Het is ‘onaanvaardbaar’ dat de burger de gevolgen draagt van de organisatorische problemen bij het directoraat-generaal Personen met een Handicap, zegt het kabinet van staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA). Die treedt daarmee de federale ombudsman bij. [naar artikel]
Het kabinet van staatssecretaris voor Personen met een Beperking Zuhal Demir (N-VA) treedt dinsdag de federale ombudsman bij en zegt dat het inderdaad “onaanvaardbaar” is dat de burger de gevolgen draagt van de organisatorische problemen bij het directoraat-generaal Personen met een Handicap. Het DG staat in voor de tegemoetkomingen aan gehandicapte personen. Demir gaat bekijken […] Het bericht Jaarverslag federale ombudsman – “Onaanvaardbaar dat burger gevolgen draagt van problemen DG Personen met Handicap” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De onlinediensten van de federale overheid maken het leven van de burger niet altijd gemakkelijker. “De burgers zijn vaak het eerste slachtoffer van bugs en informaticaproblemen”, en die kunnen ook financiële gevolgen hebben, zo staat in het jaarverslag 2018 van de federale Ombudsman, bestaande uit het duo Catherine De Bruecker en Guido Herman. [naar artikel]
Er is een groot probleem met de toegankelijkheid van de federale overheidsdiensten. Dat klaagt de federale Ombudsman aan in zijn jaarverslag 2022, dat in de Kamer werd voorgesteld. "Het zijn vaak schrijnende situaties, die onze medewerkers soms een gevoel van machteloosheid geven", aldus ombudsmannen David Baele en Jérôme Aass. [naar artikel]
De onlinediensten van de federale overheid maken het leven van de burger niet altijd gemakkelijker. “De burgers zijn vaak het eerste slachtoffer van bugs en informaticaproblemen”, en die kunnen ook financiële gevolgen hebben, zo staat in het jaarverslag 2018 van de federale Ombudsman, bestaande uit het duo Catherine De Bruecker en Guido Herman. Een voorbeeld […] Het bericht Burger vaak slachtoffer van informaticaproblemen bij overheid verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De ombudsman pensioenen roept de bevolking in het jaarverslag op zeker vanaf de 57e verjaardag de loopbaangegevens op het MyPension-platform na te kijken. Dat schrijft Tony Van Der Steen in het jaarverslag. De meeste van de meer dan duizend verzoeken die de ombudsman vorig jaar ontving, zijn klachten over betwistingen van de geregistreerde loopbaangegevens op het overheidsplatform. [naar artikel]
Nooit eerder waren er zoveel klachten over de federale overheid als vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de federale Ombudsman. Zowat een vierde van alle klachten ging over energiepremies. In 5 jaar tijd is het totale aantal klachten met 45 procent gestegen. "Veel burgers dreigen het vertrouwen in de overheid, en op termijn in de democratie, te verliezen", zegt Ombudsman David Baele. [naar artikel]
Veel mensen lopen een energiepremie van de overheid mis vanwege problemen bij de FOD Economie of bij de energieleveranciers. “Onaanvaardbaar”, vindt de Federale Ombudsman dat. Hij roept de Kamer op ervoor te zorgen dat de mensen de premie krijgen waar ze recht op hebben. [naar artikel]
De federale Ombudsman ontvangt steeds meer klachten over de korting op de registratierechten in Brussel, het zogenaamde 'abattement'. “Sommige mensen moeten plots boetes betalen van 30.000 euro, dat is vaak niet haalbaar,” aldus ombudsman David Baele. De FOD Financiën informeert kopers onvoldoende over bijvoorbeeld de gevolgen van te vroeg verhuizen, oordeelt hij. [naar artikel]
De federale ombudsman heeft vorig jaar meer dan 1.500 vermoedelijke inbreuken op de regels vastgesteld bij nachtvluchten op Brussels Airport. Hij pleitte donderdag, bij de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsdienst, voor een strengere aanpak van vooral de nachtelijke cargovluchten. “Een oud Boeing 747-vrachtvliegtuig dat ‘s avonds laat landt of ‘s ochtends vroeg opstijgt op Brussels Airport, dat moet gedaan zijn”, aldus ombudsman Philippe Touwaide. [naar artikel]
"U deed ook in 2022 geregeld uw zeg over de berichtgeving van VRT NWS. Corona deemsterde stilaan weg, maar daar kwamen dan de oorlog in Oekraïne en de hoge energieprijzen. Het weerspiegelde zich allemaal in onze mailbox. U lag er duidelijk wakker van." Dit besluit ombudsman Bert Lauwers in zijn jaarverslag 2022. [naar artikel]
Dat zegt de Federale Ombudsman in zijn jaarverslag. Na bemiddeling werden de onredelijke grote belastingverhogingen wel geschrapt. [naar artikel]
De klimaatopwarming leidt tot extremere weersomstandigheden. In zijn recent jaarverslag kaart de Ombudsman van de Verzekeringen de gevolgen voor de brandverzekering aan. Hij vraagt ook om bepaalde dekkingen te herbekijken. [naar artikel]
De federale Ombudsman is een onderzoek gestart naar de manier waarop de federale overheidsdienst (FOD) Financiën schulden terugvordert. De federale Ombudsman krijgt daarover meer dan 200 klachten per jaar. Mensen klagen dan vooral over de manier waarop de FOD Financiën hen behandelt. “De klachten van mensen met betalingsproblemen doen veel vragen rijzen over de invorderingsstrategie […] Het bericht Federale Ombudsman neemt manier waarop FOD Financiën schulden terugvordert onder de loep verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorig jaar heeft het Centrum Integriteit drie onderzoeksrapporten over ambtenaren overgemaakt aan het parket. Dat meldt de federale Ombudsman in zijn jaarverslag 2019. [naar artikel]
De Ombudsman voor de Handel heeft vorig jaar 1.549 klachten ontvangen, een daling met 22 procent in vergelijking met 2021. De afname wordt hoofdzakelijk verklaard door de normalisering na twee bijzonder turbulente jaren als gevolg van de coronapandemie, zo meldt de Ombudsman woensdag in een persbericht naar aanleiding van de publicatie van het jaarverslag. [naar artikel]
De ombudsman van de verzekeringen heeft vorig jaar 6.491 vragen tot tussenkomst gekregen, zes procent meer dan het jaar daarvoor. In 2017 werd voor het eerst de kaap van de 6.000 klachten gerond. De nieuwe stijging vorig jaar is volgens de ombudsman vooral te wijten aan een grotere ontevredenheid over de uitvoering van de contracten, en dan voornamelijk over de termijn waarbinnen een schadegeval geregeld wordt. Dat blijkt maandag uit het jaarverslag van de ombudsman. [naar artikel]
Z’n job bestaat erin samen met een team van 50 mensen klachten weg te werken, maar na een recordjaar met meer dan 10.000 dossiers, heeft de federale Ombudsman David Baele (45) nu zelf een klacht. In dit interview legt Baele uit wat er dringend beter moet: “De overheid moet actie ondernemen om het vertrouwen met de burger weer te herstellen.” [naar artikel]
De federale Ombudsman geeft de overheidsdienst Financiën een onvoldoende voor het voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte. De bijna vier miljoen Belgen die zo’n voorstel ontvangen, lopen te vaak fiscaal voordeel mis omdat het systeem te complex is en de belastingplichtige te weinig informatie krijgt. In sommige gevallen gaat het zelfs om duizenden euro’s. “Dat is onaanvaardbaar. Het vertrouwen van de burgers in de overheid staat hier op het spel.” [naar artikel]
Wie met vragen of een klacht zit over een overheidsdienst of een organisatie uit de private of openbare sector, kan voortaan terecht op www.ombudsman.be. Dat is een nieuwe site die het netwerk van ombudsmannen heeft gelanceerd en die het voor de burger eenvoudiger moet maken de weg naar de juiste ombudsman te vinden. Ons land […] [naar artikel]
In het nieuwe computersysteem voor steunaanvragen voor personen met een handicap zitten structuurfouten, zegt de bevoegde staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA). ‘Dat is onaanvaardbaar.’ Ze heeft het betrokken ICT-bedrijf in gebreke gesteld. [naar artikel]
Een recordaantal van ruim 1.700 klachten kreeg de federale ombudsman al over de energiepremies. Sommigen wachten nog altijd op hun premie, ook al zou er officieel geen budget meer worden voorzien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.