BELGA/KRAKOWSKI

Agressie tegen personeel NMBS meer dan 7 procent gestegen

In 2018 waren er ruim 7 procent meer gevallen van agressie tegen het personeel van de NMBS dan het jaar daarvoor.  Vooral de verbale agressie is gestegen, fysieke agressie kwam minder voor dan in 2017.

Het aantal agressiegevallen tegen spoorwegpersoneel klokte in 2018 af op 1.250. Dat betekent een stijging met 7,3 procent tegenover 2017.  Dat blijkt uit een antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Inez De Coninck (N-VA).

In vergelijking met 2017 nam het aantal gevallen van slagen en verwondingen af met 15,3 procent, maar was er een stijging van het aantal lichte geweldplegingen (+8,6 procent), bedreigingen (+19,1 procent) en beledigingen (+3,5 procent). Het treinpersoneel (1.039) was in 2018 vaakst slachtoffer, gevolgd door verkoopspersoneel (138), operationeel personeel (67) en leden van Securail (6).

"De meeste discussies gaan vooral over ongeldige vervoersbewijzen of het niet kunnen voorleggen van een ticket" zegt Bart Crols van de NMBS. "Dan gaat het vaak om verbale agressie: beledigingen, verwensingen en zelfs bedreigingen. We zetten dan ook meer en meer in op het beschikbaar stellen van zoveel mogelijk verkoopkanalen, zodat mensen voor het opstappen, gemakkelijk een ticket kunnen kopen."

Nieuwe vertrekprocedure

Om het aantal gevallen van agressie te beperken voerde de NMBS op 10 juni 2018 een nieuwe vertrekprocedure in waarbij de treinbegeleider meteen na het vertreksignaal alle deuren sluit. In de vorige procedure bleef na het vertreksignaal nog één deur open tot de trein in beweging kwam. "Dat heeft opvallende resultaten opgeleverd", Crols. "Het aantal agressiegevallen bij het vertrekken van de trein is daardoor zowat gehalveerd. "

Daarnaast heeft Securail op een aantal gevoelige trajecten meer preventieve patrouilles ingezet. De NMBS heeft ook nauwer samengewerkt met ordediensten om onder andere hardleerse zwartrijders aan te pakken. De spoorwegmaatschappij blijft ook haar personeel opleiden om conflictsituaties zo goed mogelijk te behandelen.

In november 2018 werd ook de communicatiecampagne #StopAgressieNMBS gelanceerd. "Het is een maatschappelijk probleem", besluit Crols. "We proberen daarom zoveel mogelijk reizigers, die ook liever geen agressie op de trein hebben, op te roepen om mee te helpen om die agressie tegen te gaan."

Meest gelezen