Een dertigtal bruggen in Vlaanderen wordt vaker dan gemiddeld gecontroleerd, zodat ze zeker op tijd gecontroleerd of vervangen kunnen worden. Dat is zo’n 1% van alle bruggen. Professor bouwkunde Guido De Roeck acht een soortgelijke ramp in ons land dan ook ondenkbaar. [naar artikel]
Sinds februari staan er dertig bruggen op de 'probleemlijst' van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Vlaamse Waterweg. Dit zijn bruggen die onder verhoogde waakzaamheid staan en waarvan de toestand van nabij wordt opgevolgd. [naar artikel]
Drie bruggen in Wommelgem en Deurne staan op de probleemlijst van het Agentschap Wegen en Verkeer, en de Vlaamse Waterweg. De bruggen staan onder verhoogde waakzaamheid en moeten zo snel mogelijk hersteld of vervangen worden. De bruggen worden nu vaker gecontroleerd zodat er tijdig kan worden ingegrepen. Voor een ramp zoals in Italië moeten we naar verluidt niet vrezen. [naar artikel]
Al jaren stond de veiligheid van de rampbrug in Genua ter discussie, zelfs op het moment van bezwijken werd nog aan de oeververbinding gewerkt. Nog eens tienduizenden andere Italiaanse bruggen zijn nodig aan renovatie toe, waarschuwt de landelijke onderzoeksraad. [naar artikel]
28 bruggen in Vlaanderen, op een totaal van 2.618, staan onder verscherpt toezicht. Bij vijf is dat al sinds 1997 het geval. Ze vertonen sporen van betonrot, roest, insijpelend water of zuurschade. Maar dat betekent niet dat ze zoals in Genua zullen instorten. "Ik heb geen angst om over eender welke brug in Vlaanderen te rijden." [naar artikel]
Genua/BrusselEen kwarteeuw geleden is voor het laatst in Vlaanderen een brug ingestort. De chauffeur van de tankwagen die op 18 maart 1992 in Melle over de brug over de Schelde reed, overleefde dat drama niet. In Vlaanderen staan vandaag 31 bruggen onder verhoogde waakzaamheid. Toch is de kans op een instorting zoals in Genua volgens experts erg klein. [naar artikel]
28 bruggen staan in Vlaanderen onder verscherpt toezicht van het Agentschap Wegen en Verkeer. Vijf onder hen al sinds 1997. Ze worden van nabij gevolgd om te zien of gebreken geen problemen vormen voor de veiligheid. Toch is er volgens Paul Meekels, veiligheidsexpert bruggen bij de Vlaamse overheid, geen reden tot paniek. “Ik steek mijn hand in het vuur voor de veiligheid van de bruggen." [naar artikel]
Na het drama in Genua wordt ook hier misschien wat angstvalliger over een oude brug gereden, of eronderdoor gefietst. Ook in de provincie Antwerpen zijn er namelijk probleembruggen, die van nabij worden opgevolgd. Hoe kijken de buurtbewoners nu naar hun oude vertrouwde bruggen? Niet al te angstig, zo blijkt. Al klinkt het bij voorbijgangers aan de doorhangende brug in Deurne toch een beetje twijfelend: “Ik probeer aan andere dingen te denken als ik eronder wandel met mijn hond.” [naar artikel]
Met de Lijst van de Prioritaire Kunstwerken volgt de Vlaamse overheid 28 bruggen op die dringend hersteld of vervangen moeten worden om onze veiligheid te garanderen. Uit onderzoek van Knack blijkt dat 5 bruggen al 20 jaar op die probleemlijst staan. [naar artikel]
In vakantieland Frankrijk kennen honderden bruggen zo’n slechte staat van onderhoud, dat instortingsgevaar dreigt. Stom toeval: de Franse regering... [naar artikel]
Uit onderzoek van VRT NWS blijkt dat zeker een op de vijf bruggen in Vlaanderen en Brussel gerenoveerd moeten worden. Een groot deel van die bruggen verkeert ook in slechte staat. Bekijk op deze kaart alle bruggen die VRT NWS heeft geanalyseerd. [naar artikel]
Ook andere bruggen van de Italiaanse ingenieur die het ingestorte viaduct in Genua ontwierp, kampten met structurele zwaktes. In 1964 stortte zijn Venezolaanse brug deels in. [naar artikel]
Ook het Brusselse Gewest heeft heel wat bruggen en viaducten op haar grondgebied. In absolute cijfers zijn er minder dan in Vlaanderen, maar procentueel gezien zijn er meer pijnpunten. In Vlaanderen staat 1 procent onder verscherpt toezicht. In Brussel is 12% in zeer slechte of slechte staat. “Maar er is geen risico op een gelijkaardig scenario zoals in Genua”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. [naar artikel]
In Vlaanderen staan er 28 bruggen, die onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg vallen, onder verscherpt toezicht. Sommigen, zoals de brug van de E40 over de Leie in Drongen en het viaduct aan de verkeerswisselaar tussen E40 en E17 in Zwijnaarde, zelfs al sinds 1997. [naar artikel]
Veertig van de bruggen in Vlaanderen zijn dringend aan herstel of renovatie toe. Opvallend veel van die bruggen staan in of rond Gent. Hoe komt dat? [naar artikel]
Met de Lijst van de Prioritaire Kunstwerken volgt de Vlaamse overheid 28 bruggen op die dringend hersteld of vervangen moeten worden om onze veiligheid te garanderen. Uit onderzoek van Knack blijkt dat 5 bruggen al 20 jaar op die probleemlijst staan. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) gaat de historische onderhoudsachterstand van bruggen wegwerken. In de provincie Antwerpen staan vijf bruggen op de prioriteitenlijst. “Veel bruggen zijn in de periode van de jaren zeventig gebouwd. Ze moeten nu echt worden aangepaktâ€, vindt Johan Blom, bruggenexpert verbonden aan de UAntwerpen. [naar artikel]
Zeker één op de vijf bruggen in Vlaanderen en Brussel, die in beheer zijn van het gewest, zijn in slechte tot zeer slechte staat. Dat blijkt uit onderzoek van VRT NWS, aangevuld door een parlementaire bevraging van Groen. Deze bruggen zouden op korte termijn gerenoveerd moeten worden, of extra gecontroleerd moeten worden. Maar dat blijft vaak uit: sommige bruggen staan al meer dan 20 jaar op de lijst van zogenoemde "prioritaire kunstwerken". [naar artikel]
KV Kortrijk-middenvelder Hannes Van der Bruggen was de centrale gast in de achttiende aflevering van onze voetbalwebcast VISTA!. Van der Bruggen... [naar artikel]
Het drama in Genua doet ook vragen rijzen over de kwaliteit van de bruggen in ons land. Tot dusver zijn er in ons land twee ernstige gevallen bekend van bruggen die zijn ingestort. De laatste keer dat dit gebeurde in België dateert al van 1992. Voor het eerste bekende voorval moeten we al teruggaan naar Pulle in 1966. [naar artikel]
Een ramp zoals die in Italië is bij ons zo goed als ondenkbaar, zegt Guido De Roeck, professor emeritus burgerlijke bouwkunde van de KU Leuven. [naar artikel]
In Vlaanderen staat een dertigtal bruggen onder extra toezicht omdat ze sporen vertonen van betonrot, roest, insijpelend water of zuurschade, maar volgens experts valt een Genua-scenario niet te vrezen. Dat schrijven verschillende kranten vandaag. De dodentol na de brugramp in Genua staat al op 42. Het drama in Italië heeft de Vlaamse overheid niet verontrust: […] Het bericht Dertigtal Vlaamse bruggen nauwlettend opgevolgd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Iedereen heeft ze weleens in de hand gehad, maar echt goed hebben we er nooit naar gekeken. De bruggen op de achterkant van bankbiljetten van 5 tot 500 euro. Ze bestonden tot voor kort niet echt, maar nu staan de groene en rode bruggen plotseling in een woonwijk in het Nederlandse Spijkenisse, nabij Rotterdam. [naar artikel]
Alweer bruggenmiserie in Brugge, maar dan wel van een andere orde: als gevolg van de hitte moesten enkele bruggen afgesloten worden. Het staal zette zo fel uit, dat het niet langer mogelijk was de bruggen te sluiten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.