Tele-Onthaal Limburg krijgt in de eindejaarsperiode dubbel zoveel telefoontjes over eenzaamheid dan gewoonlijk. “Mensen die zich doorheen het jaar ook alleen voelen, voelen dit schrijnender aan tijdens de feestdagen”, verduidelijkt Patricia Hemelaer. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Na 31 jaar neemt Tele-Onthaal afscheid van haar oude logo, de rood-grijze kiesschijf. Met een nieuw logo en aangepaste huisstijl krijgt Tele-Onthaal voortaan een moderne en hedendaagse uitstraling. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en chathulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Als het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het immers drukker bij de hulpdienst. Tijdens de vorige eindejaarsperiode bijvoorbeeld ontving Tele-Onthaal 4 procent meer oproepen dan gemiddeld doorheen het jaar. [naar artikel]
Mensen voelen zich tijdens de eindejaarsperiode eenzamer dan anders. Dat leidt Tele-Onthaal af uit de cijfers van de oproepen die hulporganisatie vorig eindejaar te verwerken kreeg. Vooral alleenwonenden en zestigplussers nemen contact op. [naar artikel]
Tele-Onthaal staat ook deze feestdagen klaar voor mensen die het moeilijk hebben. Vorig jaar kreeg de hulplijn in de feestperiode meer dan 3.800 oproepen. Mensen bellen of chatten over relatieproblemen, gezondheid maar vooral over eenzaamheid. De hulplijn heeft ook tips voor wie het moeilijk heeft in de eindejaarsperiode maar ook voor wie in gesprek wil gaan met iemand die het moeilijk heeft. [naar artikel]
Tele-Onthaal ontvangt per dag gemiddeld 335 oproepen, zo blijkt uit de cijfers voor het jaar 2016, toen er in totaal meer dan 122.000 oproepen binnenliepen. Ook in de eindejaarsperiode staat de telefoon er niet stil. Meer nog dan de hoeveelheid oproepen, is de aard en de inhoud van de gesprekken opmerkelijk: 1 op de 10 […] [naar artikel]
Tele-Onthaal zet in Limburg sinds kort twee keer zoveel vrijwilligers in tijdens de avonduren. Sinds de tweede coronagolf krijgt de hulpverleningsorganisatie meer telefoontjes dan ooit van mensen die het moeilijk hebben. Er bellen ook opvallend veel jongeren. [naar artikel]
Uit eerdere cijfers van Tele-Onthaal blijkt dat er tijdens de eindejaarsperiode opvallend meer mensen bellen met vragen over eenzaamheid. Relatiedeskundige Rika Ponnet legt uit waarom het gevoel nu een piek bereikt en hoe je als eenzame man of vrouw de feestdagen doorkomt. [naar artikel]
Ook hulplijn Tele-Onthaal merkt de invloed van het coronavirus op het aantal oproepen, en de aard ervan. Ongeveer één op de drie gesprekken gaat over het coronavirus, zo blijkt uit de meest recente cijfers van Tele-Onthaal. Dat aantal is de voorbije dagen in stijgende lijn gegaan. Opvallend: de meerderheid van de bellers en chatters is alleenwonend, en zoekt vooral een luisterend oor. [naar artikel]
Tele-Onthaal Limburg heeft er bijzonder drukke maanden opzitten. Er liepen 20 procent meer telefoontjes binnen en dat had alles te maken met de coronacrisis. Opvallend is dat oudere mensen de hulplijn voor het eerst hebben ontdekt. Ze hebben vooral vragen rond gezondheid en eenzaamheid. [naar artikel]
Tele-Onthaal is klaar voor de feestdagen. Want net wanneer het jaarlijkse feestgedruis aanbreekt, wordt het iets drukker bij de telefoon- en... [naar artikel]
Vorig jaar heeft Tele-Onthaal 122.000 oproepen gekregen van mensen die nood hebben aan een gesprek. Bij de telefonische hulpdienst kan je anoniem terecht voor een luisterend oor. 70 procent van de bellers of chatters die Tele-Onthaal contacteren, doen dat buiten de kantooruren. Ook de vakantieperiode belooft druk te worden. [naar artikel]
In tegenstelling tot de eindejaarsperiode van vorig jaar heeft de hulplijn Tele-Onthaal geen piek gezien in het aantal oproepen. Tussen 24 december en 1 januari zijn er zelfs 13,5 procent minder binnengekomen dan in dezelfde periode in 2020. "De overheidsmaatregelen waren minder beperkend voor sociale contacten, waardoor mensen zich minder afgesneden voelden dan bij vorige golven", verklaart coördinator Jennifer Pots van Tele-Onthaal. [naar artikel]
Bij Tele-Onthaal bieden vrijwilligers een luisterend oor. Ze voeren meer dan 120.000 gesprekken per jaar. ‘De eenzaamheid van de nacht bekruipt de mensen. Dan bellen ze naar ons.’ [naar artikel]
Tele-Onthaal Limburg is op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Vanaf oktober start Tele-Onthaal met een vernieuwde opleiding waarin vrijwilligers worden klaargestoomd om telefoon-en chatgesprekken te beantwoorden. Zo komen onder andere luistervaardigheden en crisisinterventie aan bod. Er is geen voorkennis nodig, enkel een warm hart voor de medemens, klinkt het bij het team van Tele-Onthaal Limburg. [naar artikel]
De gratis hulplijn Tele-Onthaal heeft de voorbije dagen twintig procent meer oproepen gekregen. Mensen die in deze moeilijke coronatijden behoefte hebben aan een gesprek over kleine of grote problemen, kunnen bij Tele-Onthaal terecht voor een telefoongesprek of een videochat. [naar artikel]
De vrijwilligers van Tele-Onthaal bereiden zich voor op drukke dagen. Tijdens en rond de eindejaarsfeesten krijgen ze merkelijk meer telefoontjes en chatberichten dan tijdens het jaar. “Vooral de oproepen van mensen die eenzaam zijn, pieken dan”, zegt Robert die er al achttien jaar vrijwillig aan de telefoon zit. “Op momenten waarbij anderen gezellig aan tafel zitten, komt alleen zijn dubbel zo hard aan.” [naar artikel]
Naast Tele-onthaal, zijn er ook verenigingen die zich inzetten voor kwetsbare mensen, die naar hen toe gaan en hen steunen en begeleiden. Zo is er Arktos, een vzw die specifiek jonge mensen helpt. Ook daar merken ze dat er tijdens de eindejaarsperiode nog meer nood is aan warmte en steun. [naar artikel]
Tele-Onthaal heeft op kerstavond en kerstnacht 160 oproepen binnengekregen. Die oproepen komen vooral van eenzame mensen en de leeftijdscategorie 40- tot 60-jarigen is het meest vertegenwoordigd. “In deze tijden van sociale media hebben eenzame mensen het op een feestavond erg moeilijk”, zegt woordvoerster Jennifer Pots. Doorheen 2019 heeft Tele-Onthaal vooral oproepen gekregen van mensen die […] Het bericht Tele-Onthaal ontving tijdens kerstavond opvallend veel oproepen van eenzame mensen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het assisenproces in Gent rond de euthanasie van Tine Nys leidde ook bij de hulplijn Tele-Onthaal tot extra oproepen. Het aantal gesprekken rond het thema euthanasie verdubbelde, tot zowat 31 per week, maakt Tele-Onthaal vrijdag zelf bekend. [naar artikel]
Tele-onthaal, de dienst waar iedereen die nood heeft aan een gesprek anoniem terecht kan, gaat nog meer inzetten op haar online aanwezigheid. Het [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.