In 2021 is het aantal ernstige arbeidsongevallen lichtjes gestegen ten opzichte van de twee voorgaande jaren, zo meldt hr-dienstengroep Liantis. “Door de krapte zijn heel wat mensen zonder of met weinig ervaring aan de slag gegaan. Dat vergroot de kans op een ernstig ongeval, hoewel de meeste arbeidsongevallen nochtans makkelijk te voorkomen zijn”, verklaart Bart Geerts, teamleader arbeidsveiligheid bij Liantis. [naar artikel]
In 2021 is het aantal ernstige arbeidsongevallen lichtjes gestegen ten opzichte van de twee voorgaande jaren, zo meldt hr-dienstengroep Liantis woensdag. “Door de krapte zijn heel wat mensen zonder of met weinig ervaring aan de slag gegaan. Dat vergroot de kans op een ernstig ongeval, hoewel de meeste arbeidsongevallen nochtans makkelijk te voorkomen zijn”, verklaart Bart Geerts, teamleader arbeidsveiligheid bij Liantis. [naar artikel]
Jacques Vandermeiren, CEO van het Antwerpse Havenbedrijf, ziet er weinig graten dat Groen in het Antwerpse stadsbestuur zou stappen. “Ik ga er niet van uit dat als Groen in een coalitie stapt, dat ernstige gevolgen zou hebben voor de haven.” Dat zegt de havenbaas in het tv-programma “De markt”. Maar de aanleg van het omstreden Saeftinghedok blijft een heikel punt. [naar artikel]
Verzekeringen weigeren steeds vaker arbeidsongevallen te erkennen. In 2012 bereikte het aantal geweigerde dossiers een recordhoogte van meer dan 21.000. Het Fonds voor Arbeidsongevallen heeft het over 'een onrustwekkende toename'. [naar artikel]
Er gebeuren fors minder arbeidsongevallen in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit een rapport van Vanbreda, de verzekeringsmakelaar die de meeste havenarbeiders tegen ongevallen verzekert. Het uitgekeerde schadebedrag is in vijf jaar met 42% gedaald. [naar artikel]
Er woedt op dit moment een ernstige industriebrand op de Scheldelaan 490 in de Antwerpse haven. Het Medisch Interventieplan (MIP) is afgekondigd. Op dat adres is petroleumbedrijf Gunvor gevestigd. De brand situeert zich in een productie-afdeling. [naar artikel]
Vakbonden en werkgevers, verenigd in de Groep van Tien, maken zich zorgen over oplopende vertragingen in de behandeling van dossiers voor de erkenning van ernstige lichamelijke problemen door Fedris, het overheidsagentschap voor arbeidsongevallen en beroepsziekten. [naar artikel]
Havenarbeider blijft een gevaarlijk beroep tussen alle grote ­machines en zware ladingen. Vorig jaar vielen er helaas twee dodelijke slachtoffers,... [naar artikel]
Het aantal arbeidsongevallen in de bouwsector met de helft terugdringen: dat is de doelstelling van de sensibiliseringscampagne ‘Safety My Priority’ die de Confederatie Bouw lanceert bij de opening van Batibouw. Het aantal arbeidsongevallen in de sector is ‘onaanvaardbaar op menselijk, maatschappelijk en economisch vlak’, zegt voorzitter Paul Depreter. [naar artikel]
De Antwerpse haven heeft de afgelopen zes maanden 120 miljoen ton goederen behandeld. Een status quo met het pre-coronajaar 2019, en ook al 5% meer dan het eerste halfjaar in 2019. De moeite die de Antwerpse haven deed om Brexit-lading binnen te halen, lijkt te werken. Tegelijk helpen dure containers ook het conventioneel stukgoed vooruit. [naar artikel]
Een job in de Antwerpse haven is het overwegen waard, want 35 procent van de mensen verdient er maar liefst 20.000 euro per jaar meer dan het... [naar artikel]
In 2016 deden zich bij spoorwegbeheerder Infrabel 524 arbeidsongevallen voor, waarvan er 351 resulteerden in arbeidsongeschiktheid. In 2015 was dat... [naar artikel]
18:14 De Antwerpse haven draait als een tierelier, maar geschikt werkvolk vinden is een probleem. Een nieuwe imagocampagne moet werken in de haven sexier maken. [naar artikel]
Met Lego spelen en tegelijk bijleren over programmeren, elektronica en de Antwerpse haven? Vanaf volgend jaar kan het in het provinciale Havencentrum in Lillo. Daar wordt volop gewerkt aan een ‘Antwerpse haven’ in Legoblokjes, meer concreet, het bouwsysteem ‘Lego Mindstorms EV3’. [naar artikel]
Alfaport-Voka, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, is niet te spreken over besparingsplannen op het spoor. Die kunnen ook de Antwerpse haven treffen. Die vraagt al langer een tweede spoortoegang, omdat de haven wil uitbreiden. [naar artikel]
Zonder het Saeftinghedok kan de Antwerpse haven niet langer in de "Champions League van Europese havens" spelen. Dat zegt de Antwerpse Scheepvaartvereniging ASV, de belangenvereniging van de rederijen die de Antwerpse haven aandoen in een open brief in De Tijd en Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
De Antwerpse haven wint marktaandeel op haar belangrijkste concurrent Rotterdam, de eerste haven van Europa. Vooral op containervlak is die evolutie duidelijk. Ook de prestigieuze Amerikaanse Journal of Commerce is dat nu opgevallen. [naar artikel]
De Antwerpse haven telt volgens een nieuwe studie maar liefst 63.000 directe werknemers. Die komen vooral uit naburige gemeentes, wat die buren ook heel wat belastingen oplevert. Wat opvalt: de gemiddelde havenarbeider is niet de gemiddelde Belg. Zo blijft de haven onder meer een mannenbastion. [naar artikel]
Een job in de Antwerpse haven is het overwegen waard, want 35 procent van de mensen verdient er maar liefst 20.000 euro per jaar meer dan het... [naar artikel]
In de Antwerpse haven ligt ongeveer duizend kilometer aan pijpleidingen. Daar worden gassen en vloeibare chemische producten mee vervoerd, zoals basisstoffen voor luiers en lingerie. Volgens de chemiesector halen pijpleidingen in de haven en de rest van België elk jaar ruim een miljoen tankwagens van de weg. [naar artikel]
In de Antwerpse haven is in 2017 voor 223,6 miljoen ton goederen behandeld, zo'n 4,4 procent meer dan het jaar voordien. Dat heeft het Havenbedrijf... [naar artikel]
21:32 Gebruik de bestaande spoorinfrastructuur in de Antwerpse haven voor pendelverkeer tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding. Dat is een voorstel van de Antwerpse Open VLD. [naar artikel]
Dit jaar heeft de Antwerpse haven al 177 miljoen ton goederen behandeld, 6% meer dan in dezelfde periode in 2017. Opvallend is dat de haven in alle soorten trafiek positieve cijfers neerzet. “Op basis van de rest van het jaar, presteren we beter dan de naburige havens”, klinkt het bij het Havenbedrijf Antwerpen. [naar artikel]
In de haven van Antwerpen liggen al enkele weken twee bulkcarriers aan de ketting omdat ze meerdere ernstige inbreuken vertonen op de maritieme wetgeving. Dat meldt transportmagazine Flows en de FOD Mobiliteit bevestigt het nieuws. [naar artikel]
De Antwerpse burger­beweging stRaten-generaal roept de Vlaamse overheid op een klimaat­stresstest uit te voeren op de Antwerpse haven en... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.