Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Knack

Vlaanderen onderzoekt kilometerheffing op alle wegen

26/12/2018 - 07:06
"Het scenario waarbij enkel op filegevoelige plaatsen een kilometerheffing gehanteerd wordt, wordt niet onderzocht in een cruciale studie die de Vlaamse regering bestelde."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst (26/12/2018 - Het Belang van Limburg)

De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd woensdag. [naar artikel]


2. Vlaamse kilometerheffing is op komst (26/12/2018 - Metro)

De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd woensdag. Aanvankelijk zou de studie twee scenario’s bekijken: een Vlaamse heffing in het hele gewest, en […] Het bericht Vlaamse kilometerheffing is op komst verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


3. Vlaamse kilometerheffing beroert ook in Wallonië de gemoederen (28/12/2018 - Het Nieuwsblad)

Het Waals Gewest verzet zich fel tegen een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH). Hij hoopt meer uitleg te krijgen van de Vlaamse collega’s, want twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land is “moeilijk te vatten”, zegt hij. [naar artikel]


4. Nieuw op 1 juli – Kilometerheffing duurder in Vlaanderen en Brussel (27/06/2018 - Metro)

De tarieven van de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel worden op 1 juli geïndexeerd. De prijs gaat 0,1 tot 0,4 cent per kilometer omhoog, afhankelijk van de categorie waarin de vrachtwagen valt. De aanpassing geldt voor alle tolwegen in Vlaanderen en Brussel. In Vlaanderen zijn dat snelwegen, in Brussel snelwegen, lokale en regionale wegen. “Het […] Het bericht Nieuw op 1 juli – Kilometerheffing duurder in Vlaanderen en Brussel verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


5. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


6. 'Wie werkt, zal kilometerheffing betalen' (26/12/2018 - De Tijd)

16:13 Kilometerheffing op alle Vlaamse wegen is een goed idee, is bij mobiliteits- en autofederaties te horen. Maar ze moet wel tot minder files leiden en het zal vooral de beroepsbevolking zijn die ze beta... [naar artikel]


7. Vlaamse kilometerheffing beroert de gemoederen in Wallonië (28/12/2018 - Metro)

Het Waals gewest verzet zich fel tegen een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) aan Belga. Hij hoopt meer uitleg te krijgen van de Vlaamse collega’s, want twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land is “moeilijk te vatten”, zegt hij. De Vlaamse regering wil […] Het bericht Vlaamse kilometerheffing beroert de gemoederen in Wallonië verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


8. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger” (30/11/2016 - Gazet van Antwerpen)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


9. Wallonië fel gekant tegen Vlaamse kilometerheffing: “Algemene heffing bestaat al, via de accijnzen” (28/12/2018 - Het Laatste Nieuws)

Een kilometerheffing op alle Vlaamse wegen beroert flink de gemoederen in Wallonië. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH).... [naar artikel]


10. Transporteurs én experts kritisch over nieuwe uitbreiding kilometerheffing: “Louter nog een pestbelasting” (22/01/2024 - Het Nieuwsblad)

De al bestaande kilometerheffing, die binnen- en buitenlandse vrachtwagens betalen om over de belangrijkste Vlaamse wegen te rijden, werd uitgebreid met nog eens 700 km aan wegen. En daar zou nu tegen deze zomer nog eens 500 km wegen bijkomen. Dat zet kwaad bloed transportfederaties, maar ook de Vlaamse Mobiliteitsraad. [naar artikel]


11. Kilometerheffing op alle Vlaamse wegen: wordt Limburg de dupe? (26/12/2018 - Het Belang van Limburg)

Als er een kilometerheffing komt in Vlaanderen, dan zal die overal gelden en niet alleen rond Brussel en Antwerpen. Dat blijkt uit een cruciale studie die de Vlaamse regering heeft besteld en waarover de krant De Tijd woensdag berichtte. “Wie vanuit Limburg naar Brussel of Antwerpen wil met de auto, zal meer betalen dan vandaag”, zeggen verkeersexperts. “Maar doordat er minder auto’s op de weg zijn, zal het rijcomfort toenemen en het tijdsverlies afnemen.” [naar artikel]


12. Vlaanderen voert kilometerheffing voor auto’s in: wat gaat dat de automobilist kosten? En lost dit de files op? (26/12/2018 - Het Nieuwsblad)

De kilometerheffing en het rekeningrijden. Er wordt al jaren over gesproken, maar nu lijkt het er onvermijdelijk te komen op de Vlaamse wegen. Maar wat kan de automobilist precies verwachten? En hoe veel gaat dat kosten? [naar artikel]


13. Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


14. Vlaanderen en Brussel indexeren kilometerheffing op 1 juli, Wallonië past heffing aan (26/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf zaterdag 1 juli 2023 gelden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. In Vlaanderen en Brussel gaat het om een indexaanpassing. In Wallonië werden de tarieven op 1 januari geïndexeerd, maar wordt de kilometerheffing aangepast op 1 juli. Dat meldt Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Er komen op 1 juli geen betalende tolwegen bij in de drie gewesten. [naar artikel]


15. Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op (30/09/2016 - De Tijd)

10:13 Op werkdagen rijden er gemiddeld 135.000 trucks van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen. De inning van de kilometerheffing loopt na zes maanden vlot, zegt Viapass, de overheidsorganisatie die de ki... [naar artikel]


16. Kilometerheffing: plan Hoofdstedelijk Gewest moet Vlaanderen verleiden (22/11/2019 - Het Laatste Nieuws)

Samen met Vlaanderen een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij het platteland wordt gespaard. Dat ultiem voorstel lanceert... [naar artikel]


17. Touring niet formeel tegen kilometerheffing op elke Vlaamse weg, zolang er flankerende maatregelen komen (26/12/2018 - Metro)

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet formeel tegen het invoeren van een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen, maar vraagt in ruil daarvoor wel flankerende maatregelen. Bovendien moeten de gewesten de invoering van de kilometerheffing op elkaar afstemmen. “Het zou nogal belachelijk zijn om in heel Vlaanderen een kilometerheffing te moeten betalen, maar niet op alle wegen […] Het bericht Touring niet formeel tegen kilometerheffing op elke Vlaamse weg, zolang er flankerende maatregelen komen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


18. Twee systemen van kilometerheffing in één land? "Complete politieke absurditeit" (28/12/2018 - VRT NWS)

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk.  [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!