11/2018 - De Morgen)

Volgens het kinderrechtencommissariaat zitten 550 kinderen uit het buitengewoon onderwijs elke dag langer dan drie en een half uur in de bus. Dat staat in het nieuwe jaarverslag dat het kinderrechtencommissariaat vandaag in het Vlaams Parlement voorstelt.  [naar artikel]


22. Spectaculaire stijging van klachten over telecom, vooral Telenet is kop van Jut (21/03/2024 - VRT NWS)

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg in 2023 meer dan 15.000 klachten over de Belgische telecomoperatoren. Een spectaculaire stijging van 65 procent in vergelijking met 2022. Vooral de grote ICT-problemen bij Telenet wegen zwaar door in de cijfers. Meer dan 40 procent van de klachten ging over Telenet. Maar ook over de andere grote spelers, zoals Proximus en Orange, kreeg de ombudsman opvallend meer klachten. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!