Waarschijnlijk rest van dag hinder op Antwerps busnet na agressie tegen chauffeur: “Maatschappelijk probleem”

De hinder op het Antwerpse busnet zal waarschijnlijk nog een hele dag aanhouden. Het personeel van De Lijn legde vrijdagmorgen spontaan het werk neer na een geval van agressie tegen een collega. Dat gebeurde - opnieuw - op buslijn 30. Door de actie kan er hinder ondervonden worden op buslijnen 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 30, 33, 142 en 762.

jtp

Een chauffeur van De Lijn die op ‘probleemlijn’ 30 reed, kreeg donderdagavond van een gefrustreerde reiziger een slag in het gezicht. De man is enkele dagen arbeidsongeschikt. Het incident gebeurde in de Handelstraat. De aanleiding was een banale discussie.

De Lijn betreurt het incident en benadrukt dat elk agressiegeval er één te veel is. “Maar dit is ook een maatschappelijk probleem”, zegt woordvoerder Annelies Meynaerts. “Wij zijn een open maatschappij en dan is een incident zoals dit soms moeilijk te vermijden.”

De directie en het personeel zaten vrijdag samen om de situatie te bespreken en te bekijken welke maatregelen nodig zijn. Daar werden afspraken over de opvolging van agressiegevallen, die eerder al gemaakt waren, nog eens op punt gezet.

De Lijn verwacht echter dat de hinder nog de hele vrijdag gaat aanhouden. Reizigers worden aangeraden de website van De Lijn te bekijken voor het vertrek, of de updates op Twitter te volgen.

“Geen pasklare antwoorden”

“De beslissing kwam spontaan vanuit het personeel, wat op zich een duidelijk signaal is”, aldus ACLVB-secretaris Olivier Coenen. “Het geval van agressie speelde zich opnieuw af op één van de probleemlijnen. Wij blijven vragen voor meer controles op die lijnen, maar er zijn helaas geen pasklare antwoorden voor te vinden zolang mensen het nodig vinden om agressie te gebruiken.”

Begin april legden chauffeurs van het stadsbussennet ook al het werk neer na agressiegevallen. Toen vroeg ook de christelijke vakbond ACV meer controleurs. Volgens vakbondssecretaris Jo Van der Herten loopt er wel een procedure om tien controleurs in dienst te nemen, maar zal het nog tot het einde van het jaar duren voor die mensen aan de slag kunnen. “Hun opleiding start normaal gezien in september.”

Veel frustratie

De vakbond is er zich van bewust dat geweld op chauffeurs een probleem dat moeilijk aan te pakken is. “Initiatieven als een volledig afgesloten stuurpost werden dan weer niet gedragen door het personeel”, zegt Van der Herten. “Maar er is duidelijk veel frustratie. Lichamelijke agressie komt gelukkig niet al te vaak voor, maar verbale agressie is voor de chauffeurs dagelijkse kost.”

De spontane actie noemt Van der Herten “een vervelende situatie”. “Het is de eerste dag van de examens en studenten rekenen op het openbaar vervoer.” Hij hoopt dan ook dat de chauffeurs snel het werk weer zullen hervatten.

PVDA vraagt stopzetting besparingen

De PVDA vraagt een snelle aanwerving van een tweede man of vrouw op risicolijnen na dit nieuwe geval van agressie. “Wij wensen het personeel van De Lijn veel sterkte”, reageert Jos D’Haese, Antwerps woordvoerder en Vlaams parlementslid van de PVDA. “Dit voorval maakt opnieuw duidelijk dat we nood hebben aan een tweede man of vrouw op de bus, zeker op risicolijnen.” De PVDA roept de volgende Vlaamse regering dan ook op om de besparingen bij De Lijn te stoppen en opnieuw te investeren in personeel.

“Een tweede man of vrouw op de bus en tram is iemand die mensen kan helpen bij het in- en uitstappen”, gaat D’Haese verder. “Iemand die uitleg kan geven over lijnen en aansluitingen. Iemand die ook kan helpen om een oogje in het zeil te houden en de veiligheid te garanderen.” Ondanks de duidelijke noden en afgeschafte ritten, slaagt De Lijn er niet in om voldoende nieuwe chauffeurs aan te werven. “Al drie jaar worden broodnodige aanwervingen beloofd, maar door de aanhoudende besparingen laten de verloning en de werkomstandigheden zo te wensen over dat de vacatures niet ingevuld geraken”, zegt D’Haese. “We roepen de volgende Vlaams regering dan ook op om de eindeloze besparingen bij De Lijn te stoppen en opnieuw te investeren in personeel.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER