Het aantal mensen dat gebruikmaakt van een of andere formule van autodelen, stijgt gemiddeld met 30 procent per jaar. Dat zegt Jeffrey Matthijs van de koepelorganisatie Autodelen.net. “Bovendien zijn er steeds meer initiatieven die zich met autodelen bezighouden.” [naar artikel]
Autodelen wint aan populariteit. Uit het jaarrapport van Autodelen.net, het platform voor gedeelde mobiliteit, blijkt dat het aantal autodelers de afgelopen vijf jaar met 700 procent is gestegen tot 194.000. Je kan op verschillende manieren aan autodelen doen. Welke opties zijn er? Volgens Autodelen.net doet vandaag 2,5 procent van de Belgische rijbewijshouders aan autodelen. In […] [naar artikel]
Autodelen was in ons land nog nooit zo populair. De laatste vijf jaar steeg het aantal autodelers met maar liefst 700 procent, tot 194.000 gebruikers. Volgens het Netwerk Autodelen, het platform voor gedeelde mobiliteit, is dat maar een pril begin. Vandaag doet 2,5 procent van de Belgische rijbewijshouders aan autodelen (in Brussel zelfs 8 procent) en ook de automobielsector zet de stap richting autodelen. Door de elektrificatie van het wagenpark dalen de inkomsten uit onderhoud stelselmatig en concessiehouders en autoproducenten zoeken dus via autodelen naar extra inkomsten. [naar artikel]
Wie in stijl wil autodelen, moet dezer dagen in Leuven zijn. Of daar leek het donderdag toch op. In de Brusselsestraat in Leuven, waar plaatsen voorzien zijn voor autodelen, stond donderdag een blitse BMW i8 geparkeerd. Leuk toch, dat autodelen? Jammer genoeg bleek het – alweer volgens omwonenden – om een foutparkeerder te gaan. [naar artikel]
Autodelen blijkt een interessante hefboom om een duurzaam vervoer te ondersteunen. Dat zegt het Duitse Bundesverband Carsharing naar aanleiding van een studie waaruit de toenemende populariteit van het autodelen blijkt. De onderzoekers stelden immers vast dat gebruikers van autodelen ook vaker op het openbaar vervoer beroep doen of zich met de fiets of te voet […] [naar artikel]
In Vlaanderen is de markt van het autodelen in twee jaar met 250 procent gegroeid. Vooral steden die kreunen onder de parkeerdruk zetten hoog in op autodelen. Geen wonder, als u weet dat 1 deelauto 12 gewone auto's kan vervangen. 'De salariswagen blijft een Belgische absurditeit.' [naar artikel]
Op 14 oktober 2012 vertikten vier op de tien Brusselaars het om te stemmen. In Sint-Gillis en Elsene was dat meer dan de helft. Niet-Belgen vinden het vaak te omslachtig zich in te schrijven voor de verkiezingen, de Belgen voelen zich minder verbonden met politici in de grootstad. [naar artikel]
Autodelen leidt niet vanzelf tot minder uitstoot. “Autodelen geeft alleen milieuwinst als je autobezit afremt. Dat gebeurt nu niet expliciet”, concludeert het Steunpunt Circulaire Economie na een bevraging bij 2.000 Vlaamse bestuurders, waarover De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag berichten. [naar artikel]
Autodelen wordt steeds populairder. In 2022 gebruikten 40% meer Belgen een deelauto dan in 2021. En, ruim de helft van de autodelers zijn Vlamingen. Dat blijkt uit het onderzoek van Autodelen.net en de KULeuven. Volgens de onderzoekers vervangen alle deelauto’s in Vlaanderen samen 17.079 privéwagens. Zowel in de stad Antwerpen als in Mechelen neemt autodelen een grote sprong. Ook in de Kempen vindt het meer en meer ingang met de komst van Cambio naar verschillende gemeenten. Wat zijn de voornaamste redenen van dat succes? [naar artikel]
De deeleconomie wint steeds meer aan populariteit, ook autodelen zit in de lift. Begin dit jaar telde ons land 150.000 autodelers. Wanneer is het voordeliger om gebruik te maken van een deelauto dan een eigen auto te kopen? Of kan je je eigen auto ook delen met anderen? En moet je dan je verzekeraar verwittigen? Independer.be geeft het antwoord. [naar artikel]
Steeds meer Belgen gebruiken een deelauto om zich te verplaatsen. Dat blijkt uit cijfers van Autodelen.net, de koepelorganisatie van autodeelbedrijven. Eind vorig jaar waren er ruim 120.000 actieve gebruikers, bijna 40 procent meer dan in 2021. Er kwamen ook 671 deelwagens bij. [naar artikel]
Autodelen zit in de lift. Het aantal mensen dat gebruik maakt van een deelauto is op amper een jaar tijd verdubbeld. De reden? Alweer de millennial, de generatie geboren tussen 1981 en 2000. “Vooral millennials hebben geen nood meer aan een eigen auto”, zegt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net aan VRT. [naar artikel]
De West-Vlaamse Intercommunale Leiedal wil dat we vaker autodelen. In grotere steden zoals Brugge en Kortrijk is het al vrij populair. Maar in kleinere steden en gemeenten geraakt het principe moeilijker van de grond. Daarom werkt Leiedal nu samen met de organisatie Autodelen.net. [naar artikel]
Autodelen zit in de lift, maar wist je dat ook particulier autodelen bestaat? Eigenaars die hun voertuig met anderen delen, kunnen daar heel wat voordeel uit halen. Gerrit Hannaert (46) uit Merelbeke deelt al zeven jaar zijn (elektrische) wagen via Dégage. Hij legt uit hoe particulier autodelen werkt en somt alle voor- en nadelen op. “Bij deze organisatie ben je omniumverzekerd en krijg je een vergoeding bij schade.” [naar artikel]
In de marge van de autovrije zondag is in Antwerpen een nieuwe vorm van autodelen voorgesteld. Voor het eerst komt een bedrijf met alleen maar [naar artikel]
Met het project ‘Autodelen’ zet Sint-Truiden een volgende stap naar een leefbare toekomst. Sinds 2016 rijden de dienstvoertuigen voor 100 procent op elektriciteit. Twee van deze auto’s staan binnenkort ook ter beschikking van de inwoners van Sint-Truiden. Met het project autodelen wil het stadsbestuur de aanzet geven om de verontreiniging een halt toe te roepen. [naar artikel]
In een jaar tijd verdubbelde het aantal autodelers van 14.000 naar 28.000, dat blijkt uit cijfers van Autodelen.net. Maar die doen dat niet allemaal op dezelfde manier. Wie zichzelf de juiste vragen stelt, komt uit bij een autodeelmodel op maat.Freek Evers [naar artikel]
Het delen van een auto is aan een stevige opmars bezig. De nu al bijna 200.000 geregistreerde gebruikers in ons land waren vorig jaar goed voor ruim 1,1 miljoen ritten. Ook de automobielsector zet steeds meer de stap richting het aanbieden van autodelen. Er bollen nu al meer dan 4.600 deelwagens in België. Dat blijkt uit het jaarrapport van Autodelen.net. [naar artikel]
Leuven, Mechelen en Gent hebben de Vlaamse doelstellingen rond autodelen behaald: de drie steden bieden minstens 2 deelauto's per duizend inwoners aan. "Vlaanderen mag trots zijn op de voortrekkersrol die de lokale besturen spelen in Europa", zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD). "Door in te zetten op autodelen kunnen we jaarlijks meer dan 100.000 ton CO2-uitstoot vermijden." [naar artikel]
Maandag werd het startschot gegeven van Cambio autodelen in Lummen. “De twee deelwagens kunnen makkelijk uitgeleend worden. Wie sporadisch met de auto rijdt, kan hiermee geld uitsparen”, aldus burgemeester Luc Wouters. [naar artikel]
Wie zelf geen auto heeft kan makkelijk gebruikmaken van autodelen. Het is een systeem waarbij meerdere personen één auto gebruiken. Maar in het Amerikaanse Silicon Valley is er nu ook het ‘stepdelen’, het principe is exact hetzelfde maar dan met een step. [naar artikel]
Elon Musk, de CEO van Tesla, heeft in een interview met de hoofdredacteur van Financial Times bevestigd dat hij Silicon... The post Elon Musk verhuist van Silicon Valley naar Texas: ‘Ze zijn te gemakzuchtig geworden in Californië’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.