Is de Vlaamse regering wel geïnteresseerd in beter openbaar vervoer? Mobiliteitsexpert Willy Miermans vreest van niet. “Een coherente visie heb ik bij minister Peeters nog niet kunnen ontwaren.” [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
18:12 Het nieuwe Vlaamse decreet over de organisatie van het openbaar vervoer incasseert een derde kritisch advies. [naar artikel]
Door de hervorming van het openbaar vervoer zullen eind volgend jaar een kwart van alle bushaltes in Limburg verdwijnen. “Het alternatief dreigt voor veel mensen onbetaalbaar te worden”, vreest PVDA. [naar artikel]
Oppositiepartij Vooruit vreest dat er ‘vervoerswoestijnen’ zullen ontstaan door de hervorming van het openbaar vervoer. De partij vraagt een ‘vervoersarmoedetoets’ voor de hervorming van start gaat. [naar artikel]
De Vlaamse regering hertekent het volledige openbaar vervoer. In die visie spelen private spelers een cruciale rol. 'Maar we kunnen niet toveren met een beperkt budget.' [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Er is een “urgentieplan” nodig voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen om het Vlaamse engagement voor een modal shift tegen 2030 nog te kunnen halen. Dat heeft Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien vrijdagavond verklaard tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partijafdeling in het Zuiderpershuis. “Met de plannen die nu voorliggen is er geen verbetering in zicht”, aldus Van Besien. “De Vlaamse overheid voorziet minder geld en het stadsbestuur wil geen plaats maken voor openbaar vervoer in de stad.” [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering zet ook in op de vergroening van het openbaar vervoer. "Personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn én zijn pachters is een belangrijke schakel", stelt Vlaams minister van Openbaar Vervoer Lydia Peeters (Open Vld). Om binnen het openbaar vervoer een versnelling hoger te schakelen, zal een investeringsvehikel ontwikkeld worden waarin vanaf 2023 jaarlijks 65 miljoen euro ter beschikking zal staan. [naar artikel]
De Antwerpse burgerbewegingen rond de Oosterweelverbinding zijn verheugd met het Vlaamse regeerakkoord. Toch zien ze tekortkomingen, vooral dan het gebrek aan investeringen in het openbaar vervoer. [naar artikel]
Vlaamse en federale excellenties ontdekken goedkope tickets voor het openbaar vervoer als maatregel om de koopkracht te versterken. Aan het einde van de rit dreigen minder inkomsten en een even slechte dienstverlening. [naar artikel]
De Vlaamse meerderheids- en oppositiepartijen hebben donderdag in de commissie Mobiliteit van het parlement een resolutie van Vooruit goedgekeurd waarin wordt aangedrongen op 1 ticket voor alle vormen van openbaar vervoer. [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. [naar artikel]
Een nieuwe analyse van Greenpeace Midden- en Oost-Europa rangschikt de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in 30 Europese landen en hun hoofdsteden. De analyse bewijst dat openbaar vervoer op veel plaatsen te duur is. Bulgarije, Kroatië, Griekenland en Noorwegen scoorden het slechtst in de nationale ranglijst. België zit in de middenmoot. Greenpeace roept overheden op om betaalbare ‘klimaattickets’ voor openbaar vervoer in te voeren, zoals Duitsland en Hongarije eerder deze week. The post Europese rangschikking openbaar vervoer: België scoort middelmatig appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Duitsland introduceert in zijn openbaar vervoer tijdens de zomerperiode een abonnement van 9 euro per maand. Dat is in het Duitse parlement beslist. Het ticket zal in nagenoeg alle vormen van openbaar vervoer worden aanvaard. Het nieuwe initiatief moet de Duitse burgers helpen de stijgende brandstofprijzen op te vangen. Het project, dat tot eind augustus […] [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Voor het eerst kennen de vijftien vervoerregio’s, waarin het Vlaamse openbaar vervoer wordt opgesplitst, hun budget. Antwerpen heeft daarbij de strijd om de centen gewonnen. Althans: wat daar nog van rest. [naar artikel]
Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto’s en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel. [naar artikel]
De Vlaamse meerderheids- en oppositiepartijen hebben woensdag in de plenaire vergadering een resolutie van Vooruit goedgekeurd waarin wordt aangedrongen op één ticket voor alle vormen van openbaar vervoer. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.