Direct naar artikelinhoud
Deelsteps

Ook Brussel neemt maatregelen om overlast van elektrische deelsteps te beperken

Deelsteppen in Brussel.Beeld BELGA

De elektrische deelstep ligt onder vuur. Steden wereldwijd worstelen met het nieuwste grootstedelijke vervoermiddel. Ook Brussel neemt nu maatregelen in een poging de overlast te beperken. 

Vierduizend elektrische deelsteps toeren er ondertussen in Brussel rond. Allemaal volgens het zogenaamde free floating-principe, wat betekent dat je ze na gebruik eender waar kan achterlaten. En dat zorgt voor behoorlijk wat overlast. De steps worden argeloos gedumpt, hopen zich op bij populaire bestemmingen en hinderen zo de doorgang voor voetgangers en fietsers. 

In een poging daarmee komaf te maken worden de deelsteps binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan strengere regels onderworpen. De Brusselse gemeenten bekijken momenteel op welke plaatsen binnen hun grondgebied de steps voortaan niet meer achter gelaten mogen worden, zo meldt Le Soir en wordt bevestigd aan De Morgen. Een definitieve lijst is er nog niet, maar het is sowieso de bedoeling om de buurt rond de Grote Markt en grote stukken van de Wetstraat en het Josaphatpark stepvrij te maken. 

Op die plaatsen mag voor alle duidelijkheid nog wel met deelsteps worden gereden, maar ze mogen er niet meer worden achtergelaten. Wanneer steps zich toch langer dan 24 uur in de verboden zones bevinden, worden de bedrijven die ze verhuren daarvoor beboet. “Dat is onze enige mogelijkheid”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Wij weten immers niet wie de gebruikers zijn. Het is aan de operatoren om te bepalen of ze die boetes al of niet doorrekenen aan hun klanten.” 

Snelheidsbeperking

Bij Flash, een van de deelstepbedrijven die in Brussel actief is, hebben ze begrip voor de nieuwe regels. “We blijven voorstander van het free floating-principe”, zegt Benelux-directeur Kurt Van Landeghem. “Maar dat kan wat ons betreft perfect aangevuld worden met een aantal voorkeurparkings in de buurt van die verboden zones.” Om het gebruik daarvan aan te moedigen krijgen klanten die hun step daar achterlaten een korting. Veel schrik voor de boetes van het Brusselse stadsbestuur hebben ze bij Flash trouwens niet. “Wij houden de locatie van onze steps sowieso permanent in de gaten”, zegt Van Landeghem. “Wanneer ze zich in zo’n verboden zone bevinden, pikken we ze binnen de vier uur op met onze elektrische cargofietsen.” 

Een step op de Brusselse Vismet. De Brusselse gemeenten bekijken momenteel op welke plekken geen steps mogen worden gedumpt.Beeld Photo News

Brussel is niet de enige stad die met de elektrische nieuwkomers worstelt. In Parijs bijvoorbeeld, waar 20.000 steps rondzoeven, is niet alleen het slordig parkeren maar ook de veiligheid een probleem. Een aantal ernstige ongevallen – waarbij onder meer een pianist van de Parijse opera werd aangereden – zetten burgemeester Anne Hidalgo ertoe de regels rond de deelsteps een stuk strenger te maken. Ze wil de snelheid van de steps vanaf volgende maand beperken tot 20 kilometer per uur in het centrum en 8 kilometer per uur in de voetgangerszones van de stad. 

De Parijse maatregel komt bovenop het strenger toezicht dat er sowieso al was op hinderlijk parkeren en rijden op de trottoirs. Dat leverde de voorbije weken meer dan 1.000 boetes op, zo’n 600 steps werden in beslag genomen. In New York gaan ze nog een stap verder en zijn de steps helemaal verboden. In het drukke stadsverkeer is er geen plaats voor nog meer weggebruikers, meent het stadsbestuur. Dichter bij huis hanteerde ook Amsterdam lang een verbod, maar de stad zou nu toch een beperkt aantal steps toelaten. 

Lichtend voorbeeld

“Maar dat zijn uitzonderingen”, zegt Van Landeghem. “Door daarop te focussen, ontstaat het beeld dat deelsteps een mobiliteitsprobleem zijn, terwijl ze net een oplossing voor die mobiliteit zijn.” Van Landeghem spreekt over een natuurlijke evolutie, waardoor steden en aanbieders van deelsteps uiteindelijk naar een systeem zullen evolueren waarin alle partijen zich kunnen vinden. “Toen er voor het eerst auto’s in de binnenstad opdoken zorgde dat ook voor chaos omdat er geen parkeerplaatsen waren voorzien.” 

Ook Koen Kennis (N-VA), schepen van mobiliteit in Antwerpen, vindt dat we de voordelen van de deelsteps niet uit het oog mogen verliezen. “In combinatie met onder meer openbaar vervoer zorgen ze er wel degelijk voor dat mensen hun auto laten staan.” Net daarom moet er volgens Kennis voorzichtig worden omgesprongen met verboden allerhande. “Wie zo’n step gebruikt, wil daarmee zo dicht mogelijk bij zijn bestemming komen. Als je dan zones gaat afbakenen waar die steps niet mogen parkeren, valt dat voordeel voor een stuk weg.” 

Alles staat of valt dus met het maken van goede afspraken. San Francisco kan in dat opzicht als lichtend voorbeeld dienen. Die stad was een van de eerste waar deelsteps opdoken, maar al snel staken ook daar de bekende problemen de kop op. Het werd zo erg dat het bestuur uiteindelijk besliste om ze te verbieden. Na drie steploze maanden maakten de deelsteps eind vorig jaar hun comeback, in beperkte hoeveelheden en met goede afspraken. 

Uiteindelijk kregen slechts twee bedrijven – Skoot en Skip – de toelating om hun steps in de straten van San Francisco te parkeren. In ruil beloofden ze in te zetten op veiligheidsbriefings voor stepbestuurders, deelden ze gratis helmen uit en werken ze aan een systeem waarbij gebruikers hun step moeten bevestigen aan vaste objecten, waardoor ze niet meer op voetpaden rondslingeren. Verwisselbare batterijen, ten slotte, moeten ervoor zorgen dat de steps niet urenlang met een platte batterij aan de kant blijven staan.