Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO! )
Volledig scherm
Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO! ) © BELGA

Raymonda Verdyck: "Gebrek aan waardering voor leraar ondermijnt mee aantrekkelijkheid van beroep”

Er is te weinig waardering voor het lerarenberoep en dat ondermijnt de aantrekkelijkheid van het beroep. Dat zegt Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO! ), enkele dagen voor de start van het nieuwe schooljaar. "De rol van de leerkracht staat toch wel onder druk, onder andere door wat de voorbije maanden over onderwijs gezegd en geschreven is. Dat is een van de elementen die die aantrekkelijkheid van het beroep gaat tegenwerken. Als je jonge mensen wil overtuigen om leraar te worden, dan moet er ook waardering zijn voor het beroep."

13 reacties

  • Jos Vercammen

    5 jaar geleden
    Dat gebrek aan respect zowel bij leerlingen, ouders en tenslotte een groot deel van de maatschappij zijn volgens mij één van de belangrijkste redenen dat weinig jongeren zich nog geroepen voelen om jaren te studeren om de nodige competenties als leerkracht te verwerven. Je wordt vaak beschouwd als een nietsnut die als volwassene niet in staat is om enkele pubers de baas te kunnen, maar 20 uur per week werkt en minstens 3 maand betaalde vakantie heeft per jaar.
  • Frank Ryckewaert

    5 jaar geleden
    Misschien eerst eens in eigen huis kijken, en directeurs/directrices leraars laten steunen ipv te bekritiseren indien ze leerling willen buizen of wijzen op anti sociaal gedrag. Soms vinden directies het behoud van aantal leerlingen belangrijker dan de oproerkraaiers de deur te wijzen.
  • oswald billiet

    5 jaar geleden
    In de klas sta je voor een gemengde groep. Vandaag niet meer als autoritair persoon die respect afdwingt door de overdracht van kennis. Vandaag heeft die groep ook rechten, veel zelfs en die kunnen duchtig dat gezag ondergraven bij conflicten. Die vermeerderde toegeeflijkheid bij betwistingen, al dan niet terecht, zien velen niet zitten. Vele leraars haken af. Het wordt hen te veel. Zij weigeren de klas te ondergaan. En daar wordt vandaag weinig rond gesproken.
  • Fons Casteels

    5 jaar geleden
    Wat Verdyck zegt, is zielig voor de leider van het GO: "...het gaat vooral over het respect waarmee men naar de leraar kijkt, wat men daarover zegt en schrijft..." Wie zijn die "men", mevrouw? Niet de minister, niet het parlement, niet de inspectie, niet de directies, niet de collega's. Wees eens heel concreet, mevrouw Verdyck: wie bedoelt u met "men"? Zal ik het zeggen Walter? 5% van de ouders in landelijke regio's, 25% van de ouders in stedelijk gebieden.
  • Marco brilmans

    5 jaar geleden
    Deze dame heeft overschot van gelijk.. Al zit de mentaliteit van de mensen en de leidinggevenden (alsook politiek) hier mee tussen en blijft dit zo, een vicieuze circel. Als je nog maar een verkeerde blik of antwoord geeft aan een kind, heb je de ouders in de klas ongeacht het waarheid is of niet.. Of erger nog, wordt je beticht van aanranding ofzo.. Vroeger had men ten minste respect en ontzien voor leerkrachten. Tegenwoordig heeft elke randmarginaal meer te zeggen dan een leerkracht.