De stad Gent voorziet binnenkort filmpjes die studenten moeten tonen en leren hoe ze zich veiliger kunnen verplaatsen met de fiets. "Het is voor nieuwe studenten soms wennen, ze zijn rustiger verkeer in een dorp gewoon. De attitude in een stad is anders. Fietsers moeten ook rekening houden met tramverkeer", stelt de stad. De filmpjes zullen online verspreid worden. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert 1,4 miljard in vlotter en veiliger verkeer. Een investeringsplan bundelt ook alle werken, zodat de hinder maximaal wordt beperkt. “Maar overal een klein beetje investeren, maakt het verkeer niet vlotter of veiliger”, reageren experts sceptisch. [naar artikel]
De Steenweg in Alken moet veiliger voor fietsers worden, bussen gaan er vlotter door kunnen en de snelheid van de auto’s moet naar beneden. Wegen en Verkeer start maandag met de voorbereiding van die volledige vernieuwing. [naar artikel]
De laptop is niet meer weg te slaan uit de aula's aan onze universiteiten en hogescholen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat studenten die met pen noteren de leerstof beter verwerken. Maar de onderwijsinstellingen willen de studenten de vrije keuze laten. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
Binnenkort zijn zij- en achteruitkijkspiegels niet meer verplicht in auto’s, tenminste als er camera’s zijn die het verkeer naast en achter de wagen tonen. Minister van Mobiliteit Bellot (MR) schrapt het artikel in de Wegcode dat spiegels verplicht en komt zo tegemoet aan de autoconstructeurs, schrijven Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang […] Het bericht Auto’s mogen binnenkort zonder spiegels verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In Vroenhoven kwamen omstreeks 15.40 uur een zware motor, bestuurd door E. Ruts (57) uit Vlijtingen, en een kleine personenwagen, bestuurd door Savannah Gentili (20) uit Herderen, met elkaar in botsing. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
Het is veiliger om ouderwetse knoppen te hebben in je auto om pakweg de gps te bedienen, dan met een touchscreen te werken. Dat blijkt uit nieuw Zweeds onderzoek. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begint maandag met grote werken aan het kruispunt van de Duinkerkseweg en Nieuwpoortsesteenweg. Het wordt veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers en de bereikbaarheid van de luchthaven wordt verbeterd. [naar artikel]
Geen voetgangerslicht meer aan de overkant van de straat, maar vlak bij de plaats waar je wil oversteken: dat moet het verkeer op kruispunten fors veiliger maken. De nieuwe regeling zou zelfs tot minder verkeersagressie tegen voetgangers leiden, schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen donderdag. [naar artikel]
Op de Kiezelweg (N78) in Veldwezelt zijn vrijdagmiddag rond 14 uur twee auto’s gebotst. Een kleine VW Polo bestuurd door een inwoner van Veldwezelt week om onbekende reden van zijn rijvak af en ramde zijn tegenligger, een Mercedes bestuurd door een jonge vrouw uit Heukelom (Riemst). De schade aan beide voertuigen was groot. De auto’s zijn niet meer rijvaardig. Een ziekenwagen werd opgeroepen. De ambulanciers dienden de eerste verzorging toe aan beide chauffeurs. De twee bestuurders waren in shock na de intense klap. De politie van de zone LaMa deed de nodige vaststellingen. Het verkeer op de drukke gewestweg ondervond weinig hinder. Beide voertuigen moesten getakeld worden. [naar artikel]
Het is duidelijk door de vele voorstellen op jijkiest.be: we willen allemaal een verkeer dat vlotter is maar tegelijk ook veiliger voor alle weggebruikers. Kan dat zonder de auto minder ruimte te geven? [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen: de helm verplichten voor fietsers jonger dan veertien, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. ‘Want de politie heeft te weinig manschappen.’ [naar artikel]
07:19 Het verkeer op de autosnelwegen kan volgens een onderzoek een pak vlotter en veiliger verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen zijn een verplichting van fietshelmen te verplichten voor -14-jarigen, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. “Want de politie heeft te weinig manschappen.” [naar artikel]
BrusselVeiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen zijn een verplichting van fietshelmen te verplichten voor -14-jarigen, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. “Want de politie heeft te weinig manschappen.” [naar artikel]
Het is veiliger om ouderwetse knoppen te hebben in je auto om pakweg de gps te bedienen, dan met een touchscreen te werken. Dat blijkt uit nieuw Zweeds onderzoek. [naar artikel]
Op een kleine afwerking na is de Europalaan in het centrum van Genk helemaal heringericht, en dat in functie van de zwakke weggebruikers. Het doorstromende verkeer verloopt nu iets trager, maar voor de fietser is het veiliger. [naar artikel]
Op de Tokyo Car Show onthulde automerk Nissan een van z'n nieuwe technische hoogstandjes: de Nissan IMx Concept, een elektrische auto die volledig... [naar artikel]
Lees dit artikel: Digitale dokter in de auto roept om hulp als de automobilist onwel wordt Van systemen om de rijstrook te volgen tot parkeerhulpen en rijassistentie. Er zijn al tal van veiligheidssystemen in moderne auto’s om het verkeer veiliger te maken. Maar één ding ontbreekt nog. Een systeem dat kan ingrijpen als de bestuurder onwel wordt. Zo’n systeem wordt steeds belangrijker. De gemiddelde leeftijd van bestuurders neemt immers toe. En […] Lees dit artikel: Digitale dokter in de auto roept om hulp als de automobilist onwel wordt [naar artikel]
700 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar: daarmee ligt onze kans om te sterven in het verkeer dubbel zo hoog als in Nederland. Oppositiepartij... [naar artikel]
De leerlingen van het Virga Jesse College in Hasselt zijn weer wat veiliger in het verkeer. Op 24 en 25 oktober organiseerde Atrium een opleiding rond de dode hoek in de school. “Het doel is de studenten te onderwijzen en sensibiliseren over deze kritieke kwestie van verkeersveiligheid”, zegt Benny Zurings van Atrium. “De dode hoek blijft een verontrustende factor bij verkeersongevallen, vooral bij vrachtwagens en zwaar materieel. Het bewustzijn van de dode hoek is van cruciaal belang om levens te redden en ongevallen te voorkomen.” [naar artikel]
In 2021 stierven er meer dan 500 mensen in het Belgische verkeer, waarvan 216 in de auto. Wij vroegen ons af wat de veiligste plaats in de auto is. Ben je veiliger op de bestuurdersstoel, op die van de passagier of ergens op de achterbank? We vroegen het aan Stef Willems van Verkeersinstituut VIAS. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.