De extreemlinkse partij PVDA heeft in Antwerpen een ‘kick-off’ gehouden voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Opvallendste punt was dat de partij gratis openbaar vervoer wil in Antwerpen. Een opvallende nieuwkomer op de lijst is Tom Devoght, die momenteel wordt vervolgd na een vakbondsactie. [naar artikel]
Dit is het derde van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (3): Onderzoekers oneens over het nut ervan appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De extreemlinkse partij PVDA heeft in Antwerpen een 'kick-off' gehouden voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Opvallendste punt was dat de... [naar artikel]
18:15 De nieuwe Luxemburgse regering is van plan in het eerste kwartaal van 2020 alle openbaar vervoer op het grondgebied gratis te maken. [naar artikel]
“Zonder de reizigers iets te vragen besliste de NMBS om de parking van het station van Sint-Truiden betalend te maken. Deze maatregel zal ervoor zorgen dat mensen de trein links laten liggen. Met de PVDA willen wij net dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt gemaakt, in plaats van weer eens in mensen hun portemonnee te zitten. Goed en aantrekkelijk openbaar vervoer is noodzakelijk om de ecologische crisis en het fileprobleem op te lossen. Wij eisen dus dat het stadsbestuur en de NMBS deze parking gratis houden,” zegt Maxime Pirard die online een petitie-actie is opgestart. [naar artikel]
Mobiliteitsdeskundige Kris Peeters reed mee met het gratis openbaar vervoer in Groothertogdom Luxemburg en zag dat het goed was. Gratis alleen helpt niet, maar gratis én een degelijk, regelmatig en stipt openbaar vervoer wél. Het is geen financiële kwestie, maar gewoon politieke wil. Een idee dat promotie verdient. The post Ik ben openbaar-vervoergebruiker en daar ben ik fier op appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Op het Open VLD-congres over de liberale klimaatplannen is de invoering van gratis openbaar vervoer voor scholieren en studenten niet goedgekeurd. ‘Het woord gratis is te ideologisch, te beladen’, zei Willem-Frederik Schiltz, een van de congresleiders. Het werd uiteindelijk ‘goedkoper’. [naar artikel]
Dit is het eerste van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. Deze reeks artikelen kwam tot stand met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (1): Luxemburgs Verkeersminister François Bausch appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Dit is het tweede van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. Deze reeks artikelen kwam tot stand met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (2): Onze overheden en vervoersmaatschappijen houden boot af appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De Duitse regering denkt er ernstig over na om openbaar vervoer voor pendelaars - al dan niet tijdelijk - gratis te maken in bepaalde steden om er... [naar artikel]
Sommige Duitse overwegen gratis openbaar vervoer. In Vlaanderen werd dat experiment jaren geleden afgevoerd. Zijn die Duitsers gek geworden of hebben wij de foute beslissing genomen? [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor openbaar vervoer volledig gratis te maken, de trein incluis. Maar nog los van het financiële plaatje, is dit wel de beste manier om meer mensen uit de auto te krijgen? [naar artikel]
Hoewel er bij het aankopen van tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen vermeld werd dat openbaar vervoer gratis zou zijn, kan de Franse hoofdstad deze belofte niet nakomen. Door budgettaire redenen zal het openbaar vervoer tijdens de wedstrijden niet gratis zijn voor tickethouders. Integendeel, de prijs zal voor sommige toeschouwers zelfs verdubbelen. [naar artikel]
Die stelling lazen we onlangs in verkiezingsdrukwerk van PVDA. Maar klopt die wel? [naar artikel]
Luxemburg maakt al het openbaar vervoer gratis, Estland is ook al een eind op weg. Maar dé manier om mensen uit de auto te krijgen is zo’n... [naar artikel]
Bij smogalarm wordt het openbaar vervoer in Praag in de toekomst gratis. De regel geldt ook voor buitenlanders en toeristen. Het verwachte... [naar artikel]
Als het aan het Amsterdamse stadsbestuur ligt, mogen kinderen tot en met 11 jaar binnenkort gratis (mee)reizen met het openbaar vervoer op... [naar artikel]
Als eerste land ter wereld heeft Luxemburg het openbaar vervoer gratis gemaakt. In het Groothertogdom hoeft niemand nog een kaartje te hebben voor de bus, tram of trein. “Simpelweg instappen en meerijden”, vat Mobiliteitsminister François Bausch, de nieuwe situatie samen. [naar artikel]
De Franstalige Parti Socialiste pleit voor het gratis maken van het openbaar vervoer in België. De partij kijkt daarvoor naar het buitenland, waar in een honderdtal grotere steden en regio's verdeeld over de hele wereld inwoners al gratis de bus, tram en trein mogen nemen. Maar heeft dat succes? We zetten de bekendste voorbeelden op een rij. [naar artikel]
De Franse hoofdstad onderzoekt een plan om het openbaar vervoer in de hele Parijse regio gratis te maken. Om dat plan uit te voeren, zou burgemeester Anne Hidalgo volgens een schatting jaarlijks zo’n 6 miljard euro nodig hebben. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De Franstalige Parti Socialiste pleit voor het gratis maken van het openbaar vervoer in België. De partij kijkt daarvoor naar het buitenland, waar in een honderdtal grotere steden en regio's verdeeld over de hele wereld inwoners al gratis de bus, tram en trein mogen nemen. Maar heeft dat succes? We zetten de bekendste voorbeelden op een rij. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor om het openbaar vervoer "volledig gratis" te maken. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een "elektroshock" nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. Zijn liberale coalitiepartners in de federale regering branden het idee meteen af. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit er zaterdag in Le Soir voor om het openbaar vervoer “volledig gratis” te maken. Dat geldt dus ook voor de NMBS. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een “elektroshock” nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.