Filmjournalist Robin Broos schrijft in een column in De Standaard dat hij als voetganger vooral van fietsers schrik heeft. Hij noemt fietsers dan ook "de nieuwe automobilisten" wat tot een kleine rel leidde in zijn inbox en op sociale media. Vooral fietsers voelden zich aangesproken. "Het klopt nochtans wat hij zegt", reageert de Fietsersbond. "We moeten meer rekening houden met voetgangers en met elkaar." [naar artikel]
Er komt een sensibiliseringscampagne om fietsers te waarschuwen voor andere fietsers, zodat bijvoorbeeld “snelle fietsers meer rekening houden met gewone fietsers” die op datzelfde fietspad rijden, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Roger Oeyen, al jarenlang lesgever elektrisch fietsen, juicht het initiatief toe. “Met zoveel mensen op zoveel verschillende soorten fietsen, die bovendien allemaal aan verscheidene snelheden rijden, is het vandaag wennen voor iedereen.” [naar artikel]
In de eerste drie maanden van dit jaar waren er op Vlaamse wegen 1.873 letselongevallen met fietsers. 10% daarvan gebeurde tussen fietsers onderling. En dat loopt niet altijd goed af. [naar artikel]
De stad Antwerpen heeft voor het eerst waarschuwingsborden geplaatst om fietsers aan te manen minder snel te rijden. De borden staan aan het drukke fietspad tussen de stations Antwerpen-Centraal en Berchem. "Fietsers moeten ook rekening met elkaar houden", klinkt het bij de stad. [naar artikel]
Bestuurders die in de Belliardstraat in Brussel moeten zijn, moeten vanaf vandaag rekening houden met werkzaamheden. Er wordt namelijk meer plaats gemaakt voor fietsers. [naar artikel]
HasseltVlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) lanceert een sensibiliseringscampagne om fietsers te waarschuwen. Niet voor auto’s of vrachtwagens, maar voor andere fietsers. Want onder meer door de komst van snelle elektrische fietsen is het op de Vlaamse fietspaden de laatste jaren een pak drukker geworden. [naar artikel]
De fietsersbond lanceert een nieuwe campagne over hoffelijkheid tussen de fietsers met de naam “#Fietsvriendelijk”. De Fietsersbond krijgt al langer vragen van fietsers over hoe ze meer rekening kunnen houden met elkaar op de steeds drukkere fietspaden. De campagne krijgt de steun van de Provincie Antwerpen. [naar artikel]
Fietsers kunnen maar beter nog een paar dagen rekening houden met moeilijk te berijden fietspaden. Het strooien ervan is een moeilijke en tijdrovende zaak. “Maar je mag als fietser de rijbaan op als het fietspad er te gevaarlijk bij ligt”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. De Fietsersbond vraagt automobilisten daar rekening mee te houden. “Jaag hen niet op.” [naar artikel]
Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) lanceert een sensibiliseringscampagne om fietsers te waarschuwen. Niet voor auto’s of vrachtwagens, maar voor andere fietsers. Want onder meer door de komst van snelle elektrische fietsen is het fietspad de laatste jaren een pak drukker geworden. [naar artikel]
De Kamer heeft een reeks aanpassingen in de wegcode goedgekeurd die het fietsen aangenamer en veiliger maken. Het gaat onder meer over naar rechts afslaan door rood voor fietsers en het verbreden van de verplichte afstand tussen auto’s en fietsers. [naar artikel]
We zijn met meer fietsers en die fietsen vaker, verder en sneller. Maar ook: al die fietsers staan nu ook in de file. Dat blijkt uit de [naar artikel]
Op de hoek van de Frankrijklei met de Bourlastraat bevestigde mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) het eerste van 1.076 bewegwijzeringsborden voor fietsers. Ze moeten fietsers vooral helpen in hun functionele verplaatsingen in de stad en de districten. [naar artikel]
Gent wil een nieuw en strenger werfreglement invoeren bij straatwerken. Dat moet ervoor zorgen dat fietsers en voetgangers veiliger langs de werken kunnen passeren. Nutsmaatschappijen plaatsen soms verkeersborden zodat de fietsers en voetgangers op de weg moeten en dat veroorzaakt onveilige situaties. Voor de stad kan dat niet meer, de nutsmaatschappijen moeten zich houden aan nieuwe regels. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
In Lembeke, bij Kaprijke, is een 78-jarige man om het leven gekomen nadat een auto hem en enkele andere fietsers had aangereden. Eén vrouw raakte zwaargewond, de andere fietsers en de chauffeur van de auto verkeren in shock. [naar artikel]
Fietsers en voetgangers in Lokeren kunnen vanaf vandaag een snellere omleiding volgen om wegenwerken te vermijden op weg naar een stedelijke basisschool, de automobilisten moet wel een langere omleiding volgen. [naar artikel]
Brusselse fietsers waren tevreden toen ze vanochtend de paaltjes zagen die waren opgetrokken naast het geschilderde fietspad op de Gentsesteenweg,... [naar artikel]
Brusselse fietsers waren tevreden toen ze vanochtend de paaltjes zagen die waren opgetrokken naast het geschilderde fietspad op de Gentsesteenweg,... [naar artikel]
Waarom rijden fietsers door het rood? Snijden ze bochten af? Of fietsen ze tegen de richting op een fietspad? Antropologen zoeken mee naar de oorzaken door het gedrag van fietsers te observeren. “Het is knap hoe ingenieurs een complex kruispunt inrichten, alleen vergeten ze wel eens rekening te houden met hoe mensen zich gedragen”, zegt Kassandra McCleery van het studiebureau Copenhagenize. [naar artikel]
Een derde van de fietsers voelt zich onveilig op de weg door het gedrag van andere weggebruikers. Het gaat dan niet alleen om het gedrag van automobilisten, maar ook dat van andere fietsers. Dat blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). [naar artikel]
Brusselse fietsers waren tevreden toen ze vanochtend de paaltjes zagen die waren opgetrokken naast het geschilderde fietspad op de Gentsesteenweg,... [naar artikel]
Het is wetenschappelijk bewezen: automobilisten merken fietsers sneller op als hun achterlicht knippert. “Alle fietsers moeten er rekening mee houden”, zeggen de onderzoekers. Maar nog belangrijker: zorg dat je achterlicht werkt. [naar artikel]
Het is wetenschappelijk bewezen: automobilisten merken fietsers sneller op als hun achterlicht knippert. “Alle fietsers moeten er rekening mee houden”, zeggen de onderzoekers. Maar nog belangrijker: zorg dat je achterlicht werkt. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
De eerste helft van dit jaar zijn er een derde meer fietsers om het leven gekomen in het verkeer dan tijdens dezelfde periode in 2017. 22 fietsers kwamen om het leven. Ook het aantal gewonde fietsers steeg tot 3.944. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.