Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Elektrificatie spoorlijn Hamont-Mol officieel van start

23/08/2018 - 11:36
"Federaal minister voor Mobiliteit Francois Bellot (MR) heeft vanocjtend in Hamont het startschot gegeven voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Hamont en Mol. De werken zijn erg belangrijk voor de ontsluiting van Noord-Limburg."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Nederland bekijkt nu toch elektrificatie spoorlijn Hamont-Weert (15/06/2022 - Het Belang van Limburg)

De Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) laat de haalbaarheid onderzoeken van de elektrificatie van het spoor tussen Hamont en Weert. In het najaar valt de beslissing over het dossier. [naar artikel]


2. In juni rijden eerste elektrische treinen tussen Mol en Hamont (14/03/2021 - Het Belang van Limburg)

Nadat in het najaar van 2018 de elektrificatie van de spoorweg tussen Mol en Hamont (lijn 19) startte, zal de 33 km lange geëlektrificeerde spoorlijn in juni operationeel worden. Ondertussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn 15 tussen Hasselt en Mol (lijn 15) die eind 2022 zal voltooid zijn. ““Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft”, stelt Infrabel. [naar artikel]


3. Infrabel start werven in Limburg weer op, maar elektrificatie Mol-Hamont zal niet op tijd klaar geraken (15/05/2020 - VRT NWS)

Infrabel start enkele spoorwerven in Limburg weer op: het gaat dan ondermeer om de spoorwegovergangen in Diepenbeek en de elektrificatie op de lijnen Hasselt-Mol en Mol-Hamont. [naar artikel]


4. Eerste elektrische trein op lijn Mol - Hamont (10/06/2021 - Het Belang van Limburg)

Vandaag reed de eerste elektrische passagierstrein op de spoorlijn tussen Mol en Hamont. Het is een belangrijke stap in de elektrificatie van het hele spoor in onze provincie tegen 2023. [naar artikel]


5. Extra hindernis voor spoorlijn Hamont-Weert (16/07/2019 - Het Belang van Limburg)

hamont-achelDe heropening van de spoorlijn tussen Hamont en Weert zou tientallen miljoenen euro’s meer kosten dan eerst gedacht. Dat meldt TV Limburg. [naar artikel]


6. VIDEO. Europees geld voor elektrificatie spoorweg Hamont-Mol (23/06/2017 - Het Belang van Limburg)

Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert. Europa komt daarvoor met geld over de brug. Dat heeft burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel laten weten aan de redactie van TV Limburg. [naar artikel]


7. Dit weekend geen treinen tussen Mol en Hamont door werken (09/03/2021 - Het Belang van Limburg)

In kader van de elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont, zullen er in het weekend van 13 maart op deze lijn geen treinen rijden. Infrabel voert dan werken uit ter hoogte van de spoorbrug over het kanaal in Neerpelt. Er wordt een vervangende busdienst ingelegd. [naar artikel]


8. “Spoorlijn Mol-Hamont moet Euregionaal uitgebouwd worden” (23/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Net als Belgisch Limburg is ook Nederlands Limburg vragende partij voor de elektrificatie van het spoor Mol-Hamont. De Nederlanders willen zelfs mee betalen voor het project. “Dit is ontzettend belangrijk voor de Belgische én voor de Nederlandse Limburgers”, zei de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck in een gesprek in de studio van TVL. [naar artikel]


9. Pas in 2024 beslist Nederland over spoorlijn Hamont-Weert (16/09/2022 - Het Belang van Limburg)

Pas in 2024 zal de Nederlandse regering beslissen over de heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) wil eerst een beter zicht krijgen op de kostprijs. [naar artikel]


10. Spoorlijn Hamont-Weert heeft potentieel, maar Nederland blijft probleem (10/02/2021 - Het Belang van Limburg)

De spoorlijn Hamont-Weert zou 1.000 reizigers per dag opleveren. Toch deinst de NMBS terug voor de uitbating. “De businesscase is negatief”, zegt federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]


11. Werken aan spoorlijn Hasselt-Mol van start (19/03/2019 - Het Belang van Limburg)

HasseltNa de werken aan de spoorlijn Mol-Hamont wordt er nu ook aan de spoorlijn Hasselt-Mol gewerkt. Eind 2022 moet die over de volledige lengte geëlektrificeerd zijn, waardoor alle passagierslijnen in Limburg geschikt zullen zijn voor elektrische treinen. Dat moet het comfort, de bedrijfszekerheid en het milieu ten goede komen. [naar artikel]


12. Binnen 2,5 jaar rechtstreekse trein mogelijk tussen Brussel en Hamont (13/07/2018 - Het Belang van Limburg)

BrusselGoed nieuws voor de ontsluiting van Noord-Limburg: vanaf eind 2020 kunnen er rechtstreekse treinen rijden vanuit het noorden van de provincie naar Brussel. Tegen dan moet de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont klaar zijn. Volgens federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) zal het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in december 2020 ingaat, daarop inspelen. [naar artikel]


13. Wordt waterstoftrein de redding voor spoorlijn Hamont-Weert? (09/02/2021 - Het Belang van Limburg)

Kunnen treinen op waterstof zorgen voor een snellere reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert? In Nederlands-Limburg gaan stemmen op voor die experimentele technologie, maar biedt het een oplossing? [naar artikel]


14. Nu is er echt geen reden meer om de trein Hamont-Weert tegen te houden (11/06/2021 - Het Belang van Limburg)

Er wordt wel vaker over een historische dag gesproken, maar donderdag was er één: voor het eerst in de geschiedenis reed er een elektrische trein in Noord-Limburg. Na drie jaar werken is de langverwachte en nog langer gevraagde elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont eindelijk klaar. Dankzij de bovenleidingen komen er betere en comfortabelere verbindingen voor de reizigers, met eindelijk ook rechtstreekse treinen naar Brussel. [naar artikel]


15. Spoorlijn Hamont-Weert moet niet onderdoen voor andere internationale lijnen (16/07/2021 - Het Belang van Limburg)

Met 1.030 reizigers per dag zou de spoorlijn Hamont-Weert niet misstaan tussen andere grensoverschrijdende verbindingen. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) opvroeg bij minister Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]


16. Nog drukker op Leopoldlaan in Pelt door wegenwerken (24/10/2019 - Het Belang van Limburg)

Vanaf maandag 28 oktober start Fluvius (vroeger Infrax) met graafwerken in de Sellekaertsstraat in Pelt. Deze werken zijn nodig voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Door gelijktijdige werken in de omgeving zal er in de komende weken een grote verkeersdrukte zijn in de Leopoldlaan en omgeving. Doorgaand verkeer kan best omrijden via de Noord-Zuidverbinding. [naar artikel]


17. Nieuwe hoop voor spoorlijn Hamont-Weert: “Alles wat nodig is, is een draad hangen” (19/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Komt er dan toch schot in de spoorlijn Hamont-Weert? Een werkbezoek van de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) geeft hoop. Het is nu uitkijken naar een nieuwe, finale studie in april. [naar artikel]


18. CD&V vraagt heropening spoorlijn Hamont-Weert (05/02/2021 - Het Belang van Limburg)

Met een resolutie in de Kamer vraagt CD&V de heropening van de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert. De verbinding is belangrijk voor Noord-Limburg en de Kempen, maar ook voor de Antwerpse haven. [naar artikel]


19. Wordt de spoorlijn Mol-Hamont-Weert straks weer in gebruik genomen? (02/02/2017 - Het Belang van Limburg)

Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert (lijn 19). De federale regering heeft donderdag beslist dat er een 1 miljard euro vrijkomt voor investeringen bij de NMBS, waaronder 365 miljoen euro voor Vlaamse spoorprioriteiten. En aangezien minister-president Geert Bourgeois (N-VA) Limburg absolute prioriteit geeft, komen lijnen 18 en 19 in beeld. Ook minister François Bellot (MR) gaf gisteren aan dat hij een Europees grensoverschrijdend project zal indienen voor lijn 19. [naar artikel]


20. 1.250 palen en 300 kilometer kabels: drie jaar lang werken aan spoorlijn Hasselt-Mol (21/03/2019 - Het Belang van Limburg)

In het station van Leopoldsburg zijn donderdagvoormiddag de werken voor de elektrificatie van de spoorlijn Hasselt-Mol officieel begonnen. In aanwezigheid van de federale en Vlaamse ministers van Mobiliteit François Bellot (MR) en Ben Weyts (N-VA) werd de eerste dwarsligger gelegd waaraan de bovenleidingen bevestigd zullen worden. Tegen eind 2022 moeten zo het hele Limburgse spoorwegnet geschikt zijn voor elektrische treinen. [naar artikel]


21. Door crisis én corona: elektrificatie spoorlijn Hasselt-Mol loopt half jaar vertraging op (21/10/2022 - Het Belang van Limburg)

De elektrificatie van de spoorlijn Hasselt-Mol loopt een half jaar vertraging op. “Daar zijn drie redenen voor”, geeft Frédéric Petit van Infrabel aan. “Corona, de economische crisis die levertermijnen flink verlengde en de complexiteit van de werken aan 4 spoorbruggen in Beringen.” [naar artikel]


22. Val Nederlandse regering komt ongelegen voor reactivering spoorlijn Hamont-Weert (10/07/2023 - Het Belang van Limburg)

De val van de Nederlandse regering Rutte-IV komt ongelegen voor de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert. Net nu er welwillendheid was uit Nederland, dreigt het dossier opnieuw vast te lopen. [naar artikel]


23. Eindelijk middelen voor het spoor in Limburg (25/06/2017 - Het Belang van Limburg)

De federale regering lijkt het eens over een injectie van bijna 100 miljoen euro in het Limburgse spoor. Het gaat om 70 miljoen voor de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont, 15 miljoen voor een studie over de spoorlijn Hasselt-Neerpelt en 8 miljoen voor het station van Hasselt. Pas in het najaar valt de definitieve beslissing. [naar artikel]


24. Eindelijk elektrische treinen, maar toch klaagt Noord-Limburg over “enorm geluid” (16/06/2021 - Het Belang van Limburg)

Bewoners in Pelt die vlakbij de spoorlijn wonen, worden sinds maandag opgeschrikt door een uitzonderlijk lawaai van de treinen. Niet de recente elektrificatie van de spoorlijn, maar wel de warme temperaturen zijn de boosdoener. [naar artikel]


25. Spoorlijn Antwerpen-Hamont-Weert kan alleen met Belgische treinen (06/10/2023 - Het Belang van Limburg)

“De enige realistische oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De kosten tussen Hamont en Weert zijn geraamd tussen 47 en 88 miljoen.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!