Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Gokbedrijven zetten ‘influencers’ in op sociale media: “Je kan je afvragen of dat ethisch wel oké is”

23/06/2018 - 05:07
"Nu het WK iedereen bezighoudt, vinden gokkantoren hun weg op sociale media. Zo is ex-miss België Joke van de Velde ‘ambassadrice’ van gokbedrijf Ladbrokes op Instagram. Geen probleem, vindt ze. Bedenkelijk, oordeelt de Kansspelcommissie. Want sociale media zijn bij uitstek het terrein van minderjarigen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Denk goed na voor je iets post: influencers geven tips over foto’s van je kinderen online zetten (18/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Aan het twijfelen of je die foto van zoon of dochterlief in de badkuip wel op sociale media zou plaatsen? Dan neem je best eens een kijkje op magditonline.be, een nieuwe website van de Universiteit Gent. Samen met onder meer Child Focus, het Kinderrechtencommissariaat en enkele influencers geeft de universiteit tips om beter om te gaan met sociale media en om je kinderen te beschermen tegen de gevaren ervan. Wij zetten alvast vijf aanbevelingen op een rijtje. [naar artikel]


2. Influencers moeten Hasselt op de kaart zetten (23/08/2019 - Het Belang van Limburg)

Hasselt online op de kaart zetten. Dat is het opzet van de wedstrijd HasseltGewijs. De komende maanden gaat het Centrummanagement samen met de stad op zoek naar influencers, bloggers en instagrammers die Hasselt via sociale media in de kijker zetten. Originele en ludieke posts op Facebook en Instagram moeten het stadscentrum doen heropleven. [naar artikel]


3. Oplossing gevonden voor influencers die thuisadres niet willen vermelden op sociale media (28/09/2022 - Het Belang van Limburg)

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, heeft een oplossing gevonden voor de problematiek rond adresvermeldingen van influencers op sociale media. Afgelopen zomer ontstond paniek omdat influencers voortaan wettelijke verplicht zouden worden om hun vestigingsadres te vermelden bij berichten. [naar artikel]


4. Zou je die foto van je zoon of dochter wel online zetten? Zo post je veilig foto’s van je kinderen op sociale media (18/05/2022 - Gazet van Antwerpen)

Aan het twijfelen of je die foto van zoon of dochterlief in de badkuip wel op sociale media zou plaatsen? Dan neem je best eens een kijkje op magditonline.be, een nieuwe website van de Universiteit Gent. Samen met onder meer Child Focus, het Kinderrechtencommissariaat en enkele influencers geeft de universiteit tips om beter om te gaan met sociale media en om je kinderen te beschermen tegen de gevaren ervan. Wij zetten alvast vijf aanbevelingen op een rijtje. [naar artikel]


5. Oliereuzen doen er niet langer geheimzinnig over: ze bundelen krachten met influencers om jongeren te verleiden op sociale media (18/08/2023 - Express)

De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media. In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig. De details: Vooral in de VS, maar ook […] [naar artikel]


6. Dalle vraagt aan De Bleeker dat influencers bedrijfsgegevens niet moeten delen op sociale media (08/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden moeten delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). [naar artikel]


7. Boete dreigt voor Belgische influencers die adres niet delen op sociale media (07/08/2022 - De Tijd)

14:03 Belgische influencers die hun adres en ondernemingsnummer niet vermelden op hun sociale media, riskeren boetes van 208 tot 80.000 euro. 'Ik ga dit niet doen', reageert youtuber Nathan Vandergunst, ali... [naar artikel]


8. Vlaams minister van Media Benjamin Dalle wil dat influencers hun adres niet hoeven te delen op sociale media (08/08/2022 - VRT NWS)

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden hoeven te delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). [naar artikel]


9. Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media? (23/10/2017 - VRT NWS)

Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen -  te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"? [naar artikel]


10. Influencers mogen adres voorlopig geheim houden (24/08/2022 - Het Nieuwsblad)

Influencers worden voorlopig dan toch niet verplicht om hun adres online te zetten. De verplichting leidde de voorbije weken tot onrust bij populaire figuren op sociale media, omdat het leidde tot fans die ongewenst aan de deur stonden. De regering geeft hen daarom uitstel. [naar artikel]


11. 8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media (28/05/2020 - VRT NWS)

8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media en bijna 2 op de 10 kopen ook producten omdat die door hen worden aangeprezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar de liefde is niet altijd wederzijds, want 20 procent van de jongeren volgt ze bewust niet. [naar artikel]


12. Influencers zijn acht uur bezig met hun sociale media: "Maar ze zijn geen leeghoofdige beauty's die op alles ja zeggen" (22/05/2019 - VRT NWS)

Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun sociale mediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in.  [naar artikel]


13. Influencers moeten adres niet meer prijsgeven (02/01/2024 - DataNews)

Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. The post Influencers moeten adres niet meer prijsgeven appeared first on Data News. [naar artikel]


14. Stad Gent zet "influencers" in om coronaregels bij jongeren en anderstaligen te krijgen via sociale media  (12/11/2020 - VRT NWS)

Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen te krijgen. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. [naar artikel]


15. Nieuw onderzoek: influencers lappen massaal regels aan laars (14/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]


16. Online influencers moeten expliciet melden of ze reclame maken voor iets (15/05/2018 - VRT NWS)

De FOD Economie gaat duidelijke richtlijnen uitvaardigen voor online influencers die reclame maken op sociale media. Online influencers zijn mensen die veel volgers hebben en vaak invloed hebben op specifieke doelgroepen. Bedrijven zetten hen in om reclame te maken voor hun producten, maar dat gebeurt niet altijd transparant. Daar wil de FOD Economie nu een einde aan maken.   [naar artikel]


17. "Mijn foto’s legde ik naast die van slanke modellen en dacht er kan nog wel wat af": jongeren getuigen over de impact van sociale media (28/09/2022 - VRT NWS)

"Sociale media zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt een knop om te volgen en om te ontvolgen. Als een persoon je irriteert of slecht doet voelen, dan ontvolg je gewoon." Dat vertelt presentatrice Siska Schoeters in #BelRiadh over de impact die sociale media kunnen hebben op je zelfbeeld. Maar kwetsbare jongeren vertellen daar dat ze zich vaak spiegelen aan het perfecte plaatje dat influencers voorschotelen. Terwijl influencers aangeven dat ze hun volgers net positief willen inspireren. [naar artikel]


18. Banken waarschuwen voor valse beloftes van influencers (18/03/2024 - De Tijd)

16:40 Influencers die financieel advies geven op sociale media, hebben vaak slechte bedoelingen. Daarvoor waarschuwt de bankenfederatie Febelfin in een persbericht. [naar artikel]


19. Influencers vol lof over FOD Financiën (20/11/2019 - Het Belang van Limburg)

De FOD Financiën schakelt op sociale media influencers in om de website MyMinfin.be beter bekend te maken bij het grote en vooral jonge publiek. [naar artikel]


20. Reclamesector beteugelt influencers (08/10/2018 - De Tijd)

14:42 Als influencers op sociale media een commerciële boodschap posten, dan moeten ze daar melding van maken. Die aanbeveling legt de reclamesector zichzelf op. [naar artikel]


21. Influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen berispt door Mediaregulator (07/02/2024 - De Standaard)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen gewaarschuwd omdat betaalde advertenties op hun sociale media niet duidelijk als zodanig te herkennen waren. [naar artikel]


22. Influencers hoeven ondernemingsadres - meestal ook hun thuisadres - niet rechtstreeks meer te delen op sociale media (02/01/2024 - VRT NWS)

Influencers hoeven niet langer hun ondernemingsadres rechtstreeks te delen op sociale media. Dat schrijft De Standaard. Ze mogen nu ook verwijzen naar een website waar dat adres kenbaar wordt gemaakt . De regels zijn niet veranderd, maar de interpretatie ervan door de FOD Economie is blijkbaar versoepeld. [naar artikel]


23. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


24. De invloed van influencers: hoe ze jongeren (maar ook volwassenen) massaal weten te verleiden (11/05/2022 - VRT NWS)

1 op de 3 Belgen die influencers volgen op sociale media, heeft de voorbije 3 maanden iets gekocht nadat ze er reclame voor hebben gezien bij een influencer. Dat blijkt uit een studie van Arteveldehogeschool en Comeos. Bijna 9 op de 10 (87 procent) van de Belgische jongeren volgen influencers, bij volwassenen is dat nog niet de helft. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!