‘Eén verkeersslachtoffer is er één te veel.’ Daarom voert Vlaams minister voor mobliliteit, Ben Weyts (N-VA) het terugkommoment in voor beginnende chauffeurs. ‘Met het terugkommoment willen we ervoor zorgen dat we straks minder verkeersslachtoffers hebben.’ [naar artikel]
‘Eén verkeersslachtoffer is er één te veel.’ Daarom voert Vlaams minister voor mobliliteit, Ben Weyts (N-VA) het terugkommoment in voor beginnende chauffeurs. ‘Met het terugkommoment willen we ervoor zorgen dat we straks minder verkeersslachtoffers hebben.’ [naar artikel]
Ruim één op de tien nieuwe autobestuurders in 2023 heeft negen maanden na het behalen van hun rijbewijs het verplichte terugkommoment nog niet gevolgd. 1.700 bestuurders negeerden zelfs de herkansing en riskeren een boete tot 4.000 euro. In Limburg kan je op zeven plaatsen terecht voor het terugkommoment. [naar artikel]
De Vlaamse ombudsman vraagt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om jonge chauffeurs meer tijd te geven om een ‘terugkommoment’ bij te wonen, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws donderdag. [naar artikel]
Vorig jaar zijn meer dan 600 bestuurders niet komen opdagen voor een terugkommoment. Dat blijkt uit cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, waarover De Zondag bericht. Zij riskeren een boete tot maximum 4.000 euro. [naar artikel]
Ruim 18.600 beginnende autobestuurders krijgen tijdelijk vier maanden extra de tijd om het verplichte terugkommoment te volgen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters beslist. Concreet gaat het om alle bestuurders van wie de toegewezen termijn afloopt van 1 oktober 2021 tot en met 31 maart 2022. [naar artikel]
Met meer dan 300 verkeersdoden per jaar blijft verkeersveiligheid een topprioriteit voor de Vlaamse regering. Omdat bij 20 procent van alle verkeersongevallen chauffeurs betrokken zijn die minder dan een jaar hun rijbewijs hebben, werd vorig jaar een terugkommoment ingevoerd voor beginnende bestuurders. [naar artikel]
Vandaag stelt minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A) het verplichte terugkommoment voor beginnende chauffeurs voor. Wie vanaf 1 juli zijn rijbewijs haalt moet na 6 tot 9 maanden terugkeren naar de rijschool voor een cursus van een halve dag. [naar artikel]
Heusden-Zolder/Genk/PeltVanaf maandag zullen de eerste beginnende chauffeurs hun verplichte ‘terugkommoment’ bijwonen in Limburg. De primeur is voor opleidingscentrum ProMove in Heusden-Zolder, dat als eerste voldoet aan alle (strenge) voorwaarden. In de loop van maart zal het ook in Pelt en Genk kunnen. “Het wordt geen rijvaardigheidscursus, wel een belevingsmoment waarbij we nieuwe bestuurders een spiegel willen voorhouden”, zegt Chris Vanhee, zaakvoerder van ProMove. [naar artikel]
In 2021 zijn er 4.308 handhavingsdossiers opgemaakt voor jonge autobestuurders die het verplichte terugkommoment niet of pas na hun aanmaningsperiode hebben gevolgd. Dat blijkt uit cijfers van het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Het gaat om 2.610 bestuurders die het terugkommoment nog steeds niet gevolgd hebben en om 1.698 bestuurders die het in de tussentijd wel gevolgd hebben, maar van wie de volledige termijn verstreken was. Zij riskeren allen een boete die kan oplopen tot 4.000 euro. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft vrijdag het terugkommoment voor de rijopleiding, een voorstel van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) definitief goedgekeurd. De test kost 120 euro, waarvan de overheid 20 euro betaalt. [naar artikel]
In 2021 zijn er 4.308 handhavingsdossiers opgemaakt voor jonge autobestuurders die het verplichte terugkommoment niet of pas na hun aanmaningsperiode hebben gevolgd. Dat blijkt uit cijfers van het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Het gaat om 2.610 bestuurders die het terugkommoment nog steeds niet gevolgd hebben en om 1.698 bestuurders die het in de tussentijd wel gevolgd hebben, maar van wie de volledige termijn verstreken was. Zij riskeren allen een boete die kan oplopen tot 4.000 euro. [naar artikel]
De Vlaamse ombudsman vraagt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om jonge chauffeurs meer tijd te geven om een ‘terugkommoment’ bij te wonen. Wie zijn theoretisch rij-examen heeft afgelegd na 1 oktober 2017 wordt 6 à 9 maanden na het behalen van zijn definitief rijbewijs nog eens uitgenodigd voor een extra cursus van 4 […] Het bericht Kritiek op terugkommoment jonge chauffeurs verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Jongere chauffeurs zijn tegenover automerken minder loyaal dan oudere generaties. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Morning Consult, gebaseerd op een enquête bij 2.200 autobestuurders in de Verenigde Staten. De onderzoekers kwamen daarbij ook tot de conclusie dat jonge autobestuurders zich ook bij de keuze van het model het meest avontuurlijk opstellen. Topprioriteit […] [naar artikel]
In 2022 hebben 3.910 beginnende bestuurders het verplichte terugkommoment niet gevolgd. Het gaat om 4,9 procent van de totale groep van 79.730 beginnende bestuurders van wie de eerste termijn om het terugkommoment te volgen vorig jaar afliep. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Departement voor Mobiliteit en Openbare Werken. Wie het terugkommoment niet volgt, riskeert een boete tot 4.000 euro. [naar artikel]
Wie vanaf 1 juli zijn autorijbewijs haalt, moet zes maanden later verplicht terug naar de rijles. De cursus van 3,5 tot 4 uur zal wellicht bestaan uit een groepsgesprek en een rijvaardigheidscursus op een afgesloten terrein. Het Vlaams Parlement heeft vandaag het decreet rond dat verplichte ‘terugkommoment’ goedgekeurd. Enkel oppositiepartij Vlaams Belang onthield zich bij […] [naar artikel]
MNM-dj Sander Gillis zegt zich nog nooit zo onveilig te hebben gevoeld in het verkeer nadat hij naar een terugkommoment was gegaan voor zijn rijbewijs. Daar hoorde hij verhalen van andere autobestuurders die opschepten dat ze zowat 280 kilometer per uur rijden of nooit een gordel dragen. "Er zijn altijd haantjes of ego's die stoere praat verkopen", zegt Peter Landsheere, algemeen directeur van de VAB Rijscholen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters roept iedereen op om zich op tijd in te schrijven voor het verplichte terugkommoment dat beginnende bestuurders moeten volgen, zes tot negen maanden na het behalen van hun definitieve rijbewijs. Ze wijst erop dat tegen eind september maar liefst 16.000 mensen zo een terugkommoment moeten volgen. Einde juni waren er dat nog 24.000. [naar artikel]
Als je een rijbewijs behaalde met een handgeschakelde auto, moet je dan tijdens het terugkommoment ook met een handgeschakelde auto rijden? Of mag het een voertuig met automatische versnellingsbak zijn? [naar artikel]
Nieuwe wagens die in Japan op de markt worden gebracht, moeten voortaan met automatische remmen zijn uitgerust. Dat moet het risico op ongevallen sterk terugschroeven. De maatregel vormt echter ook een onderdeel van een bredere campagne die vooral oudere chauffeurs moet toelaten comfortabeler en veiliger door het verkeer te manoeuvreren. Oudere autobestuurders vormen in Japan […] The post Japanse autobouwers moeten extra aandacht hebben voor oudere chauffeurs appeared first on Business AM. [naar artikel]
Op het circuit van Zolder, in Limburg, vindt vandaag een terugkommoment plaats. Die terugkommomenten zijn al ruim een jaar verplicht voor elke bestuurder die net zijn of haar rijbewijs heeft gehaald. Vorig jaar moesten 17.444 mensen zo'n terugkommoment volgen. 96 procent heeft dat ook gedaan. 1.500 bestuurders reageerden niet op de eerste herinneringsbrief, 619 onder hen lieten ook het tweede voorgestelde moment voorbijgaan en kregen een proces-verbaal. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.