Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een ‘slimme’ kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. [naar artikel]
Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. Febiac meent dat dit kan helpen om de files in te korten. “Vandaag is het zo dat vrachtwagens […] Het bericht Febiac pleit voor “slimme” kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto’s verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
Zes maanden na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens zijn er nog altijd verbeteringen mogelijk aan het systeem. Dat zegt [naar artikel]
Febiac wil een "duidelijk en toekomstgericht mobiliteitsplan". "Een gecoördineerd plan, geen losse initiatieven." Dat zei de organisator van het... [naar artikel]
De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka en een aantal aangesloten sectorvereniging halen hun pleidooi voor een slimme kilometerheffing weer vanonder het stof. Nu de coronacrisis wat wegebt, keren ook de files immers terug. "Elke filedag kost ons land 1,3 miljoen euro", klinkt het. [naar artikel]
Unizo schaart zich achter het idee om een slimme kilometerheffing in te voeren, “maar die moet dan wel consequent voor iedereen met een gemotoriseerd voertuig gelden”. Dat laat de ondernemersorganisatie donderdag in een reactie weten. Een kilometerheffing specifiek voor lichte vrachtwagens kan dus niet door de beugel. “Ofwel geldt de maatregel voor iedereen, ofwel voor niemand”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is nog altijd vast van plan om een slimme kilometerheffing voor personenwagens te finaliseren zodat... [naar artikel]
Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]
Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]
De meeste Vlaamse partijen zijn het erover eens dat er een "slimme kilometerheffing" moet komen. Maar hoe die nieuwe wegenbelasting er zal uitzien? Daarover zijn de verschillende partijen het nog lang niet eens. In het kader van de Stemtest polste VRT NWS nog eens naar de verschillende partijstandpunten. [naar artikel]
De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit onder andere voor een slimme kilometerheffing. Een goed idee? [naar artikel]
Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken". [naar artikel]
Staatssecretaris voor de strijd tegen sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld) pleit ervoor de kilometerheffing voor vrachtwagens 's nachts... [naar artikel]
Brussel laat zich niet in een hoek duwen na de kritiek vanuit Vlaanderen en Wallonië op het voorstel om vanaf 2022 een slimme kilometerheffing in te voeren. Voor Vlaams minister van Financiën Mathias Diependaele (N-VA) gaat het om een pure belastingmaatregel. Brussels staatssecretaris Pascal Smet (SP.A-One.Brussels) ontkent dat en zegt dat over het Brusselse voorstel kan worden gepraat. In "Terzake" roept hij Diependaele op om de "onrechtvaardige verkeersbelasting" in Vlaanderen af te schaffen en die ook door een slimme kilometerheffing te vervangen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) veegde de slimme kilometerheffing voor auto’s gisterenavond helemaal van tafel. Volgens Weyts is er “geen draagvlak” meer voor de maatregel en is de bevolking “bang gemaakt”. Nochtans heeft minister Weyts zich jarenlang uitgesproken als een voorstander van zo’n kilometerheffing voor auto’s in de strijd tegen de files. Ze staat ook in het klimaatbeleidsplan dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. [naar artikel]
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open VLD-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”. Dat zegt de minister in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens. [naar artikel]
Ook in 2021 zijn de inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens verder gestegen, met 12 procent tot 814,1 miljoen euro. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Een van de opvallendste vaststellingen is dat het systeem wat betreft "groene kilometers" bijna aan zijn plafond zit. Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, roept de politieke overheden daarom op werk te maken van nieuwe tariefmethodologieën. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
De transportsector pleit voor een veralgemeende kilometerheffing, die ook geldt voor personenwagens en bestelwagens. Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is voorstander. [naar artikel]
Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.