Geen ontkomen aan. In de toekomst moeten we elektrisch rijden. Meer zelfs: de auto van de toekomst wordt ook ingezet in het volledige... [naar artikel]
Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1.200 kilometer. [naar artikel]
Op het autosalon van Frankfurt zijn ze alomtegenwoordig. De blitse, elektrische wagentjes die volgens het gros van de autobouwers de toekomst zijn. Maar de harde verkoopcijfers vallen vooralsnog tegen. Van de 1 miljard auto's die er op de planeet rondrijden, rijden er slechts 47 miljoen op elektriciteit of een andere alternatieve brandstof, nog geen 5 procent dus. [naar artikel]
Auto's die op diesel rijden, hebben nog een toekomst in Duitsland. Dat heeft Duits bondskanselier Angela Merkel vandaag gezegd. Voorwaarde is wel... [naar artikel]
Heeft het coronavirus koning auto een kopje kleiner gemaakt? Voor het eerst rijden alleszins minder auto’s rond in ons land, zo blijkt uit cijfers van Statbel. Nog een primeur: er zijn nu meer auto’s die op benzine rijden dan op diesel. [naar artikel]
Midden vorig jaar leek het over en uit voor Herbert Diess maar de Volkswagen-topman vocht terug en wist vorige week de machtsstrijd met vakbondsman Bernd Osterloh alsnog in zijn voordeel te beslechten. Verlost van zijn machtige opponent wil hij van Volkswagen een innoverend en toonaangevend technologiebedrijf maken. De volgende stap is autonoom rijden, een grotere uitdaging dan elektrisch rijden. [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de onze federale energiewaakhond de CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen. [naar artikel]
Heeft het coronavirus koning auto een kopje kleiner gemaakt? Voor het eerst rijden alleszins minder auto’s rond in ons land, zo blijkt uit cijfers van Statbel. Nog een primeur: er zijn nu meer auto’s die op benzine rijden dan op diesel. [naar artikel]
Mercedes-Benz moet een miljoen auto's wereldwijd terugroepen vanwege mogelijke roestvorming op de rembekrachtiger. Het gaat om auto’s van de series ML, GL en R, die zijn gebouwd tussen 2004 en 2015. [naar artikel]
Vorig jaar werden 29.233 weggebruikers betrapt op onverzekerd rijden, dat zijn er gemiddeld 80 per dag. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Veli Yüksel opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De gegevens slaan op alle voertuigencategorieën: auto’s, motorfietsen en vrachtwagens. Onverzekerd rijden kan zware gevolgen hebben en zal in de toekomst dan ook strenger worden aangepakt. [naar artikel]
135 miljoen euro voor een auto, en je mag er niet eens mee rijden wanneer je wil. Toch bleek een schatrijke koper bereid om dat bedrag te betalen voor een Mercedes uit 1955, die in een museum staat. Die stoot daarmee Ferrari van de troon als duurste auto aller tijden. Plaats voor de kinderen is er niet. [naar artikel]
De rijopleiding is te weinig toekomstgericht. Dat zegt Federdrive, de federatie van autorijscholen. Op dit moment kiezen de meeste mensen er voor om hun rijexamen af te leggen met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. Maar elektrisch en hybride auto's zijn de toekomst en die hebben allemaal een automatische versnellingsbak. "We moeten mensen meer stimuleren om met eerst met een automatische versnellingsbak te leren rijden", zegt Jeroen Smeesters, voorzitter van Federdrive. [naar artikel]
19:51 Als we straks allemaal met een elektrische auto rijden, kan de motorkap verdwijnen. In plaats van naar een dashboard, kijken we door een slimme bril. En hebben we dat stuur eigenlijk wel nodig? Een bl... [naar artikel]
Meer dan 20.000 Vlamingen mogen alleen met de auto rijden als ze zich aan bepaalde voorwaarden houden. [naar artikel]
Mercedes gaf concurrenten als Tesla, Audi en BMW het nakijken door als eerste een auto te maken die tot 60 kilometer per uur zelfstandig mocht rijden. Handig in de file, maar verder weinig revolutionair. BMW komt nu met een auto waarmee je tot 130 km/u je handen van het stuur mag halen. [naar artikel]
Een groeiend deel van de Belgen denkt in de toekomst elektrisch te rijden. Daardoor zal het wagenpark er over enkele jaren diverser uitzien qua brandstoftype. Eerst de situatie vandaag. Het Belgische wagenpark, circa 5,9 miljoen auto’s, bestaat voor 96 procent uit diesel- en benzinewagens. Hybride wagens (deels elektriciteit, deels benzine) zijn goed voor 2,6 procent […] The post Een op de drie Belgen denkt aan elektrische of hybride auto als volgende wagen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Britse wetenschappers hebben een manier ontwikkeld om plastic afval om te zetten in waterstof. Daarmee hopen ze op een dag onze auto’s van brandstof te voorzien. Afgedankt plastic kan in de toekomst worden gebruikt als brandstof voor auto’s, dankzij een baanbrekende technologie ontwikkeld aan de universiteit van Swansea in Wales. De onderzoekers zijn erin geslaagd […] Lees dit artikel: Rijden we binnenkort op brandstof gemaakt uit plastic afval? [naar artikel]
Oostenrijk introduceert een opmerkelijke maatregel om elektrisch rijden te stimuleren. Op heel wat plaatsen waar diesel- en benzinewagens zich aan de limiet van 100 km/uur moeten houden, mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari 130 km/uur rijden. [naar artikel]
Verlucht je auto voor vertrek en zet je airco niet té koud. Het zijn goede tips als je op een warme dag de baan op moet. Want een koele auto is belangrijker dan je denkt. Uit verschillende studies blijkt dat rijden in een wagen met een temperatuur van 35 °C eenzelfde risico vormt als rijden met 0,5 promille alcohol in het bloed. Mobiliteitsorganisatie VAB geeft zes tips om je auto koel te houden. [naar artikel]
Deze man gaat in de toekomst twee keer nadenken vooraleer hij zijn auto naast een meer parkeert. Nadat hij is uitgestapt, begint het voertuig vanzelf te rijden. De eigenaar blijft er rustig bij en kijkt hoe zijn auto in het meer valt. Blijkbaar was hij vergeten de handrem op te zetten. De auto is later weer uit het meer gehaald. Een bewakingscamera in China kon deze beelden vastleggen. [naar artikel]
Het aantal elektrische auto's zit in de lift, maar ze blijven een marginaal verschijnsel de Belgische wegen. Op een wagenpark van een kleine 6 miljoen auto's, rijden er maar iets meer dan 9.000 auto's volledig op elektriciteit. Dat blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. [naar artikel]
We rijden allemaal wel eens achter een auto met een ‘L’: iemand die met de auto leert rijden. Ook in Groot-Brittannië gebruiken nieuwe bestuurders een ‘L’, maar dan wel in een ander kleurtje. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.